Nasz rynek chmury w 2017 r. będzie wart ponad 0,9 mld zł

Polski rynek usług cloud computingu szybko rośnie. Najchętniej korzystają z nich agencje marketingowe.

Publikacja: 03.10.2013 04:08

Biznes chmurowy ma świetne perspektywy

Biznes chmurowy ma świetne perspektywy

Foto: Rzeczpospolita

Wartość polskiego rynku chmury obliczeniowej w 2013 roku powiększy się o ponad 25 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem i przekroczy 260 mln zł, wynika z raportu „Poland Cloud Services Market 2012 Analysis and 2013–2017 Forecast, IDC Polska". To oznacza, że jest to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku IT w Polsce. Podobne trendy obserwowane są w innych krajach. Zgodnie z cloud index firmy Cisco całkowity globalny ruch z chmur obliczeniowych w centrach przetwarzania danych (data center) wzrośnie z 39 proc. w 2011 r. do 64 proc. w 2016 r.

Najchętniej z usług chmurowych w Polsce, według firmy e24Cloud, która działa w biznesie chmurowym, korzystają agencje reklamowe. Ponad jedna trzecia z nich już przeszła na ten model. W ciągu roku udział ten wzrósł aż o 60 proc. Chętnie z usług chmurowych korzystali też producenci oprogramowania (23 proc.). Zainteresowanie w tej grupie powiększyło się w ciągu roku o ponad 20 proc. Jeszcze szybciej, bo aż o 43 proc., rósł popyt ze strony firm z segmentu e-commerce. Już 18 proc. podmiotów z tej grupy korzysta z chmury. Do cloud computingu powoli przekonuje się też powoli administracja publiczna. Wśród klientów e24Cloud urzędy stanowią 2 proc. klientów.

– Wejście firmy w chmurę to duża zmiana. Dlatego towarzyszy temu wiele obaw – stwierdza Grzegorz Rudno-Rudziński odpowiedzialny za zarządzenie i rozwój grupy Unity. Zwraca uwagę, że głównym argumentem przemawiającym za wejściem w chmurę są korzyści finansowe. Klienci nie muszą ponosić wydatków na zakup infrastruktury i oprogramowania. Ponadto, co przedstawiciel Unity uważa za najważniejszą korzyść, korzystanie z chmury pozwala na skalowanie wydatków. – Współcześnie żaden z przedsiębiorców nie może jednoznacznie stwierdzić, że za rok będzie nadal potrzebował 100 licencji jakiejś aplikacji. Być może będzie potrzebował tylko 50. W chmurze może dowolnie tym zarządzać. Kupując licencje na własność, nie ma żadnego pola manewru – mówi Rudno-Rudziński.

Przejście na model chmurowy pozwala też na znaczne zmniejszenie wydatków na prąd. Infrastruktura IT jest bowiem bardzo prądożerna. Przeniesienie jej na zewnątrz szybko jest widoczne w niższych rachunkach za energię.

W modelu chmurowym firma płaci tylko za wykorzystane zasoby rozliczane w modelu pay-as-you-go. Może też rozliczać się z dostawcą usług w modelu abonamentowym, który również jest powiązany z faktycznymi potrzebami firmy, odzwierciedlonymi w mierzonej szczegółowo, z godzinowym rozliczeniem zużycia. W razie większych potrzeb może błyskawiczny uzyskać dostęp do większej mocy obliczeniowej. – W ciągu kilku minut możemy przeskalować dostęp do serwera i zwiększyć go, żeby wysłać jakieś większe pliki. Po zakończeniu operacji możemy łatwo wrócić do parametrów wyjściowych – tłumaczy Krzysztof Cieślak, właściciel firmy B-Mind.

Przedstawiciele e24Cloud zgadzają się z prognozami IDC, że polski rynek cloudowy będzie nadal bardzo szybko rósł. Według tej firmy badawczej, w perspektywie lat 2013–2017 rynek będzie średniorocznie zwiększał się o 27,5 proc.

Prognozy e24Cloud, zbudowane w oparciu o raport rynkowy PMR ("Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2013. Prognozy rozwoju na lata 2013-2017") oraz badania własnej infrastruktury, są jeszcze bardziej ambitne. Firma uważa, że do 2016 r. rynek chmurowy w Polsce będzie rósł średniorocznie o 36 proc., czyli wielokrotnie szybciej niż cały krajowy rynek IT, dla którego prognozy zakładają 4-proc. zwyżkę (średniorocznie). Dzięki temu w 2017 roku polski rynek cloud computingu może być już wart ponad 0,9 mld zł.

—dwol

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych