Sprawa o uprzywilejowanie TVP. Polsat drugi raz wygrywa

Decyzja Urzędu Komunikacji Elektronicznej pozwalająca Telewizji Polskiej zmienić standard nadawania w styczniu 2024 r. była niezgodna z prawem - uznał dziś sąd, zgadzając się z Telewizją Polsat. Co to oznacza?

Publikacja: 24.05.2024 14:28

Telewizja Polsat – siedziba przy ulicy Ostrobramskiej 77 w Warszawie

Telewizja Polsat – siedziba przy ulicy Ostrobramskiej 77 w Warszawie

Foto: PAP/ Albert Zawada

W piątek 24 maja Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 20 czerwca 2022 r. zmieniającą rezerwację częstotliwości i zezwalającą Telewizji Polskiej na o 1,5 roku późniejszą zmianę standardu nadawania drogą naziemną. Tym samym przychylił się do skargi Telewizji Polsat i zasądził na jej rzecz zwrot kosztów procesowych.

Czytaj więcej

Polsat w sporze z państwem o refarming i przywileje TVP. Jest pierwszy wyrok

Sąd o decyzji UKE dla TVP: łamała prawo

Orzeczenie ogłosił sędzia Tomasz Sałek. Sędzia Anna Fyda-Kawula podała ustne uzasadnienie: - Decyzja prawo łamała, dlatego została uchylona – powiedziała.

WSA zajmował się skargą Polsatu po raz drugi. Za pierwszym razem odrzucił ją, ale stacja Zygmunta Solorza przekonała do swoich racji Naczelny Sąd Administracyjny, który nakazał powtórne rozpatrzenie skargi.

Dziś sędzia WSA w ustnym uzasadnieniu zaznaczyła, że sąd jest związany literą prawa przyjętą przez NSA. WSA zgodził się, że Telewizja Polsat miała legitymację i wykazała interes, by zaskarżyć decyzję UKE dot. rezerwacji dla TVP. Ocenił też, że zakres tej decyzji budził wątpliwość.

Czytaj więcej

Puls liczy straty. Będzie pozew?

Badania Nielsena argumentem Polsatu

Sędzia wskazała też, że to organ (tutaj UKE) ustala krąg podmiotów, które mogą brać udział w postępowaniu administracyjnym, odrzucając argumentację, że regulator był związany wnioskiem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

- Sąd podkreśla, że NSA w swoim orzeczeniu zwracał uwagę, iż konkurencja stanowi wartość chronioną przez dyrektywę EKŁE – mówiła.

EKŁE to Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, którego gros przepisów do prawa polskiego wprowadzić ma Prawo Komunikacji Elektronicznej, nad którym dopiero pracuje parlament.

Ważnym argumentem w sprawie okazało się pismo Rzecznika Praw Obywatelskich oraz dane firmy Nielsen. Sędzia podała, że przeanalizowane zostały przedstawione badania przeprowadzone przez firmę Nielsen pokazujące, że po zmianie standardu nadawania na DVB-T2 (przez innych nadawców – red.) zasięg TVP urósł o 9,4 pkt proc., a Polsatu i TVN spadł o 10,7 pkt proc. Sąd zgodził się, że spadek zasięgu przekłada się na wyniki oglądalności i wpływy reklamowe.

Czytaj więcej

Prywatne telewizje szykują zbiorowy pozew przeciwko Skarbowi Państwa

TVN: rekompensata to kwestia otwarta 

Dzisiejsza decyzja sądu zapada już po tym jak wszyscy nadawcy przeszli na nowy standard nadawania cyfrowej telewizji naziemnej. Nie zmienia więc w praktyce nic na rynku telewizyjnym.

O ile się utrzyma, bo UKE zamierza odwołać się, w przyszłości może jednak otworzyć drogę Telewizji Polsat i innym nadawcom, takim jak Telewizja Puls i TVN do dochodzenia odszkodowania od państwa.

- Ostateczny sposób realizacji refarmingu i przeprowadzona w ostatniej chwili zmiana szczegółowo zaplanowanego wcześniej procesu z pewnością nie były korzystne dla odbiorców. Uważamy, że rynek i nadawcy ponieśli w rezultacie straty. Kwestia stosownej rekompensaty jest dla nas nadal otwarta – przekazała nam Katarzyna Issat z biura prasowego TVN.

W piątek 24 maja Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 20 czerwca 2022 r. zmieniającą rezerwację częstotliwości i zezwalającą Telewizji Polskiej na o 1,5 roku późniejszą zmianę standardu nadawania drogą naziemną. Tym samym przychylił się do skargi Telewizji Polsat i zasądził na jej rzecz zwrot kosztów procesowych.

Sąd o decyzji UKE dla TVP: łamała prawo

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Max zastąpił HBO Max. Opinie o nowej platformie streamingowej
Media
Platforma Max ma w rok przejąć subskrybentów Playera. Konto dla jednego domu
Media
Czy "Financial Times" wspiera Rosję? Kijów oskarża gazetę o szerzenie dezinformacji i paniki
Media
Do Polski wchodzą oferty platform streamingowych z reklamami. Teraz Max
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Media
Nadchodzi następca HBO Max. Co czeka widzów?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży