Reklama
Rozwiń

Rośnie polski rynek cyfrowej muzyki

Przychody ze sprzedaży muzyki w Polsce w 2011 roku lekko spadły. Aż o 60 proc., m.in. dzięki startowi iTunesStore, wzrosły jednak wpływy z plików cyfrowych. Ten rok przyniesie szybki rozwój platform sprzedających nagrania w Internecie

Publikacja: 14.02.2012 01:59

Jak będzie rosnąć rynek plików muzycznych w polsce

Jak będzie rosnąć rynek plików muzycznych w polsce

Foto: Rzeczpospolita

Wpływy ze sprzedaży całej muzyki w 2011 roku w porównaniu z 2010 rokiem lekko (o 4 proc.) spadły. Branżę cieszy jednak to, że spadki wpływów ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach zaczynają powoli kompensować przychody z handlu legalną muzyką w Internecie. – Spadek przychodów ze sprzedaży muzyki na nośnikach wyniósł 6,6 proc., a sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła aż o 60 proc. – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes firmy fonograficznej EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video. Jak dodaje, duża w tym zasługa startu internetowego sklepu iTunesStore (ruszył w Polsce od października ubiegłego roku): wpływy z pobrań plików z muzyką z sieci rok do roku wzrosły bowiem aż ponadczterokrotnie. O połowę zwiększyły się przychody z opłat za serwisy subskrypcyjne.

Według wyliczeń EMI Music Poland wpływy ze sprzedaży muzyki na płytach wynosiły w 2011 roku 358 mln zł i były niższe niż rok wcześniej m.in. dlatego, że mniej kolekcji książkowo-płytowych niż rok wcześniej wprowadziła na rynek Agora. – Na znaczącego gracza wyrósł natomiast Sonic Records, który ma w Polsce na wyłączność licencję na wydawanie brytyjskiej wokalistki Adele – mówi Piotr Kabaj.

Jak podaje, sama zdolność zakupowa Polaków, jeśli chodzi o płyty, mocno wzrosła. W 2000 roku za jedno średnie wynagrodzenie można było kupić 44 polskie płyty z muzyką (lub 27 zagranicznych), a obecnie jest to 90 polskich albumów lub 60 zagranicznych.

Nadzieją dla branży są jednak nie takie przeliczniki, ale rosnące przychody z cyfrowej muzyki, które w poprzednich latach branża szacowała na ok. 5 proc. całego rynku muzyki (czyli maksymalnie na 20 mln zł), w ubiegłym roku wyniosły 31 mln zł, czyli wygenerowały 8 proc. całego rynku i dalej będą rosły.

Na świecie, jak policzyło Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej (IFPI), cyfrowe wpływy w ubiegłym roku wygenerowały już 5,2 mld dol. – prawie jedną trzecią (32 proc.) wszystkich przychodów firm fonograficznych.

Reklama
Reklama

W Polsce rozwojowi rynku cyfrowej muzyki będzie sprzyjał coraz szerszy dostęp do szerokopasmowego Internetu, ale przede wszystkim nowe projekty oferujące muzykę w sieci w różnych modelach. Na ubogim dotychczas w takie projekty rynku cyfrowej muzyki w Polsce (oprócz należącej do Polkomtelu Muzodajni oraz sklepu iPlay więcej dużych projektów tego typu nie było) iTunesStore zaczął całą serię startów nowych muzycznych platform. W tym roku w Polsce ruszył oferujący muzykę w modelu stramingowym w ramach abonamentu międzynarodowy serwis Deezer. Dotychczas rodzimy tego typu projekt mieliśmy tylko jeden i było to Niagaro Eurozetu. Jeszcze w I kwartale tego roku ma do niego jednak dołączyć działający w oparciu o ten sam model serwis muzyczny właściciela należącej do Zygmunta Solorza-Żaka platformy internetowej Ipla (dziś oferuje w sieci filmy i programy telewizyjne). Nad tego rodzaju projektem pracuje też Agora, a wśród zagranicznych graczy do wejścia na polski rynek przygotowuje się serwis Simfy.

Eksperci szacują, że w tym roku między wszystkimi tymi graczami rozegra się walka o odbiorców i na rynku zostaną ci najsilniejsi.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Wpływy ze sprzedaży całej muzyki w 2011 roku w porównaniu z 2010 rokiem lekko (o 4 proc.) spadły. Branżę cieszy jednak to, że spadki wpływów ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach zaczynają powoli kompensować przychody z handlu legalną muzyką w Internecie. – Spadek przychodów ze sprzedaży muzyki na nośnikach wyniósł 6,6 proc., a sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła aż o 60 proc. – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes firmy fonograficznej EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video. Jak dodaje, duża w tym zasługa startu internetowego sklepu iTunesStore (ruszył w Polsce od października ubiegłego roku): wpływy z pobrań plików z muzyką z sieci rok do roku wzrosły bowiem aż ponadczterokrotnie. O połowę zwiększyły się przychody z opłat za serwisy subskrypcyjne.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama