Reklama
Rozwiń

Polska w sieci Wifi i LTE

W Polsce jest ich około 2 tysięcy. Większość należy już do miast i została zbudowana ze środków publicznych. O inwestycji w hot spoty dla "Kowalskiego" myślą też operatorzy stacjonarni i kablówki. Mobilni – wycofują się.

Publikacja: 25.08.2013 15:04

Polska w sieci Wifi i LTE

Foto: Fotorzepa, Łukasz Janowski

Finansowane przez państwo punkty z dostępem do Internetu WiFi są konkurencją dla sieci komórkowych, inwestujących w modernizację sieć mobilnego dostępu. Operatorzy tego typu powoli więc rezygnują z prowadzenia sieci hot spotów WiFi i liczba punktów, w których abonenci Orange, T-Mobile, Plusa i Playa mogliby korzystać z nielimitowanego Internetu (płatnego lub bezpłatnego) w Polsce spada. Z danych, które zebraliśmy wynika, że jest ich obecnie około 530. W ostatnich latach najszybciej topniała liczba płatnych hot spotów T-Mobile, który prowadzi ich dziś około 250, podczas gdy jeszcze kilka lat temu około 400.

Gorące punkty promocyjne

- To efekt kilku elementów. Rosnącego zasięgu naszej sieci 3G, konkurencji ze strony jednostek samorządowych oraz fluktuacji wśród partnerów, z którymi współpracujemy – mówi Wojciech Strzałkowski z biura prasowego T-Mobile Polska.

- Plus nie oferuje publicznych płatnych hotspotów. Wycofaliśmy się z tej koncepcji jako anachronicznego zamiennika Internetu mobilnego. W obecnych czasach, kiedy to sieci HSPA+ oraz LTE są powszechne i oferują znacznie szybszy Internet niż publiczne płatne hotspoty, te ostatnie, naszym zdaniem tracą rację bytu – mówi Arkadiusz Majewski z biura prasowego Polkomtela, operatora sieci Plus.

- Bezpłatne hotspoty są natomiast ciekawym i stosowanym przez nas narzędziem do komunikacji – dodaje. Jak tłumaczy, Plus traktuje to rozwiązanie jako dodatkową formę promocji mobilnego Internetu i technologii LTE. - Kto w dobie wszechobecnego Internetu mobilnego i przy naprawdę tanich pakietach internetowych ma ochotę biegać po mieście i szukać hotspotu? Chyba tylko klienci operatora stacjonarnego – mówi Majewski.

Play, jak mówi Marcin Gruszka, rzecznik tej sieci, ma około 100 hot spotów i traktuje je podobnie jak Plus – do promowania usług komórkowych i urządzeń. Liczba i lokalizacja punktów zmienia się.

Reklama
Reklama

Stacjonarni wierzą w WiFi

Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska informuje, że liczba hot-spotów prowadzonych przez operatora dla abonentów wynosi około 200 i jest stabilna. Orange jest jednak w innej sytuacji niż T-Mobile, czy Plus. Oferuje nie tylko usługi mobilne, ale również Internet stacjonarny – Neostradę. Z darmowych hot spotów korzystać mogą zarówno klienci sieci komórkowej, jak i użytkownicy Neostrady, dla których to bonus, przydający jednocześnie usłudze mobilności.

Z podobnego powodu w sieć punktów z WiFi zamierza inwestować konkurent Orange w segmencie stacjonarnym - Netia. W ten sposób chce realizować wizję operatora oferującego nie tylko usługi dla gospodarstw domowych, ale też dla abonentów przemieszczających się. Karol Wieczorek z biura prasowego Netii nie zdradza planowanych inwestycji firmy w to rozwiązanie, ale zapewnia, że jest znaczący.

Niemało wyda na punkty dostępowe z Wifi również wielkopolska Inea. - Będziemy rozbudowywać sieć hot spotów Wifi. We wrześniu udostępnimy je w około 40 konińskich autobusach. Kolejnych 500 pojawi się w środkach komunikacji w Poznaniu. Do końca roku przez kwadrans będą mogli z nich korzystać wszyscy  - zapowiada Kinga Podraza-Myszkowska, rzeczniczka wielkopolskiej Inei.

Patrycja Gołos z UPC Polska informuje, że „obecnie" kablówka punktów z Wifi nie oferuje. Ale to nie znaczy, że to się zmieni. Liberty Global, właściciel UPC przymierza się do wprowadzenia usług mobilnych w kolejnych 7 krajach Europy, w tym w Polsce. Plan ten potwierdził niedawno podczas telekonferencji z analitykami Mike Fries, prezes Liberty Global.

Internet w ogniu walki: 50-proc. rabaty

„Swoboda to nie jest żadne fifirifi tylko wifi" – mówiło w nowym roku szkolnym 2011 Serce, bohater kampanii reklamowych Telekomunikacji Polskiej, w ub.r. przemianowanej na Orange.  W ten sposób największy operator stacjonarny w kraju reklamował ofertę z tanim netbookiem i modemem Wifi dla uczniów.

Z początkiem tego roku szkolnego Orange również stawia na powszechność usługi Internetu, ale walczy o uczniów i studentów nieco inaczej niż dwa lata temu. Najpierw wprowadził możliwość dzielenia się Neostradą (liczy, że zdecyduje się na ten krok 0,5 mln abonentów), a w piątek – promocję z jedną dużą paczką danych dla kilku urządzeń mobilnych. Podpisującym umowę na dwa lata oferuje 50-proc. rabat.

Reklama
Reklama

Głównym przeciwnikiem Orange w batalii o uczniów – przynajmniej na razie – jest Plus, przejęty przez Zygmunta Solorza-Żaka. W piątek ruszył z kampanią głoszącą, że Plus jest szybszy od Neostrady oraz – niejako broniąc się przed skutkami oferty Orange - zaproponował klientom, którzy kupią u niego Internet 50-proc. zniżkę na usługi głosowe we wprowadzonych w tym roku taryfach.

Finansowane przez państwo punkty z dostępem do Internetu WiFi są konkurencją dla sieci komórkowych, inwestujących w modernizację sieć mobilnego dostępu. Operatorzy tego typu powoli więc rezygnują z prowadzenia sieci hot spotów WiFi i liczba punktów, w których abonenci Orange, T-Mobile, Plusa i Playa mogliby korzystać z nielimitowanego Internetu (płatnego lub bezpłatnego) w Polsce spada. Z danych, które zebraliśmy wynika, że jest ich obecnie około 530. W ostatnich latach najszybciej topniała liczba płatnych hot spotów T-Mobile, który prowadzi ich dziś około 250, podczas gdy jeszcze kilka lat temu około 400.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama