Reklama

Chiny wyłączyły Google’a

Sieciowe usługi Google’a w Chinach zostały całkowicie zablokowane. To odpowiedź władz Państwa Środka na zniesienie przez firmę cenzury w chińskiej sieci

Publikacja: 31.03.2010 02:32

Chiny wyłączyły Google’a

Foto: AFP

Zablokowanie serwisów Google’a to kolejna odsłona konfliktu koncernu z chińskimi władzami. Spór się zaostrzył, gdy tydzień temu Google zamknęło chińską, ocenzurowaną wersję wyszukiwarki i rozpoczęło przekierowywanie chińskich użytkowników do niepoddanej ograniczeniom wyszukiwarki z Hongkongu.

Radość chińskich internautów (jest ich ok. 400 mln, 30 proc. z nich używa Google’a), nie trwała długo – chiński rząd już po kilku godzinach zaczął filtrować ruch internetowy z Hongkongiem.

[wyimek][srodtytul]30 proc.[/srodtytul] udziałów w chińskim rynku wyszukiwania miał w 2009 r. Google[/wyimek]

Konflikt przybrał we wtorek na sile – wyszukiwarka Google’a na terytorium Chin zupełnie przestała działać. Informacje o tym podały m.in. „The Wall Street Journal” i „Los Angeles Times”. Od usług mobilnych Google’a, takich jak mapy i nawigacja, zostali odcięci także klienci China Mobile. To największy na świecie operator komórkowy, mający ponad 500 mln abonentów.

Sergey Brin, współzałożyciel Google’a, przyznał niedawno w wywiadzie dla „WSJ”, że „nie czuje się komfortowo” z „oznakami totalitaryzmu i cenzurą”, jakie obserwuje w Chinach.

Reklama
Reklama

Walka toczy się o rynek wart 1 mld dol. Na tyle wyceniono wartość reklam zamieszczanych w 2009 r. w chińskich wyszukiwarkach.

Według analityków cytowanych przez Agencję Reutera wycofanie się Google’a z tego kraju może sprawić, że Baidu, chiński konkurent Google’a, mający ok. 60 proc. lokalnego rynku, przejmie nawet połowę reklam zamieszczanych do tej pory w Google’u. Dzięki temu przychody Baidu, które w 2009 r. wyniosły 645 mln dol., w tym roku mogą się zwiększyć o ok. 50 proc.

Wzrost wartości rynku wyszukiwania w Chinach ma wynieść, według firmy badawczej Analysys, ok. 40 proc.

Zablokowanie serwisów Google’a to kolejna odsłona konfliktu koncernu z chińskimi władzami. Spór się zaostrzył, gdy tydzień temu Google zamknęło chińską, ocenzurowaną wersję wyszukiwarki i rozpoczęło przekierowywanie chińskich użytkowników do niepoddanej ograniczeniom wyszukiwarki z Hongkongu.

Radość chińskich internautów (jest ich ok. 400 mln, 30 proc. z nich używa Google’a), nie trwała długo – chiński rząd już po kilku godzinach zaczął filtrować ruch internetowy z Hongkongiem.

Reklama
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
PSPR Day 2025: Przyszłość komunikacji w erze sztucznej inteligencji
Media
Rada Cyfrowego Polsatu bez Justyny Kulki
Media
„Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym medium września
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Media
„Rzeczpospolita” z nową ofertą prenumeraty na 2026 r. Wiedza, która się opłaca
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama