Gazety bardziej multimedialne

Redakcje zamieniają się w cyfrowe kombinaty i produkują treści dla kilku różnych mediów jednocześnie

Publikacja: 19.07.2010 02:24

Prosta Office Center

Prosta Office Center

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

"Multimedialność" to słowo, które prześladuje dzisiaj każdego wydawcę. Wszędzie na świecie redakcje gazet próbują zaistnieć poza papierem i wszędzie rodzi to wiele problemów. – Jak to ujął jeden z redaktorów, "czujemy się tak, jakbyśmy byli w kołowrotku dla chomika, przez co nie jesteśmy w stanie przygotować wartościowych treści dla żadnej platformy" – można przeczytać w raporcie o innowacjach w prasie codziennej Innovation International Media Consulting Group. W Polsce przełożyła go i upowszechnia spółka Polskie Badania Czytelnictwa.

Ale dobrych przykładów jest coraz więcej. Kolumbijski dziennik "El Tiempo" – jedna z pięciu największych gazet w Ameryce Łacińskiej – zaczął np. od przebudowy siedziby. – Jeśli nie stworzymy organizacji multimedialnej o nowym modelu biznesowym, nie ma przed nami przyszłości – zapowiedział dramatycznie Luis Fernando Santos, prezes Casa Editorial El Tiempo, który wydaje gazetę, i zarządził, by nowy wielki newsroom podzielić na mniejsze tematyczne komórki redakcyjne, z których każda produkuje treści dla wszystkich mediów (cztery gazety, magazyny, strony internetowe i lokalna stacja telewizyjna). Każdej przydzielony został dziennikarz przeszkolony w nowych technologiach. Jak wspomina Santos, więcej kłopotów niż z redakcjami było ze zmianą myślenia działów handlowych, które musiały nauczyć się sprzedawać reklamy we wszystkich mediach na raz.

Podobne zmiany wprowadził w kwietniu hiszpański Unidad Editorial. Organizacyjnie został podzielony na trzy części odpowiadające za działalność na wszystkich platformach komunikacji poszczególnych tytułów: "El Mundo" (informacje ogólne), "Marca" (sport) oraz "Expansion" (gospodarka). – Te modyfikacje mają na celu pogłębienie interakcji z czytelnikami, oferowanie reklamodawcom rozwiązań multiplatformowych oraz tworzenie społeczności skupionych wokół naszych marek – mówi Antonio Fernandez Galiano, dyrektor Unidad Editorial.

Innovation International Media Consulting Group radzi stworzyć w takich multimedialnych redakcjach dział informacji wejściowych (gdzie redaktorzy zamawiają i opracowują materiały na potrzeby poszczególnych mediów w grupie) oraz wyjściowych (gdzie specjaliści zredagowane teksty i zmontowane materiały oprawiają w grafikę, zdjęcia czy wideo i rozsyłają do różnych mediów).

W krajach południowych wydawcy gazet sportowych, jak włoskiej "Gazzetta Dello Sport" czy hiszpańskiej "Marca", to dziś także producenci kolekcji książek i filmów dla kibiców, sklepy internetowe z artykułami sportowymi czy agencje fotograficzne. – Te poboczne działania przynoszą im poważne zyski, a osiągane marże wahają się od 15 do 30 proc. – podają autorzy raportu.

Portugalska grupa Sojormedia postanowiła z kolei stworzyć papierową gazetę naszych czasów. Za niecałe 18 mln dol. (to taniej, niż wyniosłoby Sojormedia kupienie już istniejącego "Diario Economico", co grupa rozważała) powstał "i" – nietypowy, zwięzły dziennik, któremu udało się niemożliwe – przyciągnięcie młodych ludzi, z których jedna czwarta w ogóle wcześniej nie czytała gazet. Czym? Otóż "i" na drugiej stronie bardziej komentuje, niż informuje, bieżące wydarzenia (pod komentarzami są tylko krótkie notki o komentowanym fakcie), jest ilustrowany jak magazyn (bardzo bogato), a do każdego wydania trafia tylko kilka tematów z dnia i te są opisywane na całą rozkładówkę. Jak się okazało, trafił w sedno, bo czytelnicy gazetę kupują i... wciąż narzekają, że każe się im za dużo czytać.

"Multimedialność" to słowo, które prześladuje dzisiaj każdego wydawcę. Wszędzie na świecie redakcje gazet próbują zaistnieć poza papierem i wszędzie rodzi to wiele problemów. – Jak to ujął jeden z redaktorów, "czujemy się tak, jakbyśmy byli w kołowrotku dla chomika, przez co nie jesteśmy w stanie przygotować wartościowych treści dla żadnej platformy" – można przeczytać w raporcie o innowacjach w prasie codziennej Innovation International Media Consulting Group. W Polsce przełożyła go i upowszechnia spółka Polskie Badania Czytelnictwa.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie