Platforma Viaplay wychodzi z Polski. Co z transmisjami sportowymi?

Platforma streamingowa Viaplay wychodzi z Polski. Firma chce się skupić na rynku nordyckim. Ma nowego akcjonariusza.

Aktualizacja: 20.07.2023 21:47 Publikacja: 20.07.2023 10:03

Platforma Viaplay wychodzi z Polski.

Platforma Viaplay wychodzi z Polski.

Foto: Viaplay

Sprzedaż, znalezienie partnera lub zamknięcie serwisu w Polsce i kilku innych krajach – taki jest plan skandynawskiej spółki Viaplay oferującej dostęp do platformy streamingowej z wydarzeniami sportowymi i filmami.

Platforma Viaplay rozpoczęła działalność w Polsce w sierpniu 2021 roku. Skandynawskiej firmie w krótkim czasie udało się zdobyć prawa do transmisji popularnych rozgrywek sportowych - w tym Formuły 1, piłkarskiej Bundesligi, Premier League oraz Ligi Europy. Pierwszym partnerem zewnętrznym dystrybuującym dostęp do serwisu była sieć komórkowa Play. Z czasem dostęp do serwisu zaoferowały swoim klientom także Vectra, czy UPC.

Pokaźne straty Viaplay przyczyną wycofania się z Polski?

Swoje plany zarząd Viaplay ogłosił dziś prezentując wyniki za drugi kwartał 2023 r. Podał, że zamierza skoncentrować się na biznesie w krajach nordyckich, które przynoszą zyski.

Viaplay zakończyło półrocze 2023 r. z przychodami wyższymi niż rok temu (4,6 mld koron, wzrost o 16 proc.), ale też z pokaźnymi stratami (6,5 mld koron straty operacyjnej i 5,9 mld koron straty netto).

Straty to efekt odpisów wartości aktywów w wysokości 5,2 mld koron szwedzkich: praw do transmisji sportowych i produkcji filmowych.

Viaplay - kiedy zakończy działalność?

Nie wiadomo jeszcze kiedy platforma streamingowa zakończy działalność w Polsce i jak to się odbędzie. Wiadomo natomiast, że ma od dziś nowego znaczącego akcjonariusza.  Francuska Grupa Canal+ podała w czwartek pod wieczór, że kupiła 12-proc. pakiet akcji Grupy Viaplay. Co planuje - dopiero się okaże. Można się jednak domyślać, że chce mieć wpływ na to, co stanie się z aktywami Szwedów. 

Viaplay zmaga się z problemami podobnymi do Netfliksa. Szuka sposobów na wzrost wyników podnosząc ceny abonamentu. Dzieje się to jednak ze szkodą dla ogólnej liczby subskrybentów.

Czytaj więcej

Netflix walczy z dzieleniem kont, rywale się cieszą, a klienci obchodzą blokadę

W drugim kwartale utraciła ona milion abonentów i ich liczba spadła o 6,6 mln na koniec czerwca. Firma tłumaczy, że jej sprzedaż była słabsza niż w pierwszym kwartale oraz że wygasło jej porozumienie z jednym z dystrybutorów. W grudniu w Polsce Viaplay miał 1,2 mln subskrybentów.

Wiadomo, że w naszym kraju z jednej strony dysponował często wyłącznymi prawami do ciekawych wydarzeń sportowych, ale z drugiej nie miał dobrej passy w związku z uwagami co do jakości transmisji. Przerwy w nadawaniu sygnału ważnych dla kibiców meczów w ubiegłym roku zainteresowały Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sprzedaż, znalezienie partnera lub zamknięcie serwisu w Polsce i kilku innych krajach – taki jest plan skandynawskiej spółki Viaplay oferującej dostęp do platformy streamingowej z wydarzeniami sportowymi i filmami.

Platforma Viaplay rozpoczęła działalność w Polsce w sierpniu 2021 roku. Skandynawskiej firmie w krótkim czasie udało się zdobyć prawa do transmisji popularnych rozgrywek sportowych - w tym Formuły 1, piłkarskiej Bundesligi, Premier League oraz Ligi Europy. Pierwszym partnerem zewnętrznym dystrybuującym dostęp do serwisu była sieć komórkowa Play. Z czasem dostęp do serwisu zaoferowały swoim klientom także Vectra, czy UPC.

Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił