Gazety na świecie bez spadków

Reklamowe wpływy prasy na świecie będą stabilne. Ale w Polsce spadną

Publikacja: 29.02.2012 01:42

Gazety na świecie bez spadków

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

Globalne przy­cho­dy z re­klam w dru­ko­wa­nej pra­sie (ga­ze­tach i ma­ga­zy­nach ra­zem wzię­tych) w tym ro­ku nie spad­ną, a na­wet mi­ni­mal­nie wzro­sną: o 0,5 proc., do 122,9 mld dol. – wy­ni­ka z naj­now­sze­go ze­sta­wie­nia fir­my Stra­te­gy Ana­ly­tics. Ca­ły ry­nek re­kla­my na świe­cie wzro­śnie w tym ro­ku we­dług tej fir­my o 4,9 proc., do 465,5 mld dol., a w 2014 ro­ku do­bi­je do 500 mld dol.

– Za­rów­no du­że wy­da­rze­nia, ja­kie cze­ka­ją nas w tym ro­ku: Olim­pia­da w Lon­dy­nie, wy­bo­ry pre­zy­denc­kie w USA i Eu­ro 2012, jak i sy­tu­acja w Ja­po­nii, któ­ra po­wo­li prze­zwy­cię­ża stra­ty po trzę­sie­niu zie­mi, spo­wo­du­ją, że ry­nek re­kla­my bę­dzie się ry­so­wał w ja­śniej­szych bar­wach – uwa­ża Ed Bur­ton, dy­rek­tor ds. stra­te­gii me­diów cy­fro­wych w Stra­te­gy Ana­ly­tics.

Sta­bil­ne bę­dą też re­kla­mo­we wpły­wy pa­pie­ro­wych me­diów w Eu­ro­pie, gdzie skur­czą się tyl­ko o 0,1 proc., do 42,7 mld dol.

Ina­czej sy­tu­acja ma wy­glą­dać w Pol­sce, przy­naj­mniej we­dług pro­gnoz Ago­ry, wy­daw­cy „Ga­ze­ty Wy­bor­czej". Fir­ma prze­wi­du­je na ten rok spa­dek re­kla­mo­wych wpły­wów dzien­ni­ków o 14 – 17 proc., a cza­so­pism o 6 – 9 proc. To wy­so­kie spad­ki w po­rów­na­niu z tym, co nie­daw­no pro­gno­zo­wa­li dla „Rz" gieł­do­wi ana­li­ty­cy. We­dług kon­sen­su­su ich wska­zań w po­rów­na­niu z 2011 r. dzien­ni­ki stra­cą w tym ro­ku 9,8 proc. wpły­wów, a ma­ga­zy­ny 5,8 proc. – Za­kła­da­łem 12 proc. spad­ku wpły­wów re­kla­mo­wych ga­zet i wy­da­wa­ło mi się to re­kor­do­wo du­żo – ko­men­to­wał Wal­de­mar Sta­cho­wiak, ana­li­tyk Ipo­pe­ma Se­cu­ri­ties.

Jed­nak Li­dia Kac­przyc­ka, dy­rek­tor ge­ne­ral­na do­mu me­dio­we­go Star­link, przy­zna­je, że tak­że we­dług jej sza­cun­ków dzien­ni­ki mo­gą w tym ro­ku od­no­to­wać dwu­cy­fro­wy spa­dek przy­cho­dów z re­klam. – To bę­dzie wy­ni­ka­ło z dal­sze­go po­głę­bia­nia się tren­du spad­ko­we­go tych wpły­wów, wi­docz­ne­go już w po­przed­nich la­tach – za­uwa­ża. Po­cie­sza­ją­ce dla wy­daw­ców jest to, że spad­ki wpły­wów z „pa­pie­ro­wych" re­klam wynikają m.in. z prze­su­wa­nia czę­ści bu­dże­tów do In­ter­ne­tu, gdzie wy­daw­nic­twa tak­że ma­ją swo­je wi­try­ny i por­ta­le. – Zwłasz­cza fir­my han­dlo­we prze­no­szą się ostat­nio z re­kla­mą do In­ter­ne­tu. Ale sy­tu­ację pa­pie­ro­wych me­diów bę­dą w tym ro­ku ra­to­wa­ły np. fir­my z sek­to­ra fi­nan­so­we­go, któ­re na­dal re­kla­mu­ją się w pa­pie­ro­wej pra­sie – mó­wi Kac­przyc­ka.

Na razie trudno prognozować, jaki będzie 2012 r. na ryn­ku pra­sy. W Wiel­kiej Bry­ta­nii w niedzielę Ru­pert Mur­doch od­no­to­wał spo­ry suk­ces, sprze­da­jąc po­nad 3 mln egz. pierw­sze­go nu­me­ru swo­je­go no­we­go bru­kow­ca „The Sun on Sun­day", po­wsta­łe­go w miej­sce za­mknię­te­go po głośnej aferze „The News of The World". – Nie­sa­mo­wi­te! „The Sun" po­twier­dził wczo­raj­szą sprze­daż na po­zio­mie 3,26 mln egz. Dzię­ku­ję czy­tel­ni­kom i re­kla­mo­daw­com. Prze­pra­szam, je­śli dla ko­goś nie star­czy­ło – następnym razem przygotujemy więcej egzemplarzy – cie­szył się Mur­doch na Twit­te­rze.

Pol­scy wy­daw­cy gazet nie eks­pe­ry­men­tu­ją z no­wy­mi ty­tu­ła­mi. Część z nich, we współ­pra­cy ze sło­wac­ką spół­ką Pia­no Me­dia, roz­wa­ża za to wpro­wa­dze­nie wspól­ne­go abo­na­men­tu za do­stęp do tre­ści w In­ter­ne­cie. Pro­jekt mo­że ru­szyć w II lub III kw. te­go ro­ku.

Globalne przy­cho­dy z re­klam w dru­ko­wa­nej pra­sie (ga­ze­tach i ma­ga­zy­nach ra­zem wzię­tych) w tym ro­ku nie spad­ną, a na­wet mi­ni­mal­nie wzro­sną: o 0,5 proc., do 122,9 mld dol. – wy­ni­ka z naj­now­sze­go ze­sta­wie­nia fir­my Stra­te­gy Ana­ly­tics. Ca­ły ry­nek re­kla­my na świe­cie wzro­śnie w tym ro­ku we­dług tej fir­my o 4,9 proc., do 465,5 mld dol., a w 2014 ro­ku do­bi­je do 500 mld dol.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju