Australia sprawdzi, czy influencerzy wprowadzają w błąd

Po doniesieniach konsumentów, że influencerzy stosują manipulacyjne techniki marketingowe, australijski regulator rynku bierze gwiazdy social mediów pod lupę.

Publikacja: 27.01.2023 14:19

Australia sprawdzi, czy influencerzy wprowadzają w błąd

Foto: Adobe Stock

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC – Australian Competition and Consumer Commission) poinformowała, że zamierza przyjrzeć się ponad 100 influencerom w social mediach. Działania australijskiego odpowiednika UOKiK następują po doniesieniach konsumentów twierdzących, że influencerzy wprowadzają w błąd swoimi rekomendacjami i opiniami.

Czytaj więcej

„Chronimy nasze prawa”. We Włoszech powstał związek zawodowy influencerów

- Liczba ostrzeżeń odzwierciedla zaniepokojenie społeczności spowodowane stale rosnącą liczbą manipulacyjnych technik marketingowych w mediach społecznościowych, zaprojektowanych w celu wykorzystywania konsumentów lub wywierania na nich nacisku w celu zakupu towarów lub usług – poinformowała w cytowanym przez Reuters oświadczeniu przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb.

Przegląd influencerów rozpoczyna się od należących do Mety Facebooka i Instagrama, ale ACCC przyjrzy się też gwiazdom TikToka, Snapchata, czy YouTube. Pod lupę trafią też streamerzy z Twitcha. Pod lupę wzięte zostaną szczególnie osoby z branży mody, kosmetyków, żywności i napojów, podróży, fitnessu, gier, ale także parentingu. ACCC zamierza przy okazji sprawdzić, czy reklamodawcy, marki i platformy mediów społecznościowych nie ułatwiają influencerom wykroczeń.

Czytaj więcej

Centralny rejestr influencerów. Arabia Saudyjska wprowadza nowe zasady w sieci

W przypadku wykrycia naruszeń, australijskie przepisy konsumenckie pozwalają ukarać osoby winne takich wykroczeń grzywną w wysokości do 2,5 mln dolarów australijskich (ok. 7,7 mln złotych).

ACCC prowadzi dochodzenia w sprawach mediów społecznościowych, postów sponsorowanych i reklam oferowanych przez influencerów nie tylko na podstawie doniesień konsumentów. Regulator rynku działa również z urzędu i regularnie przedstawia raporty ze swoich działań. Oczekuje się, że do 31 marca pojawi się kolejny, szósty już raport z kontroli mediów społecznościowych.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie