Smartfony kładą telewizję na łopatki w walce o czas

Posiadacze obu tych urządzeń więcej czasu spędzają nad komórką niż przed telewizorem.

Publikacja: 19.03.2014 04:00

Smartfony kładą telewizję na łopatki w walce o czas

Foto: Bloomberg

Dla osób, które mają w domu zarówno telewizor, jak i laptop, tablet lub smartfon, to ostatnie urządzenie okazuje się najważniejsze i najczęściej wykorzystywane. Takie są wnioski raportu AdReaction, jaki firma Millward Brown sporządziła po przebadaniu 12 tys. osób w 30 krajach świata (w tym po raz pierwszy w Polsce).

Osoby, które mają już w domu całą gamę elektronicznych gadżetów, przed telewizorem spędzają średnio niecałe dwie godziny dziennie (113 min), podobnie jak przed laptopem (108 min), podczas gdy w ekran smartfona wpatrują się średnio już przez prawie dwie i pół godziny (147 min). – Korzystanie z internetu coraz bardziej przesuwa się w kierunku smartfonów, bo ciągle mamy je przy sobie i wygodniej jest sięgać po nie niż po tablet, np. czekając w kolejce w sklepie – zauważa Stanisław Dzieduszycki, menedżer ds. badań w Millward Brown.

Polacy entuzjastami smartfonów

Także w Polsce widać już, że smartfony wygrywają z telewizorami walkę o czas użytkowników. Przeciętny przebadany przez Millward Brown Polak spędza przed ekranem któregokolwiek z tych urządzeń już siedem godzin dziennie. Najwięcej – nieco ponad dwie godziny – przed laptopem. Telewizja zabiera mu każdego dnia 111 min, tablet – 70 min, ale smartfon – już prawie dwie godziny (119 min). – Trzeba pamiętać, że to osoby już posiadające albo smartfon, albo tablet, czyli bardzo zaawansowani użytkownicy. Na rynku jest ich jednak coraz więcej i sytuacja będzie dalej podążać w tym kierunku – uważa Dzieduszycki.

Co ciekawe, nie na wszystkich rynkach smartfony mają dominującą pozycję (patrz wykres). W USA i w Niemczech wygrywają już z telewizorem, ale np. we Francji czy Wielkiej Brytanii to odbiornik telewizyjny wciąż jest urządzeniem, przed którym spędza się najwięcej czasu. Zdaniem autorów raportu może to wynikać z tego, że w Polsce rynek tabletów i smartfonów jeszcze się rozwija (połowa osób od 16 do 44 lat ma smartfona, co plasuje nas bliżej końca rankingu), a to powoduje, że korzystają z nich technologiczni „pionierzy". I spędzają nad tymi urządzeniami sporo czasu. W krajach, w których nasycenie gadżetami jest już większe, smartfony tak zdecydowanie nie wygrywają z telewizorami.

Współkorzystanie ?z różnych urządzeń

Nawet jeśli przy telewizji wciąż spędzamy w Polsce sporo czasu, coraz powszechniejsze jest zjawisko współkorzystania w tym samym czasie z innych urządzeń. Z badań wynika, że 60 proc. całego czasu poświęconego rozmaitym posiadanym urządzeniom (ok. pięciu godzin dziennie) spędzamy tylko z jednym z nich. Pozostałe 40 proc. (średnio dwie godziny) stanowi równoległe korzystanie z telewizora i laptopa, smartfona lub tabletu. Przy czym 22 proc. to czas poświęcany na szukanie informacji niezwiązanych z tym, co oglądamy na ekranie, a 18 proc. – związanych z właśnie oglądanym programem.

Po tablet sięgamy, ?gdy nudzi reklama

To zjawisko powinno szczególnie interesować reklamodawców, bo ci polscy widzowie, którzy mają włączony telewizor i jednocześnie szukają na tablecie zupełnie innych informacji, najczęściej robią to po to, by zabić czas w czasie przerwy na reklamy (to powód podawany przez prawie połowę tej grupy), albo otwarcie przyznają, że telewizor mają włączony, „żeby coś grało w tle". Trzecim najpopularniejszym zajęciem jest kontaktowanie się podczas oglądania telewizji ze znajomymi przez media społecznościowe.

Na świecie 65 proc. czasu spędza się nad jednym urządzeniem. Reszta jest dzielona między kilka ekranów równocześnie. Najczęstszym powodem uciekania w ten sposób od „oglądanej" w tym czasie telewizji także są reklamy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

50 mld urządzeń podłączonych do sieci w 2020 roku

Taka jest prognoza dla świata na najbliższe ćwierćwiecze, przygotowana przez sieć domów mediowych ZenithOptimedia (ZOG). Te 50 mld urządzeń to nie tylko smartfony, smart tv czy tablety albo konsole do gier, ale także cała gama urządzeń, z których korzystamy w codziennym życiu, wcale nie myśląc o internecie. To np. lodówki, szczoteczki do zębów, kuchenki, samochody. Ale nie tylko. Były szef Onetu Łukasz Wejchert, dziś prezes specjalizującej się m.in. w inwestowaniu w technologiczne start'upy firmy Dirlango, ma np. podłączoną do sieci rakietę tenisową, dzięki czemu może analizować styl swojej gry. – Wszystkie te urządzenia będą tworzyć inteligentny, zintegrowany system czujników, danych i urządzeń, które ułatwią nam zarządzanie codziennymi czynnościami. W ciągu następnych 25 lat, dzięki konwergencji technologii, internet wszechrzeczy (ang. Internet of Everything) umożliwi kontrolowanie wszelkich aspektów naszego życia w czasie rzeczywistym – piszą analitycy ZOG w swoim raporcie. Jak dodają, dzięki temu już w 2016 r.  liczba danych przesyłanych na świecie wzrośnie dwukrotnie, do 110 eksabajtów miesięcznie.

Dla osób, które mają w domu zarówno telewizor, jak i laptop, tablet lub smartfon, to ostatnie urządzenie okazuje się najważniejsze i najczęściej wykorzystywane. Takie są wnioski raportu AdReaction, jaki firma Millward Brown sporządziła po przebadaniu 12 tys. osób w 30 krajach świata (w tym po raz pierwszy w Polsce).

Osoby, które mają już w domu całą gamę elektronicznych gadżetów, przed telewizorem spędzają średnio niecałe dwie godziny dziennie (113 min), podobnie jak przed laptopem (108 min), podczas gdy w ekran smartfona wpatrują się średnio już przez prawie dwie i pół godziny (147 min). – Korzystanie z internetu coraz bardziej przesuwa się w kierunku smartfonów, bo ciągle mamy je przy sobie i wygodniej jest sięgać po nie niż po tablet, np. czekając w kolejce w sklepie – zauważa Stanisław Dzieduszycki, menedżer ds. badań w Millward Brown.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie