Więcej pieniędzy na nietypowe reklamy

Ogłoszeniodawcy planują zwiększać wydatki w mediach cyfrowych i na promowanie się przy treściach tworzonych przez odbiorców

Publikacja: 22.02.2011 02:00

Więcej pieniędzy na nietypowe reklamy

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Jako medium reklamowe zyska głównie Internet. Ale to dobra informacja także dla właścicieli tradycyjnych mediów, którzy mogą nadrabiać spadające tempo wzrostu wpływów z tradycyjnych reklam na swoich treściach w sieci.

Jak podaje eMarketer, powołując się na badania Stowarzyszenia Agencji Interaktywnych SoDA i AnswerLab, firmy zamierzają zwiększać nakłady na działania promocyjne w mediach dla nich w pewnym sensie darmowych. Chodzi o te obszary, które trudno nazwać typowymi mediami, a gdzie ludzi łatwo zainteresować jakimś tematem, gdyż sami tworzą tam treści, np. fora internetowe i serwisy społecznościowe. Te miejsca nie nadają się do zamieszczania typowych reklam, dlatego działania marketingowców skupiają się tam np. na inicjowaniu dyskusji na dany temat, tworzeniu rozmaitych programów lojalnościowych i gier dla uczestników.

[wyimek]7,3 mld zł to wydatki na reklamę w Polsce w 2010 r. według Starlinka[/wyimek]

Z sondy, jaką SoDA i AnswerLab przeprowadziły wśród agencji interaktywnych i reklamodawców, wynika, że globalnie aż 66 proc. agencji spodziewa się w 2011 roku zwiększenia nakładów na promocję firm w mediach cyfrowych – czyli głównie na reklamę w sieci, 14 proc. deklaruje, że wzrosną one znacznie, 52 proc. – że trochę. Wśród reklamodawców takie same deklaracje składa 58 proc. (8 proc. spodziewa się zdecydowanego wzrostu, 50 proc. – umiarkowanego).

Jeszcze więcej firm chce zintensyfikować działania we wspominanych mediach bezpłatnych, w których działają sami odbiorcy (np. serwisy społecznościowe i fora). Tam działania promocyjne są tańsze i bardziej wiarygodne dla odbiorcy, który dziś jest nieufny w stosunku do tradycyjnych reklam.

Te zmiany odbiją się na mediach tradycyjnych. 37 proc. agencji deklaruje, że w mniejszym lub większym stopniu zmniejszone będą w tym roku wydatki na reklamę w tradycyjnych mediach. Wśród reklamodawców analogiczną deklarację składa 43 proc.

– U nas tendencje są podobne, nie wypadamy inaczej niż w innych krajach – mówi „Rz” Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG.–- Rosną reklamowo głównie telewizja i Internet, pozostałe media tracą, zwłaszcza na rzecz sieci. Już w ubiegłym roku było widać rosnące zainteresowanie firm reklamą graficzną w sieci, chcą one też istnieć w sieciach społecznościowych – dodaje. Według niego tendencja polegająca na przenoszeniu wydatków reklamowych z mediów tradycyjnych do Internetu będzie jeszcze wyraźniejsza, gdy w Polsce bardziej upowszechni się internetowa reklama wideo, która bywa skuteczniejsza od telewizyjnej.

Te tendencje potwierdzają ostatnie dane na temat rynku reklamy w Polsce. Według Starlinka w ubiegłym roku (cały rynek reklamy wzrósł wtedy o 4,5 proc.) Internet mocno zdystansował inne media, jeśli chodzi o tempo wzrostu wpływów. Wydatki w sieci wzrosły rok do roku aż o 23,2 proc. i przekroczyły 1 mld zł. Dwucyfrową dynamiką wzrostu przychodów z reklam nie mogło się pochwalić żadne inne medium w Polsce.

[i]masz pytanie. wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Jako medium reklamowe zyska głównie Internet. Ale to dobra informacja także dla właścicieli tradycyjnych mediów, którzy mogą nadrabiać spadające tempo wzrostu wpływów z tradycyjnych reklam na swoich treściach w sieci.

Jak podaje eMarketer, powołując się na badania Stowarzyszenia Agencji Interaktywnych SoDA i AnswerLab, firmy zamierzają zwiększać nakłady na działania promocyjne w mediach dla nich w pewnym sensie darmowych. Chodzi o te obszary, które trudno nazwać typowymi mediami, a gdzie ludzi łatwo zainteresować jakimś tematem, gdyż sami tworzą tam treści, np. fora internetowe i serwisy społecznościowe. Te miejsca nie nadają się do zamieszczania typowych reklam, dlatego działania marketingowców skupiają się tam np. na inicjowaniu dyskusji na dany temat, tworzeniu rozmaitych programów lojalnościowych i gier dla uczestników.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju