Polacy nie chcą dominacji TVP na pilocie, wolą inne kanały. Wyniki badania

Trzy kanały prywatnych nadawców i dwa kanały telewizji publicznej wybraliby widzowie programując swój pilot do telewizora. To inaczej niż chciałby rząd w słynnym "lex pilot".

Publikacja: 08.03.2023 17:06

Polacy nie chcą dominacji TVP na pilocie, wolą inne kanały. Wyniki badania

Foto: Adobe Stock

Ogólnopolskie kanały Polsat i TVN, TVP1, TVN7 i TVP2 znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota, gdyby decydowali o tym polscy widzowie – pisze w opisie wyników najnowszej edycji badania Projekt Cyfrowizja agencja mediowa Wavemaker (część GroupM).

W internetowej ankiecie spytano widzów w wieku od 16 lat, mających dostęp do internetu, jakie programy spośród dostępnych w ofercie cyfrowej telewizji naziemnej znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach ich pilotów. Najwięcej głosów otrzymał Polsat (43 proc.), niewiele mniej TVN (40 proc.), a TVP1 i TVP2 oraz TVN7 wypadły już znacznie słabiej zbierając 22 proc., 21 proc. i 20 proc. wskazań.

materiały prasowe

Gdyby o układzie pilota mieli decydować tylko widzowie cyfrowej telewizji naziemnej, zamiast TVN7 na piątym miejscu byłoby TTV. Zaraz za pierwszą piątką, z 15-proc. odsetkiem wskazań wypadła Telewizja Puls, a Puls 2 na ósmym miejscu, ex aequo z TVP Info.

Czytaj więcej

W Sejmie protesty przeciwko „lex pilot” i przepisom o inwigilacji

To inaczej niż przewiduje rząd w projekcie ustawy wprowadzającej Prawo komunikacji elektronicznej, czyli w tzw. „lex pilot”.

Przypomnijmy, że wg poprawek wprowadzonych na ostatnim etapie legislacji do ustawy wprowadzającej PKE, pierwszych pięć miejsc w elektronicznym przewodniku programów (EPG), a co za tym idzie na pilocie, mają zająć kanały nadawcy publicznego.

Wyniki Projekt Cyfrowizja 7 pokazują, że pozytywnie taki pomysł ocenia 23 proc. widzów, a prawie połowa – 48 proc. - jest sceptyczna.

Autorzy badania zwracają uwagę, że pomysł dotyczący zagospodarowania pierwszych pozycji na pilocie kanałami publicznego nadawcy największy opór budzi wśród osób po 55 roku życia.

Nie tylko pilot

"Lex pilot" to nie tylko zmiany w kolejności programów w EPG, ale również propozycja, aby kablówki i platformy satelitarne miały obowiązek oferowania programów nie tylko w pakietach, ale także osobno – w modelu a la carte.

Jak podaje Wavemaker, w stosunku do 2021 r. zainteresowanie ofertą telewizji à la carte - wzrosło.

Średnio 52 proc. badanych (w tym – 57 proc. klientów operatorów i 40 proc. widzów naziemnych) byłaby zainteresowana modelem à la carte.

Czterech na dziesięciu widzów włożyłoby wówczas do swojego „pakietu” do 5 kanałów, a łącznie ¾ badanych kupiłoby do 10 stacji – mówią wyniki badania.

Do 10 zł za kanał

Znakomita większość nie wyasygnowałaby jednak na zakup pojedynczej stacji więcej niż 10 zł – ledwie co piąty zainteresowany twierdzi, że zapłaciłby więcej.

Wymarzony pakiet kanałów płatnych składałby się przede wszystkim z kanałów HBO (39 proc.), Canal+ (31 proc.), programów przyrodniczych i podróżniczych National Geographic Channel (28 proc.) i Discovery (22 proc.). Na 6. miejscu byłby Polsat Sport (19 proc.), na 7. TVN 24 (19 proc.).

materiały prasowe

- Poprzez nasze badanie nie zabieramy głosu w toczącej się właśnie dyskusji o "lex pilot", a jedynie wzbogacamy ją o perspektywę widzów. Mamy nadzieję, że ich głos będzie się liczył, a przyjęte rozwiązania pozytywnie wpłyną na rynek – przekonuje cytowany w komunikacie prasowym Paweł Gala, prezes Wavemakera.

– Widać, że polscy widzowie cenią sobie wolność wyboru. Odbija się to zarówno w ich sceptycyzmie wobec zobowiązywania operatorów do przypisywania miejsc na pilocie konkretnym kanałom, jak i rosnącemu zainteresowaniu ofertą à la carte. Mogła na nie wpłynąć zarówno ożywiona dyskusja na ten temat w mediach, jak i swoboda komponowania oferty wideo, do jakiej widzów przyzwyczaił streaming. Na gruncie płatnych subskrypcji wideo jesteśmy liderem regionu, a dane z innego naszego badania – VideoTrack, pokazywały ostatnio skokowy wręcz wzrost popularności płatnego streamingu w pokoleniu silverów – dodaje.

Badanie Projekt Cyfrowizja VII agencja Wavemaker realizowała na przełomie lutego i marca 2023 r. metodą CAWI (ankieta on-line) na grupie 1500 telewidzów w wieku powyżej 16 lat, z dostępem do internetu.

Ogólnopolskie kanały Polsat i TVN, TVP1, TVN7 i TVP2 znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota, gdyby decydowali o tym polscy widzowie – pisze w opisie wyników najnowszej edycji badania Projekt Cyfrowizja agencja mediowa Wavemaker (część GroupM).

W internetowej ankiecie spytano widzów w wieku od 16 lat, mających dostęp do internetu, jakie programy spośród dostępnych w ofercie cyfrowej telewizji naziemnej znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach ich pilotów. Najwięcej głosów otrzymał Polsat (43 proc.), niewiele mniej TVN (40 proc.), a TVP1 i TVP2 oraz TVN7 wypadły już znacznie słabiej zbierając 22 proc., 21 proc. i 20 proc. wskazań.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji