Australia sprawdzi, czy influencerzy wprowadzają w błąd

Po doniesieniach konsumentów, że influencerzy stosują manipulacyjne techniki marketingowe, australijski regulator rynku bierze gwiazdy social mediów pod lupę.

Publikacja: 27.01.2023 14:19

Australia sprawdzi, czy influencerzy wprowadzają w błąd

Foto: Adobe Stock

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC – Australian Competition and Consumer Commission) poinformowała, że zamierza przyjrzeć się ponad 100 influencerom w social mediach. Działania australijskiego odpowiednika UOKiK następują po doniesieniach konsumentów twierdzących, że influencerzy wprowadzają w błąd swoimi rekomendacjami i opiniami.

Czytaj więcej

„Chronimy nasze prawa”. We Włoszech powstał związek zawodowy influencerów

- Liczba ostrzeżeń odzwierciedla zaniepokojenie społeczności spowodowane stale rosnącą liczbą manipulacyjnych technik marketingowych w mediach społecznościowych, zaprojektowanych w celu wykorzystywania konsumentów lub wywierania na nich nacisku w celu zakupu towarów lub usług – poinformowała w cytowanym przez Reuters oświadczeniu przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb.

Przegląd influencerów rozpoczyna się od należących do Mety Facebooka i Instagrama, ale ACCC przyjrzy się też gwiazdom TikToka, Snapchata, czy YouTube. Pod lupę trafią też streamerzy z Twitcha. Pod lupę wzięte zostaną szczególnie osoby z branży mody, kosmetyków, żywności i napojów, podróży, fitnessu, gier, ale także parentingu. ACCC zamierza przy okazji sprawdzić, czy reklamodawcy, marki i platformy mediów społecznościowych nie ułatwiają influencerom wykroczeń.

Czytaj więcej

Centralny rejestr influencerów. Arabia Saudyjska wprowadza nowe zasady w sieci

W przypadku wykrycia naruszeń, australijskie przepisy konsumenckie pozwalają ukarać osoby winne takich wykroczeń grzywną w wysokości do 2,5 mln dolarów australijskich (ok. 7,7 mln złotych).

ACCC prowadzi dochodzenia w sprawach mediów społecznościowych, postów sponsorowanych i reklam oferowanych przez influencerów nie tylko na podstawie doniesień konsumentów. Regulator rynku działa również z urzędu i regularnie przedstawia raporty ze swoich działań. Oczekuje się, że do 31 marca pojawi się kolejny, szósty już raport z kontroli mediów społecznościowych.

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC – Australian Competition and Consumer Commission) poinformowała, że zamierza przyjrzeć się ponad 100 influencerom w social mediach. Działania australijskiego odpowiednika UOKiK następują po doniesieniach konsumentów twierdzących, że influencerzy wprowadzają w błąd swoimi rekomendacjami i opiniami.

- Liczba ostrzeżeń odzwierciedla zaniepokojenie społeczności spowodowane stale rosnącą liczbą manipulacyjnych technik marketingowych w mediach społecznościowych, zaprojektowanych w celu wykorzystywania konsumentów lub wywierania na nich nacisku w celu zakupu towarów lub usług – poinformowała w cytowanym przez Reuters oświadczeniu przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane