Rynek sprzedaży filmów w Polsce według PwC

W 2011 roku wydaliśmy na kupowanie i wypożyczanie płyt z filmami 383 mln zł, o ponad 7 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z podsumowania przygotowanego dla „Rz"

Publikacja: 11.03.2012 10:54

Rynek sprzedaży filmów w Polsce według PwC

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

O 13,9 proc. do 15 mln spadła liczba sprzedanych płyt DVD (tych do użytku prywatnego i z prawami do wypożyczeń), jak i Blu-ray oraz płyt z filmami dokładanymi do gazet. O 10 proc., do 3,6 mln skurczyła się liczba wypożyczeń – wynika z danych firmy TimFilm Studio, która przygotowała opracowanie rynku sprzedaży i wypożyczeń płyt z filmami, posiłkując się przy szacowaniu rynku sprzedaży DVD i Blu-ray danymi GfK.

Samych tylko płyt z filmami kupiliśmy w ubiegłym roku 8,2 mln, o prawie 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Gros z tej puli sto były płyty DVD (86 proc.), Blu-ray stanowiły 10 proc., a wymierające już na rynku VCD: 4 proc. Najchętniej kupowaliśmy filmy polskie i amerykańskie, które miały premierę kinową. W 75 proc. sprzedane tytuły to filmy fabularne (głównie dramaty i komedie), 25 proc. stanowią produkcje animowane.

Wpływy ze sprzedaży filmów na wszystkich tych rodzajach nośników w Polsce spadły w 2011 roku o 9,4 proc. do 251 mln zł. - Spadek wydatków na DVD  nie jest rekompensowany wzrostem Blu-Ray. W Polsce ludzie nie czują ani różnicy jakości między DVD i Blu-ray. Poza tym jeśli ktoś ma już zgromadzoną kolekcję filmów na DVD, nie wymienia płyt na Blu-ray. Wystarczającym kosztem i barierą bywają też już dla Polaków koszty telewizorów przystosowanych do oglądania Blu-ray – mówi „Rz" Marek Trojak, prezes TimFilm Studio.

Globalnie PricewaterhouseCoopers spodziewa się,  że wpływy z Blu-ray będą rekompensować spadki ze sprzedaży DVD. Dzięki temu fizyczne nośniki z filmami mają według firmy wygenerować 2015 roku 36,1 mld dol. przy 30,7 mld dol. w tym roku.

W dodatku w Polsce bardzo słabo sprzedają się filmy Blu-ray w wersji trójwymiarowej. –3D nie stanowi już wielkiej atrakcji w kinie, a płyty z takimi filmami to zazwyczaj pudełka, w których obok filmu w wersji 3D jest też standardowe i kosztują ok. 100 zł – zauważa Trojak.

Za to nawet w dużym mieście się kupić cztery bilety do kinowego multipleksu. Odsiecz dla producentów filmów nadciąga z dosyć niespodziewanego kierunku. Tylko symbolicznie spadły bowiem wpływy z płyt sprzedawanych w ramach kolekcji wydawniczych wraz z książkami oraz jako dodatki do prasy. Wpływy z tak sprzedawanych filmów spadły zaledwie o 0,5 proc., mimo, że sprzedało się znacznie mniej takich płyt niż w 2010 roku ( 6,5 mln przy 7,85 mln sztuk w 2010 r.). – To dlatego, że pojawiła się na rynku nowa forma – premiera filmowa insertowana do gazety lub czasopisma formie bookletu (czyli z książką – red.) . Ta forma rozwija się dynamicznie  i zaczyna dominować w przychodach, bo pozwala sprzedawać film premierowy w cenie 29,99 zł – mówi Trojak. Dystrybutorzy filmowi chętnie tę formę stosują, bo pozwala im na sprzedawanie filmów z niższym podatkiem – jako część książki płyta z filmem obłożona jest tylko 5 proc. podatkiem, jako dodatek do gazety: 8 proc., a samodzielnie, jako płyta z filmem, musiałaby podlegać 23-proc. opodatkowaniu.

Zdaniem Trojaka za spadki w branży nie odpowiadają jednak coraz popularniejsze serwisy wideo w Internecie, bo w sieci oferowana jest zupełnie inna gama tytułów i nie zdarzają się tam właściwie premiery. – Małe spadki wypożyczeń filmów pokazują, że widzowie podzielili się na tych, którzy filmy kupują i na tych, którzy wypożyczają. Jakaś ich część zapewne zmniejszyła wydatki z powodu kryzysu, ale z naszych obserwacji wynika, że konkurencją dla sprzedaży filmów nie są np. także serwisy VoD oferowane przez płatne telewizje – one odbierają widzów raczej telewizjom - mówi Trojak.

Według PwC w Europie kłopotem branży jest jednak także wszechobecne piractwo, nie tylko internetowe, które umożliwia oglądanie premier filmowych za darmo. – W Irlandii branża traci połowę wpływów tylko z powodu piractwa. W Rosji zagrabiło aż 75 proc. rynku sprzedaży płyt.

O 13,9 proc. do 15 mln spadła liczba sprzedanych płyt DVD (tych do użytku prywatnego i z prawami do wypożyczeń), jak i Blu-ray oraz płyt z filmami dokładanymi do gazet. O 10 proc., do 3,6 mln skurczyła się liczba wypożyczeń – wynika z danych firmy TimFilm Studio, która przygotowała opracowanie rynku sprzedaży i wypożyczeń płyt z filmami, posiłkując się przy szacowaniu rynku sprzedaży DVD i Blu-ray danymi GfK.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie