Abonament za e-usługi coraz popularniejszy

2021 rok przyniósł ochłodzenie nastrojów osób subskrybujących usługi w sieci. Kategorią, która trzyma się mocno, są serwisy z filmami i serialami.

Publikacja: 09.09.2021 19:49

Abonament za e-usługi coraz popularniejszy

Foto: Bloomberg

 

Firmy dostarczające usługi przez internet z powodzeniem przekonują użytkowników do korzystania z nich w modelu subskrypcyjnym. Taki wniosek płynie z tegorocznej edycji raportu „Finanse Polaków w czasach pandemii" przygotowanego przez firmę Blue Media zapewniającą rozwiązania do obsługi transakcji.

Rozrywka w górę

W ciągu roku znowu zmalało bowiem (tym razem do 41 proc.) grono internautów, którzy w ogóle nie korzystają z internetowych subskrypcji serwisów streamingowych (filmowych i muzycznych), oprogramowania antywirusowego, prasy czy e-booków. To zaś oznacza, że z cyklicznych płatności za tego typu usługi korzysta już prawie 60 proc. badanych użytkowników internetu.

Najwięcej osób płaci w ten sposób za dostęp do serwisów wideo na żądanie, takich jak Netflix, Player, HBO Go czy d. Ipla (obecnie Polsat Box Go). Odsetek deklarujących subskrybowanie serwisów VoD urósł w tegorocznej edycji badania do 39 proc. (z 36 proc. rok wcześniej).

Blue Media nie pokazuje popularności poszczególnych serwisów. Według danych Gemiusa (z badania Megapanel) niekwestionowanym liderem jest Netflix. W sierpniu aplikacja amerykańskiego dostawcy odnotowała ponad 8,8 mln tzw. realnych użytkowników (to nie oznacza, że tyle osób płaci za serwis). Co ciekawe, grono odwiedzających ją było większe niż serwisu Netflix.com (5,8 mln). Na kolejnym miejscu uplasowały się serwisy VoD grupy Wirtualna Polska Holding (4,1 mln) oraz aplikacja i serwis Player.pl (ponad 3,5 mln realnych użytkowników w nomenklaturze Gemiusa). Na kolejnym miejscu była platforma CDA.pl (3,17 mln użytkowników).

W sierpniu w TOP10 Mediapanelu po raz pierwszy pojawiła się skandynawska platforma Viaplay.pl z transmisjami sportowymi. Zajęła dziesiąte miejsce, przyciągając 1,24 mln realnych użytkowników. Przyczynić mogła się do tego m.in. promocja, w której dostęp do serwisu na miesiąc był za darmo.

Walka platform

W TOP10, którym na naszą prośbę podzielił się Gemius, zabrakło natomiast Ipla TV.

Wśród platform VoD trwa zaciekła walka o widza. Tych przybywa z każdym rokiem. Viaplay to tylko jeden z przykładów.

W przyszłym roku w Polsce pojawić ma się Disney+ oraz – jak właśnie zapowiedział koncern Warner Media – HBO Max.

Właściciele platform na różne sposoby próbują zatrzymać widzów. Można zauważyć, że serwisy oferują niższe opłaty miesięczne użytkownikom, którzy wybiorą odnawiającą się subskrypcję. Grupa Cyfrowy Polsat, przy okazji rebrandingu Ipla TV na Polsat Box Go, umożliwiała przedłużenie pakietów na dłużej niż do końca września tylko pod takim warunkiem. Subskrypcja wiąże się w sieci zwykle z podaniem większej ilości danych, w tym numeru karty płatniczej, z której pobierane są płatności.

Drugą kategorią, która w porównaniu z pandemicznym 2020 r. zanotowała wzrost subskrybentów, jest oprogramowanie (w tym programy antywirusowe). Wzrost ten jest jednak nieznaczny, bo z 16 do 17 proc. Pozostałe kategorie usług (w tym subskrypcja prasy, e-booków czy muzyki oraz gier online) nie odnotowały w tym roku wzrostu liczby subskrybentów.

Według danych Blue Media najczęściej za abonament w sieci ciągle płacimy przelewem. Kartą płaci 26 proc. badanych, a BLIK-iem – 22 proc.

Technologiczny przesyt

Raport wskazuje przy tym, że podejście do technologii nie jest już tak entuzjastyczne jak w ub.r. Z tezą, że dzięki technologiom życie staje się łatwiejsze, zgadza się 70 proc. badanych (72 proc. rok temu). Chętnie korzysta z technologii 58 proc. badanych (62 proc. w 2020 r.).

Nieufność wobec nowych rozwiązań deklaruje natomiast 31 proc. internautów, podczas gdy rok temu 24 proc. Brak zaufania dotyczy głównie rozwiązań instytucji finansowych. Z twierdzeniem, że ich rozwiązania można uznać za w pełni bezpieczne, zgadza się obecnie tylko 23 proc. badanych internautów (31 proc. rok temu).

 

Firmy dostarczające usługi przez internet z powodzeniem przekonują użytkowników do korzystania z nich w modelu subskrypcyjnym. Taki wniosek płynie z tegorocznej edycji raportu „Finanse Polaków w czasach pandemii" przygotowanego przez firmę Blue Media zapewniającą rozwiązania do obsługi transakcji.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji