Na świecie z sieci korzysta już prawie co trzeci człowiek (29 proc.). Łącznie internautów jest więc ok. 2 miliardów – podsumowuje w swoim najnowszym raporcie Interactive Bureau Polska (IAB Polska). Gros internautów (42 proc.) mieszka w Azji, ale największy odsetek ludzi (77 proc.) korzysta z Internetu w Ameryce Północnej. Liczba naszych internautów wynosi zaledwie 15,8 mln i choć to ogromny skok w ciągu dziesięciu lat (w 2001 roku było ich 3,6 mln) tempo jej wzrostu spada.
W porównaniu z 2009 rokiem liczba internautów wzrosła o 800 tys. (2 punkty procentowe), co oznacza małe spowolnienie tempa wzrostu w stosunku do lat ubiegłych, kiedy notowano wzrost pięciopunktowy (w roku 2009) lub trzypunktowy (w roku 2008) – podaje Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań spółki Polskie Badania Internetu, współautor raportu. Szybszy przyrost internautów w Polsce hamuje powolny rozwój infrastruktury dostępowej do sieci oraz najstarsi Polacy, wśród których wielu nie daje się już przekonać do korzystania z sieci.
Już rok temu Kuba Antoszewski z MillwardBrown SMG/KRC, firmy, która przeprowadza badania NetTrack, podkreślał, że w Polsce o tym, iż ktoś nie ma Internetu, nie decyduje już wyłącznie brak chęci, ale obiektywne przeszkody związane z ceną usług lub słabą infrastrukturą. – Jeśli nie nastąpią zmiany związane ze zwiększeniem technicznej i cenowej dostępności Internetu, to trend w postaci ok. 4 proc. wzrostu w skali roku nie powinien ulec zasadniczej zmianie – komentował.
Jak podaje teraz IAB Polska, w ubiegłym roku w Polsce dostęp do sieci miało 63 proc. gospodarstw domowych. To o ok. 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynik plasuje nas mniej więcej pośrodku krajów europejskich, przed Czechami, Węgrami, Hiszpanią, Portugalią czy Grecją. Średnia dla 27 państw Unii Europejskiej jest jednak wyższa, bo wynosi 70 proc.
W sieci dynamicznie rozwija się w Polsce nie tylko reklama internetowa (w ubiegłym roku wpływy z niej wzrosły według IAB i PwC o 15 proc., do 1,58 mld zł), ale i e-commerce, dla którego ostatni rok był przełomowy. Jak podaje IAB Polska, liczba sklepów internetowych wynosi już dziś w Polsce ok. 10 tys., w sieci kupuje 74 proc. internautów, a przychody tego sektora będą w tym roku rosły dwucyfrowo, bo udział zakupów online w ogólnym wolumenie zakupów jest w Polsce wciąż niski (2,5 proc. w 2010 r.).