Reklama
Rozwiń

Gazety na świecie bez spadków

Reklamowe wpływy prasy na świecie będą stabilne. Ale w Polsce spadną

Publikacja: 29.02.2012 01:42

Gazety na świecie bez spadków

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

Globalne przy­cho­dy z re­klam w dru­ko­wa­nej pra­sie (ga­ze­tach i ma­ga­zy­nach ra­zem wzię­tych) w tym ro­ku nie spad­ną, a na­wet mi­ni­mal­nie wzro­sną: o 0,5 proc., do 122,9 mld dol. – wy­ni­ka z naj­now­sze­go ze­sta­wie­nia fir­my Stra­te­gy Ana­ly­tics. Ca­ły ry­nek re­kla­my na świe­cie wzro­śnie w tym ro­ku we­dług tej fir­my o 4,9 proc., do 465,5 mld dol., a w 2014 ro­ku do­bi­je do 500 mld dol.

– Za­rów­no du­że wy­da­rze­nia, ja­kie cze­ka­ją nas w tym ro­ku: Olim­pia­da w Lon­dy­nie, wy­bo­ry pre­zy­denc­kie w USA i Eu­ro 2012, jak i sy­tu­acja w Ja­po­nii, któ­ra po­wo­li prze­zwy­cię­ża stra­ty po trzę­sie­niu zie­mi, spo­wo­du­ją, że ry­nek re­kla­my bę­dzie się ry­so­wał w ja­śniej­szych bar­wach – uwa­ża Ed Bur­ton, dy­rek­tor ds. stra­te­gii me­diów cy­fro­wych w Stra­te­gy Ana­ly­tics.

Sta­bil­ne bę­dą też re­kla­mo­we wpły­wy pa­pie­ro­wych me­diów w Eu­ro­pie, gdzie skur­czą się tyl­ko o 0,1 proc., do 42,7 mld dol.

Ina­czej sy­tu­acja ma wy­glą­dać w Pol­sce, przy­naj­mniej we­dług pro­gnoz Ago­ry, wy­daw­cy „Ga­ze­ty Wy­bor­czej". Fir­ma prze­wi­du­je na ten rok spa­dek re­kla­mo­wych wpły­wów dzien­ni­ków o 14 – 17 proc., a cza­so­pism o 6 – 9 proc. To wy­so­kie spad­ki w po­rów­na­niu z tym, co nie­daw­no pro­gno­zo­wa­li dla „Rz" gieł­do­wi ana­li­ty­cy. We­dług kon­sen­su­su ich wska­zań w po­rów­na­niu z 2011 r. dzien­ni­ki stra­cą w tym ro­ku 9,8 proc. wpły­wów, a ma­ga­zy­ny 5,8 proc. – Za­kła­da­łem 12 proc. spad­ku wpły­wów re­kla­mo­wych ga­zet i wy­da­wa­ło mi się to re­kor­do­wo du­żo – ko­men­to­wał Wal­de­mar Sta­cho­wiak, ana­li­tyk Ipo­pe­ma Se­cu­ri­ties.

Jed­nak Li­dia Kac­przyc­ka, dy­rek­tor ge­ne­ral­na do­mu me­dio­we­go Star­link, przy­zna­je, że tak­że we­dług jej sza­cun­ków dzien­ni­ki mo­gą w tym ro­ku od­no­to­wać dwu­cy­fro­wy spa­dek przy­cho­dów z re­klam. – To bę­dzie wy­ni­ka­ło z dal­sze­go po­głę­bia­nia się tren­du spad­ko­we­go tych wpły­wów, wi­docz­ne­go już w po­przed­nich la­tach – za­uwa­ża. Po­cie­sza­ją­ce dla wy­daw­ców jest to, że spad­ki wpły­wów z „pa­pie­ro­wych" re­klam wynikają m.in. z prze­su­wa­nia czę­ści bu­dże­tów do In­ter­ne­tu, gdzie wy­daw­nic­twa tak­że ma­ją swo­je wi­try­ny i por­ta­le. – Zwłasz­cza fir­my han­dlo­we prze­no­szą się ostat­nio z re­kla­mą do In­ter­ne­tu. Ale sy­tu­ację pa­pie­ro­wych me­diów bę­dą w tym ro­ku ra­to­wa­ły np. fir­my z sek­to­ra fi­nan­so­we­go, któ­re na­dal re­kla­mu­ją się w pa­pie­ro­wej pra­sie – mó­wi Kac­przyc­ka.

Reklama
Reklama

Na razie trudno prognozować, jaki będzie 2012 r. na ryn­ku pra­sy. W Wiel­kiej Bry­ta­nii w niedzielę Ru­pert Mur­doch od­no­to­wał spo­ry suk­ces, sprze­da­jąc po­nad 3 mln egz. pierw­sze­go nu­me­ru swo­je­go no­we­go bru­kow­ca „The Sun on Sun­day", po­wsta­łe­go w miej­sce za­mknię­te­go po głośnej aferze „The News of The World". – Nie­sa­mo­wi­te! „The Sun" po­twier­dził wczo­raj­szą sprze­daż na po­zio­mie 3,26 mln egz. Dzię­ku­ję czy­tel­ni­kom i re­kla­mo­daw­com. Prze­pra­szam, je­śli dla ko­goś nie star­czy­ło – następnym razem przygotujemy więcej egzemplarzy – cie­szył się Mur­doch na Twit­te­rze.

Pol­scy wy­daw­cy gazet nie eks­pe­ry­men­tu­ją z no­wy­mi ty­tu­ła­mi. Część z nich, we współ­pra­cy ze sło­wac­ką spół­ką Pia­no Me­dia, roz­wa­ża za to wpro­wa­dze­nie wspól­ne­go abo­na­men­tu za do­stęp do tre­ści w In­ter­ne­cie. Pro­jekt mo­że ru­szyć w II lub III kw. te­go ro­ku.

Globalne przy­cho­dy z re­klam w dru­ko­wa­nej pra­sie (ga­ze­tach i ma­ga­zy­nach ra­zem wzię­tych) w tym ro­ku nie spad­ną, a na­wet mi­ni­mal­nie wzro­sną: o 0,5 proc., do 122,9 mld dol. – wy­ni­ka z naj­now­sze­go ze­sta­wie­nia fir­my Stra­te­gy Ana­ly­tics. Ca­ły ry­nek re­kla­my na świe­cie wzro­śnie w tym ro­ku we­dług tej fir­my o 4,9 proc., do 465,5 mld dol., a w 2014 ro­ku do­bi­je do 500 mld dol.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama