Wydaliśmy mniej na płyty z filmami i wypożyczalnie

Na zakup i wypożyczania filmów na płytach Blu-ray czy DVD wydano w Polsce w 2010 r. 414 mln zł, prawie 13 proc. mniej niż rok wcześniej

Aktualizacja: 28.02.2011 04:49 Publikacja: 28.02.2011 04:47

Same wpływy ze sprzedaży płyt (DVD, Blu-ray i wideo CD) w 2010 r. spadły rok do roku o 6,1 proc., do

Same wpływy ze sprzedaży płyt (DVD, Blu-ray i wideo CD) w 2010 r. spadły rok do roku o 6,1 proc., do 277 mln zł.

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Sprzedało się mniej nośników z filmami niż 2009 r. – 17,4 mln (przy 20,5 mln w 2009 roku), mniej wypożyczeń odnotowały też wypożyczalnie filmów – wynika z przygotowanych dla "Rz" szacunków firmy TiM Film Studio wyliczonych na bazie informacji firm GfK Polonia, Global Data i konsultacji z wypożyczalnią Beverly Hills.

– Spadek wydatków na DVD jest spowodowany gorszym repertuarem w stosunku do 2009 roku. Proszę porównać wyniki w kinach: mieliśmy 39 mln widzów w 2009 i 37 mln widzów w 2010 r., mimo boomu związanego z projekcjami 3D – mówi "Rz" Marek Trojak, prezes TiM Film Studio.

W piątek Agora tym samym trendem tłumaczyła słabsze niż rynku wyniki swojego Centrum Filmowego Helios w IV kw. – Mniejsza frekwencja w kinach spowodowana była mniejszą liczbą hitów, jakie weszły w 2010 roku do kin – mówił Piotr Niemczycki, prezes Agory.

Tymczasem, jak wynika z szacunków TiM Film Studio, Polacy najchętniej kupują filmy polskie i amerykańskie, które miały dystrybucję kinową. Dodatkowo w Polsce ludzie mniej chętnie inwestowali w rozrywkę w czasie żałoby narodowej po katastrofie w Smoleńsku.

Same wpływy ze sprzedaży płyt (DVD, Blu-ray i wideo CD) w 2010 r. spadły rok do roku o 6,1 proc., do 277 mln zł. Gros tego rynku (86,5 proc.) wciąż generują płyty DVD, Blu-ray na razie tylko 9 proc., a archaiczny już nieco format VCD, który w przyszłym roku ma zniknąć z rynku, 4,5 proc.

– Rynek sprzedaży płyt Blu-ray zgodnie z trendami ogólnoświatowymi stale rośnie, ale jego tempo wzrostu nie satysfakcjonuje nikogo. Na dodatek branża wideo w praktyce nie uczestniczyła  w rewolucji technicznej związanej z projekcjami  w technologii 3D, bo rynek telewizorów i odtwarzaczy DVD czy Blu-ray w wersji 3D dopiero raczkuje. To będzie się zmieniać – mówi Marek Trojak.

W 2010 r. wpływy ze sprzedaży najdroższych płyt Blu-ray wzrosły rok do roku o 56 proc., podczas gdy sprzedaż DVD spadła o 5,6 proc. Zdaniem Trojaka Polacy powoli przestawiają się na nowocześniejsze płyty Blu-ray, bo technologia ta wymaga wymiany telewizora, a efekt przejścia z oglądania DVD na nowszej generacji nośnik nie jest tak spektakularny jak przy przejściu z kaset wideo na płyty. Ważą też decyzję o zakupie sprzętu do oglądania płyt Blu-ray, bo czekają, aż stanieje jeszcze nowsza technologia 3D.

O prawie jedną czwartą, do 106 mln zł, spadły też w ubiegłym roku przychody z płyt dodawanych do gazet i tzw. book-letów (płyta sprzedawana z książką jako jeden produkt). W 250 tytułach prasowych sprzedało się ich 7,85 mln, o prawie 17 proc. mniej niż rok wcześniej.

Spadek wpływów odnotowały tradycyjne wypożyczalnie filmów, które wygenerowały w 2010 r. 4 mln zł przychodów przy 6 mln w 2009 r. Nic dziwnego, skoro doświadczają nowej konkurencji ze strony internetowych portali z tzw. wideo na żądanie (VoD). A jest ich coraz więcej – obok Iplex.pl i Ipla.pl działają portale Vod Onetu i TVP, TVscreen.pl czy Kinoplex.gazeta.pl.

– Spadek rynku wypożyczalni mógłby świadczyć, że internetowe VoD wygrywa konkurencję. Ale trzeba jeszcze poczekać, jak ten rynek będzie działał przy lepszym repertuarze, zwłaszcza polskim, czego się spodziewamy w tym roku – uważa Trojak.

Kolejne lata przyniosą w Polsce podobny trend co za granicą – dalszy wzrost wpływów ze sprzedaży płyt Blu-ray.

Sprzedało się mniej nośników z filmami niż 2009 r. – 17,4 mln (przy 20,5 mln w 2009 roku), mniej wypożyczeń odnotowały też wypożyczalnie filmów – wynika z przygotowanych dla "Rz" szacunków firmy TiM Film Studio wyliczonych na bazie informacji firm GfK Polonia, Global Data i konsultacji z wypożyczalnią Beverly Hills.

– Spadek wydatków na DVD jest spowodowany gorszym repertuarem w stosunku do 2009 roku. Proszę porównać wyniki w kinach: mieliśmy 39 mln widzów w 2009 i 37 mln widzów w 2010 r., mimo boomu związanego z projekcjami 3D – mówi "Rz" Marek Trojak, prezes TiM Film Studio.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie