Cyfrowa muzyka przegoniła sprzedaż płyt na świecie

Wpływy z cyfrowej muzyki po raz pierwszy przewyższyły na świecie te ze sprzedaży muzyki na nośnikach – podało Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej IFPI.

Aktualizacja: 12.04.2016 18:38 Publikacja: 12.04.2016 17:17

Cyfrowa muzyka przegoniła sprzedaż płyt na świecie

Foto: Bloomberg

Cały rynek sprzedaży muzyki wzrósł w 2015 roku na świcie o 3,2 proc. i był wart już 15 mld dol. – podało IFPI w swoim corocznym raporcie.

– Po ponad dwóch dekadach odnotowywania spadków na rynku, po raz pierwszy odnotowujemy znowu jego wzrost – cieszyła się Frances Moore, prezes IFPI, podczas telekonferencji z dziennikarzami. Jak podkreślała, 45 proc. z tej kwoty (6,7 mld dol.) branża pozyskała ze sprzedaży muzyki cyfrowej, z której wpływy wciąż rosły szybciej niż cały rynek, bo o 10,2 proc.

– Możemy w końcu powiedzieć, że w końcu funkcjonujemy już w erze cyfrowej – po raz pierwszy wpływy z muzyki cyfrowej były wyższe od tych ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach . Te pierwsze stanowiły 45 proc. całego rynku, drugie: 39 proc. – komentowała Edgar Berger, odpowiedzialny za biznes międzynarodowy w Sony Music Entertainment.

To w dużej mierze zasługa ogromnych wzrostów przychodów z serwisów strumieniujących muzykę. W 2015 r. stanowiły już 2,7 mld dol., a z płatnych wersji serwisów w rodzaju Apple Music, Tidala, Spotify czy Deezera korzysta już 68 mln ludzi na świecie - o 66 proc. niż rok wcześniej.

To z korzystaniem z muzyki cyfrowej wiąże się jednak także najpoważniejsza oprócz piractwa bolączka muzycznej branży, czyli przepaść pomiędzy popularnością cyfrowej muzyki a wpływami z niej.

– 900 mln użytkowników serwisów, które udostępniają muzykę w zamian za oglądanie reklam przynosi nam dziś rocznie zaledwie 4 proc. wszystkich przychodów – podkreślała Frances Moore, zapowiadając, że branża zabiera się za rozwiązanie tego problemu i zaproponuje bardziej konkretne propozycje latem tego roku, oczekując, że w prace włączy się Unia Europejska.

Cały rynek sprzedaży muzyki wzrósł w 2015 roku na świcie o 3,2 proc. i był wart już 15 mld dol. – podało IFPI w swoim corocznym raporcie.

– Po ponad dwóch dekadach odnotowywania spadków na rynku, po raz pierwszy odnotowujemy znowu jego wzrost – cieszyła się Frances Moore, prezes IFPI, podczas telekonferencji z dziennikarzami. Jak podkreślała, 45 proc. z tej kwoty (6,7 mld dol.) branża pozyskała ze sprzedaży muzyki cyfrowej, z której wpływy wciąż rosły szybciej niż cały rynek, bo o 10,2 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane