Nowe technologie pobudzą rewolucję w mediach

Popularyzacja tabletów, e-czytników gazet i książek oraz technologii 3D zmieni rynek w tym roku

Publikacja: 20.01.2010 02:50

To będzie rok tabletów – zapowiadają producenci

To będzie rok tabletów – zapowiadają producenci

Foto: Reuters

Cierpiącą z powodu kryzysu i ekspansji Internetu branżę wydawniczą w 2010 roku na nowe tory przestawić może rosnąca popularność e-czytników książek i gazet, a telewizję, która w ubiegłym roku na potęgę inwestowała w technologię HD (wysokiej rozdzielczości), w tym roku ożywi wprowadzanie stacji nadawanych w trójwymiarze – uważają analitycy z Deloitte w najnowszym raporcie TMT Trends o prognozach dla branży mediowej.

Eksperci przewidują, że w tym roku na świecie uda się sprzedać 5 mln elektronicznych czytników i 100 milionów e-boo-ków. Maciej Klimek, menedżer w Deloitte, podkreśla jednak, że Polska nie będzie w czołówce rynków, na których gwałtownie skoczy popularność e-booków oraz elektronicznych czytników.

W tym roku wydawcy będą też dalej podnosić kwestię bezprawnego wykorzystywania ich treści w sieci. Zdaniem ekspertów bardzo niewielu będzie jednak w stanie wprowadzić opłaty, a jeszcze mniej będzie z nich czerpać korzyści.

– W przypadku niektórych trendów ich skala w naszym kraju będzie nieco inna, niż przedstawiamy to w raporcie ogólnoświatowym. Wydaje się, że blokowanie darmowych treści online przez wydawców oraz wprowadzanie mikropłatności za dostęp do nich (głównie za pośrednictwem esemesów) będzie miało u nas nawet większy zakres niż gdzie indziej, czego zresztą przedsmak mieliśmy już w poprzednich dwóch latach. Może być to spowodowane z jednej strony relatywnie dużą popularnością płatności esemesowych w Polsce, a z drugiej – notowanym ostatnio, większym niż gdzie indziej, spadkiem sprzedaży papierowych wydań dzienników i magazynów – mówi Maciej Klimek. W telewizji nowym narzędziem do przyciągania widzów będą kanały 3D, choć sporym minusem nowej technologii są konieczne do jej oglądania okulary, które dziś kosztują nawet 50 dol.

Inne nowinki, które w rozpoczętym roku zmienią oblicze rynku, to m.in. tablety. Małe, kieszonkowe komputery wyposażone w ekrany dotykowe, łączące się z siecią przez sieci GSM będą problemem dla operatorów komórkowych, już dziś zmagających się z przeciążeniem sieci. Upowszechnienie się tabletów zwiększy także zapotrzebowanie na wydajne i energooszczędne mikroprocesory.

Rok 2010 będzie także rokiem upowszechnienia tzw. cloud computing, czyli dostarczania zaawansowanych usług cyfrowych wyłącznie przez Internet. A rozwój serwisów wideo na żądanie uderzy w tradycyjne wypożyczalnie filmów, upowszechnienie sieciowych miejsc przechowywania dużych ilości danych może natomiast negatywnie wpłynąć na producentów pamięci – dysków twardych i pendrive’ów.

Według Jakuba Wróbla, menedżera w Deloitte, opisane w raporcie trendy technologiczne najprawdopodobniej pojawią się w Polsce z opóźnieniem. – Wdrożenie nowinek zwykle wiąże się z wyższą ceną w początkowym okresie sprzedaży. Na popularyzację tabletów będziemy musieli poczekać w Polsce dłużej niż w bardziej zamożnych krajach. Dodatkowo operatorzy GSM będą pewnie niechętnie subsydiować tego typu sprzęt – uważa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów

[mail=m.lemanska@rp.pl ]m.lemanska@rp.pl [/mail]

[mail=t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/mail]

Cierpiącą z powodu kryzysu i ekspansji Internetu branżę wydawniczą w 2010 roku na nowe tory przestawić może rosnąca popularność e-czytników książek i gazet, a telewizję, która w ubiegłym roku na potęgę inwestowała w technologię HD (wysokiej rozdzielczości), w tym roku ożywi wprowadzanie stacji nadawanych w trójwymiarze – uważają analitycy z Deloitte w najnowszym raporcie TMT Trends o prognozach dla branży mediowej.

Eksperci przewidują, że w tym roku na świecie uda się sprzedać 5 mln elektronicznych czytników i 100 milionów e-boo-ków. Maciej Klimek, menedżer w Deloitte, podkreśla jednak, że Polska nie będzie w czołówce rynków, na których gwałtownie skoczy popularność e-booków oraz elektronicznych czytników.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych