Więcej pieniędzy na nietypowe reklamy

Ogłoszeniodawcy planują zwiększać wydatki w mediach cyfrowych i na promowanie się przy treściach tworzonych przez odbiorców

Publikacja: 22.02.2011 02:00

Więcej pieniędzy na nietypowe reklamy

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Jako medium reklamowe zyska głównie Internet. Ale to dobra informacja także dla właścicieli tradycyjnych mediów, którzy mogą nadrabiać spadające tempo wzrostu wpływów z tradycyjnych reklam na swoich treściach w sieci.

Jak podaje eMarketer, powołując się na badania Stowarzyszenia Agencji Interaktywnych SoDA i AnswerLab, firmy zamierzają zwiększać nakłady na działania promocyjne w mediach dla nich w pewnym sensie darmowych. Chodzi o te obszary, które trudno nazwać typowymi mediami, a gdzie ludzi łatwo zainteresować jakimś tematem, gdyż sami tworzą tam treści, np. fora internetowe i serwisy społecznościowe. Te miejsca nie nadają się do zamieszczania typowych reklam, dlatego działania marketingowców skupiają się tam np. na inicjowaniu dyskusji na dany temat, tworzeniu rozmaitych programów lojalnościowych i gier dla uczestników.

[wyimek]7,3 mld zł to wydatki na reklamę w Polsce w 2010 r. według Starlinka[/wyimek]

Z sondy, jaką SoDA i AnswerLab przeprowadziły wśród agencji interaktywnych i reklamodawców, wynika, że globalnie aż 66 proc. agencji spodziewa się w 2011 roku zwiększenia nakładów na promocję firm w mediach cyfrowych – czyli głównie na reklamę w sieci, 14 proc. deklaruje, że wzrosną one znacznie, 52 proc. – że trochę. Wśród reklamodawców takie same deklaracje składa 58 proc. (8 proc. spodziewa się zdecydowanego wzrostu, 50 proc. – umiarkowanego).

Jeszcze więcej firm chce zintensyfikować działania we wspominanych mediach bezpłatnych, w których działają sami odbiorcy (np. serwisy społecznościowe i fora). Tam działania promocyjne są tańsze i bardziej wiarygodne dla odbiorcy, który dziś jest nieufny w stosunku do tradycyjnych reklam.

Te zmiany odbiją się na mediach tradycyjnych. 37 proc. agencji deklaruje, że w mniejszym lub większym stopniu zmniejszone będą w tym roku wydatki na reklamę w tradycyjnych mediach. Wśród reklamodawców analogiczną deklarację składa 43 proc.

– U nas tendencje są podobne, nie wypadamy inaczej niż w innych krajach – mówi „Rz” Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG.–- Rosną reklamowo głównie telewizja i Internet, pozostałe media tracą, zwłaszcza na rzecz sieci. Już w ubiegłym roku było widać rosnące zainteresowanie firm reklamą graficzną w sieci, chcą one też istnieć w sieciach społecznościowych – dodaje. Według niego tendencja polegająca na przenoszeniu wydatków reklamowych z mediów tradycyjnych do Internetu będzie jeszcze wyraźniejsza, gdy w Polsce bardziej upowszechni się internetowa reklama wideo, która bywa skuteczniejsza od telewizyjnej.

Te tendencje potwierdzają ostatnie dane na temat rynku reklamy w Polsce. Według Starlinka w ubiegłym roku (cały rynek reklamy wzrósł wtedy o 4,5 proc.) Internet mocno zdystansował inne media, jeśli chodzi o tempo wzrostu wpływów. Wydatki w sieci wzrosły rok do roku aż o 23,2 proc. i przekroczyły 1 mld zł. Dwucyfrową dynamiką wzrostu przychodów z reklam nie mogło się pochwalić żadne inne medium w Polsce.

[i]masz pytanie. wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Jako medium reklamowe zyska głównie Internet. Ale to dobra informacja także dla właścicieli tradycyjnych mediów, którzy mogą nadrabiać spadające tempo wzrostu wpływów z tradycyjnych reklam na swoich treściach w sieci.

Jak podaje eMarketer, powołując się na badania Stowarzyszenia Agencji Interaktywnych SoDA i AnswerLab, firmy zamierzają zwiększać nakłady na działania promocyjne w mediach dla nich w pewnym sensie darmowych. Chodzi o te obszary, które trudno nazwać typowymi mediami, a gdzie ludzi łatwo zainteresować jakimś tematem, gdyż sami tworzą tam treści, np. fora internetowe i serwisy społecznościowe. Te miejsca nie nadają się do zamieszczania typowych reklam, dlatego działania marketingowców skupiają się tam np. na inicjowaniu dyskusji na dany temat, tworzeniu rozmaitych programów lojalnościowych i gier dla uczestników.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie