Muzyka z sieci coraz popularniejsza

Wpływy z cyfrowej muzyki stanowią już ponad jedną czwartą całego globalnego rynku muzyki

Publikacja: 28.01.2010 05:11

Wpływy ze sprzedaży muzyki na świecie

Wpływy ze sprzedaży muzyki na świecie

Foto: Rzeczpospolita

Rynek cyfrowej muzyki na świecie był w ubiegłym roku wart 4,2 mld dol. To 27 proc. wszystkich wpływów z muzyki i o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Na największym rynku muzycznym świata – w USA – cyfrowa muzyka zapewnia branży już ok. 40 proc. wpływów – wyliczyła w najnowszym raporcie Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI).

Globalnie w sieci dostępnych jest już ponad 11 mln legalnych utworów, oferowanych przez ponad 400 serwisów (sześć lat wcześniej było ich mniej niż 50). Z sieci można ściągnąć piosenkę, cały album, albo po prostu słuchać muzyki przez aplikację stworzoną dla użytkowników komórek lub Internetu. W USA materiały z albumu ”I Am… Sasha Fierce” popularnej piosenkarki Beyonce można ściągnąć w 260 postaciach (jako różne rodzaje wideo, ścieżki muzyczne, dzwonki do telefonu itd.).

– Najpoważniejszym pytaniem, na jakie musimy sobie teraz odpowiedzieć, jest: jak czerpać z tego zyski w czasie rozprzestrzeniającego się piractwa – napisał w raporcie Eric Daugan z Warner Music. W podobnym tonie wypowiada się John Kennedy, szef IFPI. – Miło byłoby zaraportować, że wszystkie wprowadzane w branży innowacyjne rozwiązania zostały nagrodzone dużym wzrostem rynku, inwestycji w artystów i nowymi etatami. Niestety, tak to nie wygląda. Piractwo pozostaje ogromną barierą w rozwoju tego rynku – napisał i zaznaczył, że z tego powodu tempo rozwoju rynku cyfrowej muzyki zwalnia.

Na pięciu największych rynkach UE prawie 30 mln ludzi systematycznie i nielegalnie udostępnia sobie muzykę przez sieć – w Hiszpanii w ciągu pięciu ostatnich lat łączne wpływy 50 najlepiej zarabiających muzyków spadły z tego powodu o 65 proc.

Na świecie pojawiają się więc pierwsze państwowe inicjatywy mające zaradzić problemowi.

W ubiegłym roku obostrzenia nakazujące dostawcom usług internetowych blokowanie nielegalnych pobrań przyjęły Francja, Korea Płd. i Tajwan. Sankcje objęły internautów, którzy notorycznie, pomimo upomnień, łamią prawo autorskie.

Barierami w upowszechnianiu cyfrowej muzyki są też m.in. brak jej promocji w niektórych krajach, problemy z pozyskiwaniem praw autorskich i niechęć ludzi do płacenia przez Internet. W Polsce, jak pisała ”Rz” w ubiegłym tygodniu, rynek sklepów oferujących cyfrową muzykę mocno się przerzedził. Według PwC i tak będzie jednak rósł – w tym roku ma być wart 18 mln dol., a w 2013 roku już 42 mln dol.

Firmy wciąż próbują jakoś zagospodarować tę niszę – grupa Onet niedawno uruchomiła np. bazę teledysków w sieci w porozumieniu z trzema dużymi wytwórniami, które mają podjąć działania zmierzające do wycofania wszystkich wideoklipów prezentowanych bez umów w polskiej sieci.

Rynek cyfrowej muzyki na świecie był w ubiegłym roku wart 4,2 mld dol. To 27 proc. wszystkich wpływów z muzyki i o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Na największym rynku muzycznym świata – w USA – cyfrowa muzyka zapewnia branży już ok. 40 proc. wpływów – wyliczyła w najnowszym raporcie Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI).

Globalnie w sieci dostępnych jest już ponad 11 mln legalnych utworów, oferowanych przez ponad 400 serwisów (sześć lat wcześniej było ich mniej niż 50). Z sieci można ściągnąć piosenkę, cały album, albo po prostu słuchać muzyki przez aplikację stworzoną dla użytkowników komórek lub Internetu. W USA materiały z albumu ”I Am… Sasha Fierce” popularnej piosenkarki Beyonce można ściągnąć w 260 postaciach (jako różne rodzaje wideo, ścieżki muzyczne, dzwonki do telefonu itd.).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie