Można ich używać na deszczu, w pyle i w skrajnych temperaturach od -20 st. C do +60 st. Nie szkodzą im upadki czy uderzenia. Rynek tych naprawdę pancernych urządzeń – laptopów i tabletów – odnotowuje w Europie dwucyfrowe wzrosty, a jego wartość w minionym roku wyniosła około 300 mln euro. Ponad dwie trzecie z tego przypadło na firmę Panasonic, lidera tego rynku. Jak twierdzi Jacek Wielgus, menedżer ds. rozwoju biznesu w Panasonic Computer Products Europe, prognozy na rok 2013 mówią o podobnym wyniku. Z kolei rynek polski wedle naszych szacunków wart jest około 4 mln euro rocznie.
Urządzenia przeznaczone do pracy w trudnych warunkach najchętniej kupowane są przez instytucje rządowe i służby mundurowe. To specyficzny rynek, na którym urządzenia są średnio 2,5-krotnie droższe niż te dostępne w branży konsumenckiej. Upowszechnieniu tego wzmocnionego sprzętu sprzyja zwiększająca się presja na mobilność pracowników praktycznie w każdej branży.
Jak podaje ubiegłoroczny raport firmy analitycznej VDC Research, najbardziej, bo o 20 proc., urósł sektor superwytrzymałych komputerów przenośnych. Tablety sprzedawały się o ponad 16 proc. lepiej niż rok wcześniej. Liderem branży wzmocnionych urządzeń jest Panasonic, którego udziały w rynku europejskim sięgają 66 proc. Na drugim miejscu znalazł się Dell z wynikiem niespełna 11 proc. Zmiany, jakie zaszły w ostatnich miesiącach, pokazują innego silnego gracza, chińskiego producenta Getac, który zdołał wspiąć się na drugie miejsce w tym rankingu. W branży tabletów prym wiedzie amerykańska firma Motion Computing mająca ponad 23-proc. udział w rynku. Panasonic zajmuje drugą pozycję z wynikiem 17 proc.
- Naszymi największymi klientami są instytucje rządowe, armia i służby mundurowe – powiedział „Rz" Jacek Wielgus. – Obsługujemy także firmy z sektora energetycznego, w tym warszawskiego operatora, który wykorzystuje nasze komputery w drużynach pogotowia energetycznego. Nasze produkty służą polskiej armii jako panele sterujące dla dronów, a jednemu z producentów autobusów do monitorowania stanu technicznego pojazdów.
Przedstawiciel Panasonica przyznaje, że w Polsce wzmocniony sprzęt komputerowy to wciąż słabo rozwinięta branża, a kierowane na ten rynek urządzenia japońskiego producenta z serii Toughbook mają około 50 proc. w nim udziału. Po piętach depcze mu bowiem chiński Getac, który dyktuje dużo niższe ceny.