Rośnie polski rynek cyfrowej muzyki

Przychody ze sprzedaży muzyki w Polsce w 2011 roku lekko spadły. Aż o 60 proc., m.in. dzięki startowi iTunesStore, wzrosły jednak wpływy z plików cyfrowych. Ten rok przyniesie szybki rozwój platform sprzedających nagrania w Internecie

Publikacja: 14.02.2012 01:59

Jak będzie rosnąć rynek plików muzycznych w polsce

Jak będzie rosnąć rynek plików muzycznych w polsce

Foto: Rzeczpospolita

Wpływy ze sprzedaży całej muzyki w 2011 roku w porównaniu z 2010 rokiem lekko (o 4 proc.) spadły. Branżę cieszy jednak to, że spadki wpływów ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach zaczynają powoli kompensować przychody z handlu legalną muzyką w Internecie. – Spadek przychodów ze sprzedaży muzyki na nośnikach wyniósł 6,6 proc., a sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła aż o 60 proc. – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes firmy fonograficznej EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video. Jak dodaje, duża w tym zasługa startu internetowego sklepu iTunesStore (ruszył w Polsce od października ubiegłego roku): wpływy z pobrań plików z muzyką z sieci rok do roku wzrosły bowiem aż ponadczterokrotnie. O połowę zwiększyły się przychody z opłat za serwisy subskrypcyjne.

Według wyliczeń EMI Music Poland wpływy ze sprzedaży muzyki na płytach wynosiły w 2011 roku 358 mln zł i były niższe niż rok wcześniej m.in. dlatego, że mniej kolekcji książkowo-płytowych niż rok wcześniej wprowadziła na rynek Agora. – Na znaczącego gracza wyrósł natomiast Sonic Records, który ma w Polsce na wyłączność licencję na wydawanie brytyjskiej wokalistki Adele – mówi Piotr Kabaj.

Jak podaje, sama zdolność zakupowa Polaków, jeśli chodzi o płyty, mocno wzrosła. W 2000 roku za jedno średnie wynagrodzenie można było kupić 44 polskie płyty z muzyką (lub 27 zagranicznych), a obecnie jest to 90 polskich albumów lub 60 zagranicznych.

Nadzieją dla branży są jednak nie takie przeliczniki, ale rosnące przychody z cyfrowej muzyki, które w poprzednich latach branża szacowała na ok. 5 proc. całego rynku muzyki (czyli maksymalnie na 20 mln zł), w ubiegłym roku wyniosły 31 mln zł, czyli wygenerowały 8 proc. całego rynku i dalej będą rosły.

Na świecie, jak policzyło Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej (IFPI), cyfrowe wpływy w ubiegłym roku wygenerowały już 5,2 mld dol. – prawie jedną trzecią (32 proc.) wszystkich przychodów firm fonograficznych.

W Polsce rozwojowi rynku cyfrowej muzyki będzie sprzyjał coraz szerszy dostęp do szerokopasmowego Internetu, ale przede wszystkim nowe projekty oferujące muzykę w sieci w różnych modelach. Na ubogim dotychczas w takie projekty rynku cyfrowej muzyki w Polsce (oprócz należącej do Polkomtelu Muzodajni oraz sklepu iPlay więcej dużych projektów tego typu nie było) iTunesStore zaczął całą serię startów nowych muzycznych platform. W tym roku w Polsce ruszył oferujący muzykę w modelu stramingowym w ramach abonamentu międzynarodowy serwis Deezer. Dotychczas rodzimy tego typu projekt mieliśmy tylko jeden i było to Niagaro Eurozetu. Jeszcze w I kwartale tego roku ma do niego jednak dołączyć działający w oparciu o ten sam model serwis muzyczny właściciela należącej do Zygmunta Solorza-Żaka platformy internetowej Ipla (dziś oferuje w sieci filmy i programy telewizyjne). Nad tego rodzaju projektem pracuje też Agora, a wśród zagranicznych graczy do wejścia na polski rynek przygotowuje się serwis Simfy.

Eksperci szacują, że w tym roku między wszystkimi tymi graczami rozegra się walka o odbiorców i na rynku zostaną ci najsilniejsi.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Wpływy ze sprzedaży całej muzyki w 2011 roku w porównaniu z 2010 rokiem lekko (o 4 proc.) spadły. Branżę cieszy jednak to, że spadki wpływów ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach zaczynają powoli kompensować przychody z handlu legalną muzyką w Internecie. – Spadek przychodów ze sprzedaży muzyki na nośnikach wyniósł 6,6 proc., a sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła aż o 60 proc. – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes firmy fonograficznej EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video. Jak dodaje, duża w tym zasługa startu internetowego sklepu iTunesStore (ruszył w Polsce od października ubiegłego roku): wpływy z pobrań plików z muzyką z sieci rok do roku wzrosły bowiem aż ponadczterokrotnie. O połowę zwiększyły się przychody z opłat za serwisy subskrypcyjne.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie