Tablety i laptopy do zadań specjalnych

Rynek superwytrzymałych tabletów i laptopów w Europie wart jest około 300 mln euro. W Polsce branżę tę zasila sektor publiczny

Publikacja: 17.01.2013 17:27

Tablety i laptopy do zadań specjalnych

Foto: Panasonic

Można ich używać na deszczu, w pyle i w skrajnych temperaturach od -20 st. C do +60 st. Nie szkodzą im upadki czy uderzenia. Rynek tych naprawdę pancernych urządzeń – laptopów i tabletów – odnotowuje w Europie dwucyfrowe wzrosty, a jego wartość w minionym roku wyniosła około 300 mln euro. Ponad dwie trzecie z tego przypadło na firmę Panasonic, lidera tego rynku. Jak twierdzi Jacek Wielgus, menedżer ds. rozwoju biznesu w Panasonic Computer Products Europe, prognozy na rok 2013 mówią o podobnym wyniku. Z kolei rynek polski wedle naszych szacunków wart jest około 4 mln euro rocznie.

Urządzenia przeznaczone do pracy w trudnych warunkach najchętniej kupowane są przez instytucje rządowe i służby mundurowe. To specyficzny rynek, na którym urządzenia są średnio 2,5-krotnie droższe niż te dostępne w branży konsumenckiej. Upowszechnieniu tego wzmocnionego sprzętu sprzyja zwiększająca się presja na mobilność pracowników praktycznie w każdej branży.

Jak podaje ubiegłoroczny raport firmy analitycznej VDC Research, najbardziej, bo o 20 proc., urósł sektor superwytrzymałych komputerów przenośnych. Tablety sprzedawały się  o ponad 16 proc. lepiej niż rok wcześniej. Liderem branży wzmocnionych urządzeń jest Panasonic, którego udziały w rynku europejskim sięgają 66 proc. Na drugim miejscu znalazł się Dell z wynikiem niespełna 11 proc. Zmiany, jakie zaszły w ostatnich miesiącach, pokazują innego silnego gracza, chińskiego producenta Getac, który zdołał wspiąć się na drugie miejsce w tym rankingu. W branży tabletów prym wiedzie amerykańska firma Motion Computing mająca ponad 23-proc. udział w rynku. Panasonic zajmuje drugą pozycję z wynikiem 17 proc.

- Naszymi największymi klientami są instytucje rządowe, armia i służby mundurowe – powiedział „Rz" Jacek Wielgus. – Obsługujemy także firmy z sektora energetycznego, w tym warszawskiego operatora, który wykorzystuje nasze komputery w drużynach pogotowia energetycznego. Nasze produkty służą polskiej armii jako panele sterujące dla dronów, a jednemu z producentów autobusów do monitorowania stanu technicznego pojazdów.

Przedstawiciel Panasonica przyznaje, że w Polsce wzmocniony sprzęt komputerowy to wciąż słabo rozwinięta branża, a kierowane na ten rynek urządzenia japońskiego producenta z serii Toughbook mają około 50 proc. w nim udziału. Po piętach depcze mu bowiem chiński Getac, który dyktuje dużo niższe ceny.

Z kolei w dziedzinie superodpornych terminali mobilnych liderem rynku jest Motorola, która wraz z zakupiona niedawno firmo PSION ma ponad 44-proc. udział w rynku.  Z jej terminali korzystają m.in. magazynierzy, kurierzy czy działy produkcji.

- Każdy z blisko 1000 kurierów TNT Express Poland codziennie korzysta z urządzenia mobilnego. Terminale kurierskie to 'końcówka' globalnego systemu informacyjnego, który przetwarza i przesyła dane o przesyłkach – mówi Jolanta Krupowicz, Marketing Manager, TNT Express Poland.

Można ich używać na deszczu, w pyle i w skrajnych temperaturach od -20 st. C do +60 st. Nie szkodzą im upadki czy uderzenia. Rynek tych naprawdę pancernych urządzeń – laptopów i tabletów – odnotowuje w Europie dwucyfrowe wzrosty, a jego wartość w minionym roku wyniosła około 300 mln euro. Ponad dwie trzecie z tego przypadło na firmę Panasonic, lidera tego rynku. Jak twierdzi Jacek Wielgus, menedżer ds. rozwoju biznesu w Panasonic Computer Products Europe, prognozy na rok 2013 mówią o podobnym wyniku. Z kolei rynek polski wedle naszych szacunków wart jest około 4 mln euro rocznie.

Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy