Platforma Viaplay straciła w kwartał 160 tys. klientów. Kiedy wyjdzie z Polski?

Viaplay, szwedzka firma znana w Polsce z platformy streamingowej z programami sportowymi i filmami ma za sobą trudny rok. W tym kwartale wycofa się z trzech rynków. Polskę opuści najpóźniej.

Aktualizacja: 22.02.2024 21:23 Publikacja: 22.02.2024 18:18

Platforma Viaplay straciła w kwartał 160 tys. klientów. Kiedy wyjdzie z Polski?

Foto: Adobe Stock

Viaplay, szwedzka firma znana w Polsce z platformy streamingowej z programami sportowymi i filmami, w 2023 r. straciła ponad 800 tys. subskrybentów — wynika ze sprawozdania firmy opublikowanego dziś.  

Co dalej z Viaplay

- W czwartym kwartale poczyniliśmy dalsze postępy w zakresie resetowania działalności. Uzgodniliśmy sprzedaż naszej działalności w Wielkiej Brytanii, wycofujemy się z krajów bałtyckich i Ameryki Północnej i opuścimy Polskę do połowy przyszłego roku - napisał w liście do akcjonariuszy Viaplay Group prezes Jørgen Madsen Lindemann.

Tym samym podtrzymał, że spółka wyjdzie z naszego kraju. Nie podał jednak, w jaki sposób może się to stać.

W 2023 roku Grupa Viaplay zanotowała 18,5 mld zł koron szwedzkich (SEK) przychodu (około 7,2 mld zł), czyli o ponad 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale – za sprawą odpisów wartości posiadanych praw sportowych i programowych w trakcie przygotowań do wyjścia z kolejnych rynków – miała ponad 10 mld SEK straty operacyjnej (3,9 mld zł) oraz 9,7 mld SEK straty netto (3,8 mld zł).

Sama platforma Viaplay powiększyła przychody o 37 proc. do 9,5 mld SEK. Gros tej kwoty przyniosły kraje nordyckie, na których szwedzka firma chce pozostać.

Mniej użytkowników

W końcu grudnia Viaplay miała 6,5 mln subskrybentów, mniej o 820 tys. niż w grudniu 2022 r. i o 160 tys. mniej niż we wrześniu.

Poza krajami nordyckimi baza użytkowników serwisu skurczyła się o 300 tys. do 2,39 mln.

Prognoza firmy na ten rok mówi, że jej przychody wyniosą 17,2-17,8 mld koron, czyli będą niższe niż raportowane za miniony rok, ale za sprawą wyłączenia biznesów, których grupa się wyzbywa. Prognoza obejmuje tyko kraje nordyckie, Holandię i biznes Viaplay Select, czyli wpływy z udostępniania treści wyprodukowanych przez grupę innym platformom. Powoli wychodzić ma na plus. Zarząd spodziewa się od 250 mln koron straty operacyjnej do 50 mln koron zysku.

Biznesy zagraniczne, w tym – jak wynika ze sprawozdania Viaplay - głównie Polska mają odpowiadać za 0,8-1 mld koron (200-400 mln zł) przychodu w tym roku.

Biznes w Wielkiej Brytanii ma zostać sprzedany w tym kwartale, a w Ameryce Północnej zamknięty. W krajach bałtyckich grupa udzieli sublicencji firmie zewnętrznej i przeniesie do niej w marcu subskrybentów.

W tym roku Viaplay pozyskało z emisji nowych akcji 4 mld koron. Walory objęły przede wszystkim Canal+ Group i czeska firma inwestycyjna PPF. Canal+ Group zwiększyła zaangażowanie w Viaplay tym samym do 29,33 proc.

Viaplay, szwedzka firma znana w Polsce z platformy streamingowej z programami sportowymi i filmami, w 2023 r. straciła ponad 800 tys. subskrybentów — wynika ze sprawozdania firmy opublikowanego dziś.  

Co dalej z Viaplay

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił