W swoim raporcie o przyszłości prasy analitycy PwC zaznaczają, że w oczywistym skutkiem gospodarczego spowolnienia będzie rosnąca liczba przejęć na rynku mediów w Europie. Będzie to widoczne zwłaszcza na tle stosunkowo skromnego pod względem przejęć ubiegłego roku.

– Po czterech latach dużej aktywności na tym polu na europejskim rynku mediów w roku 2008 doszło do wyhamowania – zauważają analitycy. W latach 1997 – 2008 wartość przejęć na rynku mediów w Europie rosła średnio co roku o 5,8 proc., a ich liczby o 5,5 proc. Według szacunków PwC jeszcze w 2007 r. w Europie w branży mediów doszło do ponad 160 transakcji, których wartość jest szacowana na ok. 50 mld euro. Tymczasem w 2008 roku przejęć było „zaledwie” ok. 50 i były warte ok. 17 mld euro.

Rok 2007 był rokiem dużych transakcji na całym świecie, nie tylko w Europie. W Australii Fairfax Media i Rural Press zawarły wtedy umowę wartą 9 miliardów dol. australijskich, czyli – w tamtym czasie – ok. 5,7 mld euro. Kolejny rok nie był już tak spektakularny. Podczas gdy w 2007 roku we Francji zawarto pięć dużych transakcji w branży mediów, w ubiegłym roku doszło do zaledwie dwóch. – W miarę pogarszania się warunków ekonomicznych i ogólnej reorganizacji na rynku spowodowanej kurczącymi się przychodami i bankructwami bardzo prawdopodobne jest, że powróci trend silnej konsolidacji rynku i zmian właścicielskich – przewidują eksperci z PwC.

Konsolidacje przyspieszą ponure perspektywy rysujące się przed mediami w tym roku. Według sieci domów mediowych ZenithOptimedia globalne wpływy mediów z reklam wyniosą w tym roku 453,25 mld dol. i będą o 6,9 proc. niższe niż rok wcześniej, przy czym w przypadku samych gazet spadek będzie jeszcze większy, bo 12-procentowy. To może zmusić wielu wydawców do szukania silnych wspólników dla ich gazet. Jeszcze w grudniu „The Financial Times” cytował doradczą firmę Deloitte, która przewidywała, że w 2009 roku roku jeden na dziesięć tytułów prasowych na świecie zostanie zmuszony przez sytuację na rynku do przejścia na rzadszy okres ukazywania się, przeniesienia się do Internetu lub wręcz do zamknięcia.

Mniejsze firmy mediowe wykupywane są przez duże koncerny także w Polsce. Chociażby w tym tygodniu spółka należąca do Grupy Bauer Media kupiła 79 proc. udziałów we wrocławskim Wydawnictwie Phoenix Press.