Reklama
Rozwiń

Internet głównie po angielsku

Tym językiem wciąż posługuje się najwięcej internautów. Jednak już wkrótce straci on swoją pozycję na rzecz chińskiego

Publikacja: 10.10.2012 04:33

Internet głównie po angielsku

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Red

Dane o tym, jakie języki są w sieci najpopularniejsze, znalazły się w raporcie UNESCO i ITU (Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego). Wynika z niego, że zaledwie o 55 mln internautów więcej korzysta z angielskiego niż z chińskiego. Dystans między nimi w ostatnich latach systematycznie się kurczy.

– Chińska gospodarka internetowa rozwija się w zawrotnym tempie. Z naszych analiz wynika, że już w 2015 r. będzie tam ponad 700 mln internautów – więcej niż w USA, Indiach, Japonii i Indonezji razem wziętych – mówi Michael Silverstein, partner i dyrektor zarządzający Boston Consulting Group w Pekinie.

Jak dodaje, fenomen chińskiego Internetu obrazuje portal Taobao, odpowiednik serwisów aukcyjnych eBay czy polskiego Allegro. Skala jego działalności jest już ogromna – 5 mln sprzedawców oferuje ponad 500 mln produktów, a co minutę zawieranych jest 50 tys. transakcji.

565 mln internautów posługuje się w sieci językiem angielskim. Chiński wybiera już 510 mln

UNESCO oraz ITU w raporcie podają także, że jeśli chodzi o języki, którymi posługują się internauci, widać zdecydowaną walkę o dominację właśnie między angielskim i chińskim. Trzecim w kolejności najpopularniejszym, hiszpańskim, w  sieci posługuje się bowiem już tylko 165 mln osób, a japońskim 99,2 mln. Z 6 tys. używanych na świecie języków w sieci wykorzystywana jest jedynie niewielka część. Serwis społecznościowy LinkedIn działa w 17 wersjach, Twitter w 21, a tłumacz Google Translate w 63.

„Nie można jednak zapominać, że w pewnym stopniu ogranicza to dostęp do wielu usług i treści osobom posługującym się jedynie mniej popularnymi w sieci językami" – czytamy w raporcie.

Branżowi eksperci zwracają z kolei uwagę, że ekspansja chińskiego w sieci jest bardzo korzystnym zjawiskiem, bo jeszcze kilka lat temu wydawało się, że jedynym ogólnoświatowym językiem w sieci stanie się angielski. Zastanawiająca jest także wciąż stosunkowo niewielka popularność francuskiego (59,8 mln użytkowników) czy rosyjskiego (59,7 mln). Zwłaszcza w ostatnim przypadku należy się spodziewać szybkiego wzrostu ich liczby.

Dane o tym, jakie języki są w sieci najpopularniejsze, znalazły się w raporcie UNESCO i ITU (Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego). Wynika z niego, że zaledwie o 55 mln internautów więcej korzysta z angielskiego niż z chińskiego. Dystans między nimi w ostatnich latach systematycznie się kurczy.

– Chińska gospodarka internetowa rozwija się w zawrotnym tempie. Z naszych analiz wynika, że już w 2015 r. będzie tam ponad 700 mln internautów – więcej niż w USA, Indiach, Japonii i Indonezji razem wziętych – mówi Michael Silverstein, partner i dyrektor zarządzający Boston Consulting Group w Pekinie.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji