Tablety i laptopy do zadań specjalnych

Rynek superwytrzymałych tabletów i laptopów w Europie wart jest około 300 mln euro. W Polsce branżę tę zasila sektor publiczny

Publikacja: 17.01.2013 17:27

Tablety i laptopy do zadań specjalnych

Foto: Panasonic

Można ich używać na deszczu, w pyle i w skrajnych temperaturach od -20 st. C do +60 st. Nie szkodzą im upadki czy uderzenia. Rynek tych naprawdę pancernych urządzeń – laptopów i tabletów – odnotowuje w Europie dwucyfrowe wzrosty, a jego wartość w minionym roku wyniosła około 300 mln euro. Ponad dwie trzecie z tego przypadło na firmę Panasonic, lidera tego rynku. Jak twierdzi Jacek Wielgus, menedżer ds. rozwoju biznesu w Panasonic Computer Products Europe, prognozy na rok 2013 mówią o podobnym wyniku. Z kolei rynek polski wedle naszych szacunków wart jest około 4 mln euro rocznie.

Urządzenia przeznaczone do pracy w trudnych warunkach najchętniej kupowane są przez instytucje rządowe i służby mundurowe. To specyficzny rynek, na którym urządzenia są średnio 2,5-krotnie droższe niż te dostępne w branży konsumenckiej. Upowszechnieniu tego wzmocnionego sprzętu sprzyja zwiększająca się presja na mobilność pracowników praktycznie w każdej branży.

Jak podaje ubiegłoroczny raport firmy analitycznej VDC Research, najbardziej, bo o 20 proc., urósł sektor superwytrzymałych komputerów przenośnych. Tablety sprzedawały się  o ponad 16 proc. lepiej niż rok wcześniej. Liderem branży wzmocnionych urządzeń jest Panasonic, którego udziały w rynku europejskim sięgają 66 proc. Na drugim miejscu znalazł się Dell z wynikiem niespełna 11 proc. Zmiany, jakie zaszły w ostatnich miesiącach, pokazują innego silnego gracza, chińskiego producenta Getac, który zdołał wspiąć się na drugie miejsce w tym rankingu. W branży tabletów prym wiedzie amerykańska firma Motion Computing mająca ponad 23-proc. udział w rynku. Panasonic zajmuje drugą pozycję z wynikiem 17 proc.

- Naszymi największymi klientami są instytucje rządowe, armia i służby mundurowe – powiedział „Rz" Jacek Wielgus. – Obsługujemy także firmy z sektora energetycznego, w tym warszawskiego operatora, który wykorzystuje nasze komputery w drużynach pogotowia energetycznego. Nasze produkty służą polskiej armii jako panele sterujące dla dronów, a jednemu z producentów autobusów do monitorowania stanu technicznego pojazdów.

Przedstawiciel Panasonica przyznaje, że w Polsce wzmocniony sprzęt komputerowy to wciąż słabo rozwinięta branża, a kierowane na ten rynek urządzenia japońskiego producenta z serii Toughbook mają około 50 proc. w nim udziału. Po piętach depcze mu bowiem chiński Getac, który dyktuje dużo niższe ceny.

Z kolei w dziedzinie superodpornych terminali mobilnych liderem rynku jest Motorola, która wraz z zakupiona niedawno firmo PSION ma ponad 44-proc. udział w rynku.  Z jej terminali korzystają m.in. magazynierzy, kurierzy czy działy produkcji.

- Każdy z blisko 1000 kurierów TNT Express Poland codziennie korzysta z urządzenia mobilnego. Terminale kurierskie to 'końcówka' globalnego systemu informacyjnego, który przetwarza i przesyła dane o przesyłkach – mówi Jolanta Krupowicz, Marketing Manager, TNT Express Poland.

Można ich używać na deszczu, w pyle i w skrajnych temperaturach od -20 st. C do +60 st. Nie szkodzą im upadki czy uderzenia. Rynek tych naprawdę pancernych urządzeń – laptopów i tabletów – odnotowuje w Europie dwucyfrowe wzrosty, a jego wartość w minionym roku wyniosła około 300 mln euro. Ponad dwie trzecie z tego przypadło na firmę Panasonic, lidera tego rynku. Jak twierdzi Jacek Wielgus, menedżer ds. rozwoju biznesu w Panasonic Computer Products Europe, prognozy na rok 2013 mówią o podobnym wyniku. Z kolei rynek polski wedle naszych szacunków wart jest około 4 mln euro rocznie.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie