W Polsce liczba internautów rośnie wolniej

W Polsce liczba internautów zwiększa się wolniej niż w poprzednich latach. W siłę rosną multimedia i sklepy

Aktualizacja: 28.05.2011 13:00 Publikacja: 27.05.2011 21:02

W Polsce liczba internautów rośnie wolniej

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Na  świecie z  sieci korzysta już prawie co trzeci człowiek (29 proc.). Łącznie internautów jest więc ok.  2 miliardów –  podsumowuje w  swoim najnowszym raporcie Interactive Bureau Polska (IAB Polska). Gros internautów (42 proc.) mieszka w  Azji, ale największy odsetek ludzi (77 proc.) korzysta z  Internetu w  Ameryce Północnej. Liczba naszych internautów wynosi zaledwie  15,8 mln i  choć to ogromny skok w  ciągu  dziesięciu lat (w  2001 roku było ich  3,6 mln) tempo  jej wzrostu spada.

W  porównaniu z  2009 rokiem liczba internautów wzrosła o  800 tys. (2 punkty procentowe), co oznacza małe spowolnienie tempa wzrostu w  stosunku do  lat ubiegłych, kiedy notowano wzrost  pięciopunktowy (w  roku  2009) lub  trzypunktowy (w  roku  2008) –  podaje Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań spółki Polskie Badania Internetu, współautor raportu. Szybszy przyrost internautów w  Polsce hamuje powolny rozwój infrastruktury dostępowej do  sieci oraz najstarsi Polacy, wśród których wielu nie daje się już przekonać do  korzystania z  sieci.

Już rok temu Kuba Antoszewski z  MillwardBrown SMG/KRC, firmy, która przeprowadza badania NetTrack, podkreślał, że w  Polsce o  tym, iż ktoś nie ma Internetu, nie decyduje już wyłącznie brak chęci, ale obiektywne przeszkody związane z  ceną usług lub słabą infrastrukturą. –  Jeśli nie nastąpią zmiany związane ze zwiększeniem technicznej i  cenowej dostępności Internetu, to trend w  postaci ok.  4 proc. wzrostu w  skali roku nie powinien ulec zasadniczej zmianie –  komentował.

Jak podaje teraz IAB Polska, w  ubiegłym roku w  Polsce dostęp do  sieci miało  63 proc. gospodarstw domowych. To o  ok.  5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynik plasuje nas mniej więcej pośrodku krajów europejskich, przed  Czechami, Węgrami, Hiszpanią, Portugalią czy Grecją. Średnia dla  27 państw Unii Europejskiej jest jednak wyższa, bo wynosi  70 proc.

W  sieci dynamicznie rozwija się w  Polsce nie tylko reklama internetowa (w  ubiegłym roku wpływy z  niej wzrosły według IAB i  PwC o  15 proc., do  1,58 mld zł), ale i  e-commerce, dla którego ostatni rok był przełomowy. Jak podaje IAB Polska, liczba sklepów internetowych wynosi już dziś w  Polsce ok.  10 tys., w  sieci kupuje  74 proc. internautów, a  przychody tego sektora będą w  tym roku rosły dwucyfrowo, bo udział zakupów online w  ogólnym wolumenie zakupów jest w  Polsce wciąż niski (2,5 proc. w  2010 r.).

Ubiegły rok był też rokiem szybkiego upowszechniania się mediów w  Internecie –  rozrastały się serwisy oferujące radio i  materiały telewizyjne w  sieci, ruszały nowe serwisy wideo na  żądanie w  Internecie (z  Kinoplex.gazeta.pl ruszyła Agora, TVP uruchomiła serwis www.tvp.pl/vod). To m.in. skutek ciągłej poprawy jakości łączy.

Z  danych GUS wynika, że dostęp do  szerokopasmowego Internetu umożliwiającego komfortowe oglądanie materiałów wideo w  Internecie ma już w  Polsce  90 proc. gospodarstw domowych z  dostępem do  sieci i  57 proc. wszystkich.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem