Więcej ludzi słucha radia

Rekordowo dużo Polaków deklarowało w ubiegłym roku, że codziennie słucha radia

Publikacja: 18.01.2010 01:02

Polski rynek jest europejskim fenomenem. Radio cieszy się na nim rosnącą popularnością, bijąc na gło

Polski rynek jest europejskim fenomenem. Radio cieszy się na nim rosnącą popularnością, bijąc na głowę nawet telewizję.

Foto: Rzeczpospolita

W 2009 roku radia słuchało codziennie 81,43 proc. Polaków w wieku 15 – 75 lat. To oznacza, że codziennie włączało je ponad 24,5 mln osób (rok wcześniej było to nieco ponad 23 miliony) – a to najwięcej od początku przeprowadzania badań słuchalności radiowej Radia Track (od 2001 do 2008 roku ten wskaźnik słuchalności utrzymywał się na poziomie ok. 75 – 76 proc.).

Średni dzienny czas słuchania radia w ubiegłym roku jeszcze wzrósł w porównaniu z rokiem 2008 – do 4 godzin i 42 minut. To – tak jak w poprzednich latach – więcej, niż spędzaliśmy średnio przed telewizorem. Według AGB Nielsen Media Research statystyczny Polak oglądał w ubiegłym roku telewizję każdego dnia przez 4 godziny.

Stacje radiowe walczą o słuchaczy licznymi konkursami, branży sprzyja też popularyzacja przenośnych odbiorników radiowych w odtwarzaczach MP3 i MP4 oraz w telefonach komórkowych.

Zdaniem Rafała Oracza, dyrektora generalnego CR Media Consulting, na rynku nie ma żadnych przesłanek, dla których mógłby nastąpić znaczący wzrost odbioru radia. – Indywidualnie stacjom słuchalność raczej spada, a to, że ogólne wskaźniki dotyczące słuchania radia pozostają na podobnym albo wyższym poziomie niż w poprzednich latach, może wynikać m.in. z tego, że na rynku pojawiają się nowe rozgłośnie – mówi.

Ubiegły rok był jednak np. pierwszym pełnym rokiem działania należącej do grupy Eurozet ponadregionalnej sieci radiowej Chilli Zet (wystartowała w 13 miastach w grudniu 2008 roku), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpisuje też konkursy na nowe radiowe częstotliwości, co umożliwia nadawcom rozwijanie radiowych sieci. W ubiegłym roku w nowych miastach zaczęły nadawać np. RMF MAXXX (w Pile) i Radio PiN (w Poznaniu, dostało też koncesje na nadawanie w Kielcach i we Wrocławiu).

W 2009 roku wśród ogólnopolskich stacji radiowych wzrost słuchalności odnotowały RMF FM oraz publiczne Trójka i Dwójka.

W 2009 roku radia słuchało codziennie 81,43 proc. Polaków w wieku 15 – 75 lat. To oznacza, że codziennie włączało je ponad 24,5 mln osób (rok wcześniej było to nieco ponad 23 miliony) – a to najwięcej od początku przeprowadzania badań słuchalności radiowej Radia Track (od 2001 do 2008 roku ten wskaźnik słuchalności utrzymywał się na poziomie ok. 75 – 76 proc.).

Średni dzienny czas słuchania radia w ubiegłym roku jeszcze wzrósł w porównaniu z rokiem 2008 – do 4 godzin i 42 minut. To – tak jak w poprzednich latach – więcej, niż spędzaliśmy średnio przed telewizorem. Według AGB Nielsen Media Research statystyczny Polak oglądał w ubiegłym roku telewizję każdego dnia przez 4 godziny.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju