Reklama

Na Zachodzie gazety wciąż drożeją

Ceny najważniejszych gazet na świecie wzrosły nawet o 50 proc. Wydawcy w Polsce ostrożnie zaczynają podążać tym śladem

Aktualizacja: 06.10.2008 06:06 Publikacja: 06.10.2008 05:26

W Polsce wydawcy wciąż boją się podnosić i tak niskie ceny gazet, które obowiązują od czasu pojawienia się na prasowym rynku „Dziennika”. Na Zachodzie trend jest odwrotny – ceny gazet stopniowo rosną, co, zdaniem ekspertów, wcale nie będzie powodowało odpływu czytelników.

Według raportu firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultants (RBSC), wśród której klientów są m.in. niemieccy wydawcy, kurcząca się sprzedaż prasy spowoduje, że gazety staną się niszowym produktem. Jednak wydawcy będą mogli nadrabiać straty wynikające ze spadku sprzedaży podnoszeniem cen, bo prasa będzie uważana za medium coraz bardziej prestiżowe i jej zamożni czytelnicy będą w stanie zaakceptować wyższe ceny.

Niemieckie i brytyjskie gazety od lat powoli podnoszą ceny i nie powoduje to załamania się ich sprzedaży. Jak podaje RBSC, niemiecka „Süddeutsche Zeitung” między 2000 a 2007 rokiem podniosła ceny prenumeraty aż o 65 proc. Okładkowa cena „Spiegla” skoczyła w tym czasie o 39 proc., przy czym nie zahamowało to wzrostu sprzedaży. Cena „Die Welt” w prenumeracie wzrosła o 50 proc., a „Frankfurter Allgemeine Zeitung” – o prawie 40 proc.

[wyimek]65 proc. podrożał „Süddeutsche Zeitung” między 2000 a 2007 r. Skoczyły też ceny innych niemieckich tytułów[/wyimek]

Podobnie jest w Wielkiej Brytanii, gdzie „The Guardian”, „The Telegraph” i „The Times” wciąż stopniowo podnoszą ceny. Ostatnia podwyżka w „The Times” miała miejsce we wrześniu – gazeta zdrożała wtedy o 10 pensów, do 80 pensów.

Reklama
Reklama

W Niemczech, gdzie między 1997 i 2006 rokiem sprzedaż prasy spadła o 15 proc., przychody ze sprzedaży jednego egzemplarza gazety wzrosły aż o 38 proc.

Inaczej jest w Polsce, gdzie między największymi dziennikami wciąż trwa wojna cenowa. W 2006 roku zapoczątkowało ją pojawienie się na rynku „Dziennika” za 1,50 zł. Cena „Gazety Wyborczej” spadła wtedy z 2 – 2,8 zł do 1,5 zł, co spowodowało, że w całym 2006 roku przychody z jej sprzedaży zmalały o 66 mln zł.

Do dziś żaden z wydawców znacząco nie odmroził cen, choć niewykluczone, że przymierza się do tego wydający „Dziennik” Axel Springer, który w maju podniósł cenę swojej gazety od poniedziałku do czwartku do 1,8 zł, a w sobotę do 2 zł.

We wrześniu o 10 groszy ceny siedmiu swoich gazet regionalnych, ukazujących się pod szyldem „Polska The Times”, podniosła grupa wydawnicza Polskapresse, o 10 groszy zdrożały też gazety spółki Media Regionalne.

W Polsce wydawcy wciąż boją się podnosić i tak niskie ceny gazet, które obowiązują od czasu pojawienia się na prasowym rynku „Dziennika”. Na Zachodzie trend jest odwrotny – ceny gazet stopniowo rosną, co, zdaniem ekspertów, wcale nie będzie powodowało odpływu czytelników.

Według raportu firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultants (RBSC), wśród której klientów są m.in. niemieccy wydawcy, kurcząca się sprzedaż prasy spowoduje, że gazety staną się niszowym produktem. Jednak wydawcy będą mogli nadrabiać straty wynikające ze spadku sprzedaży podnoszeniem cen, bo prasa będzie uważana za medium coraz bardziej prestiżowe i jej zamożni czytelnicy będą w stanie zaakceptować wyższe ceny.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama