Reklama
Rozwiń

Rynek sprzedaży filmów w Polsce według PwC

W 2011 roku wydaliśmy na kupowanie i wypożyczanie płyt z filmami 383 mln zł, o ponad 7 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z podsumowania przygotowanego dla „Rz"

Publikacja: 11.03.2012 10:54

Rynek sprzedaży filmów w Polsce według PwC

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

O 13,9 proc. do 15 mln spadła liczba sprzedanych płyt DVD (tych do użytku prywatnego i z prawami do wypożyczeń), jak i Blu-ray oraz płyt z filmami dokładanymi do gazet. O 10 proc., do 3,6 mln skurczyła się liczba wypożyczeń – wynika z danych firmy TimFilm Studio, która przygotowała opracowanie rynku sprzedaży i wypożyczeń płyt z filmami, posiłkując się przy szacowaniu rynku sprzedaży DVD i Blu-ray danymi GfK.

Samych tylko płyt z filmami kupiliśmy w ubiegłym roku 8,2 mln, o prawie 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Gros z tej puli sto były płyty DVD (86 proc.), Blu-ray stanowiły 10 proc., a wymierające już na rynku VCD: 4 proc. Najchętniej kupowaliśmy filmy polskie i amerykańskie, które miały premierę kinową. W 75 proc. sprzedane tytuły to filmy fabularne (głównie dramaty i komedie), 25 proc. stanowią produkcje animowane.

Wpływy ze sprzedaży filmów na wszystkich tych rodzajach nośników w Polsce spadły w 2011 roku o 9,4 proc. do 251 mln zł. - Spadek wydatków na DVD  nie jest rekompensowany wzrostem Blu-Ray. W Polsce ludzie nie czują ani różnicy jakości między DVD i Blu-ray. Poza tym jeśli ktoś ma już zgromadzoną kolekcję filmów na DVD, nie wymienia płyt na Blu-ray. Wystarczającym kosztem i barierą bywają też już dla Polaków koszty telewizorów przystosowanych do oglądania Blu-ray – mówi „Rz" Marek Trojak, prezes TimFilm Studio.

Globalnie PricewaterhouseCoopers spodziewa się,  że wpływy z Blu-ray będą rekompensować spadki ze sprzedaży DVD. Dzięki temu fizyczne nośniki z filmami mają według firmy wygenerować 2015 roku 36,1 mld dol. przy 30,7 mld dol. w tym roku.

W dodatku w Polsce bardzo słabo sprzedają się filmy Blu-ray w wersji trójwymiarowej. –3D nie stanowi już wielkiej atrakcji w kinie, a płyty z takimi filmami to zazwyczaj pudełka, w których obok filmu w wersji 3D jest też standardowe i kosztują ok. 100 zł – zauważa Trojak.

Reklama
Reklama

Za to nawet w dużym mieście się kupić cztery bilety do kinowego multipleksu. Odsiecz dla producentów filmów nadciąga z dosyć niespodziewanego kierunku. Tylko symbolicznie spadły bowiem wpływy z płyt sprzedawanych w ramach kolekcji wydawniczych wraz z książkami oraz jako dodatki do prasy. Wpływy z tak sprzedawanych filmów spadły zaledwie o 0,5 proc., mimo, że sprzedało się znacznie mniej takich płyt niż w 2010 roku ( 6,5 mln przy 7,85 mln sztuk w 2010 r.). – To dlatego, że pojawiła się na rynku nowa forma – premiera filmowa insertowana do gazety lub czasopisma formie bookletu (czyli z książką – red.) . Ta forma rozwija się dynamicznie  i zaczyna dominować w przychodach, bo pozwala sprzedawać film premierowy w cenie 29,99 zł – mówi Trojak. Dystrybutorzy filmowi chętnie tę formę stosują, bo pozwala im na sprzedawanie filmów z niższym podatkiem – jako część książki płyta z filmem obłożona jest tylko 5 proc. podatkiem, jako dodatek do gazety: 8 proc., a samodzielnie, jako płyta z filmem, musiałaby podlegać 23-proc. opodatkowaniu.

Zdaniem Trojaka za spadki w branży nie odpowiadają jednak coraz popularniejsze serwisy wideo w Internecie, bo w sieci oferowana jest zupełnie inna gama tytułów i nie zdarzają się tam właściwie premiery. – Małe spadki wypożyczeń filmów pokazują, że widzowie podzielili się na tych, którzy filmy kupują i na tych, którzy wypożyczają. Jakaś ich część zapewne zmniejszyła wydatki z powodu kryzysu, ale z naszych obserwacji wynika, że konkurencją dla sprzedaży filmów nie są np. także serwisy VoD oferowane przez płatne telewizje – one odbierają widzów raczej telewizjom - mówi Trojak.

Według PwC w Europie kłopotem branży jest jednak także wszechobecne piractwo, nie tylko internetowe, które umożliwia oglądanie premier filmowych za darmo. – W Irlandii branża traci połowę wpływów tylko z powodu piractwa. W Rosji zagrabiło aż 75 proc. rynku sprzedaży płyt.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama