Internet głównie po angielsku

Tym językiem wciąż posługuje się najwięcej internautów. Jednak już wkrótce straci on swoją pozycję na rzecz chińskiego

Publikacja: 10.10.2012 04:33

Internet głównie po angielsku

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Red

Dane o tym, jakie języki są w sieci najpopularniejsze, znalazły się w raporcie UNESCO i ITU (Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego). Wynika z niego, że zaledwie o 55 mln internautów więcej korzysta z angielskiego niż z chińskiego. Dystans między nimi w ostatnich latach systematycznie się kurczy.

– Chińska gospodarka internetowa rozwija się w zawrotnym tempie. Z naszych analiz wynika, że już w 2015 r. będzie tam ponad 700 mln internautów – więcej niż w USA, Indiach, Japonii i Indonezji razem wziętych – mówi Michael Silverstein, partner i dyrektor zarządzający Boston Consulting Group w Pekinie.

Jak dodaje, fenomen chińskiego Internetu obrazuje portal Taobao, odpowiednik serwisów aukcyjnych eBay czy polskiego Allegro. Skala jego działalności jest już ogromna – 5 mln sprzedawców oferuje ponad 500 mln produktów, a co minutę zawieranych jest 50 tys. transakcji.

565 mln internautów posługuje się w sieci językiem angielskim. Chiński wybiera już 510 mln

UNESCO oraz ITU w raporcie podają także, że jeśli chodzi o języki, którymi posługują się internauci, widać zdecydowaną walkę o dominację właśnie między angielskim i chińskim. Trzecim w kolejności najpopularniejszym, hiszpańskim, w  sieci posługuje się bowiem już tylko 165 mln osób, a japońskim 99,2 mln. Z 6 tys. używanych na świecie języków w sieci wykorzystywana jest jedynie niewielka część. Serwis społecznościowy LinkedIn działa w 17 wersjach, Twitter w 21, a tłumacz Google Translate w 63.

„Nie można jednak zapominać, że w pewnym stopniu ogranicza to dostęp do wielu usług i treści osobom posługującym się jedynie mniej popularnymi w sieci językami" – czytamy w raporcie.

Branżowi eksperci zwracają z kolei uwagę, że ekspansja chińskiego w sieci jest bardzo korzystnym zjawiskiem, bo jeszcze kilka lat temu wydawało się, że jedynym ogólnoświatowym językiem w sieci stanie się angielski. Zastanawiająca jest także wciąż stosunkowo niewielka popularność francuskiego (59,8 mln użytkowników) czy rosyjskiego (59,7 mln). Zwłaszcza w ostatnim przypadku należy się spodziewać szybkiego wzrostu ich liczby.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju