Spadki w reklamie zewnętrznej już wolniejsze

W II kwartale wpływy firm reklamy zewnętrznej wyniosły 174,7 mln zł, czyli o 1 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku - podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, zrzeszająca największych graczy.

Publikacja: 27.07.2010 11:53

Zdaniem prezesa IGRZ, Lecha Kaczonia, wynik ten potwierdza prognozy mówiące, że po nadal trudnym I kwartale, kolejne okresy 2010 roku będą dla branży lepsze. Kaczoń podkreśla, że jest to m.in. efekt rygorystycznej polityki oszczędnościowej firm w zakresie inwestycji oraz poprawiania systemów sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na posiadanych przez spółki nośnikach.

- Nie udało się natomiast zahamować spadku wpływów w zakresie reklamy tranzytowej (na środkach transportu miejskiego - red.). Ale od ponad trzech lat obowiązują tutaj "nowe reguły" sprzedaży, narzucone branży w większości polskich miast. Sądzę, że trudno będzie w najbliższym czasie pokonać te "regulaminowe" przeszkody - komentuje Kaczoń.

Udział reklamy tranzytowej w rynku "out of home" skurczył się w II kwartale br. do 4,15 proc., podczas gdy rok temu wynosił 5,02 proc. Sprzedażą tego typu spośród firm zrzeszonych w IGRZ zajmują się m.in. AMS, Business Consulting oraz CAM media.

Najwięcej na reklamę zewnętrzną wydały w II kwartale br. przedsiębiorcy produkujący żywność (29,18 mln zł, czyli 16,7 proc. wszystkich nakładów reklamowych w tym segmencie), a następnie sklepy (28,21 mln zł), operatorzy telekomunikacyjni (26,04 mln zł), podmioty reklamujące wydarzenia rozrywkowe i kulturalne (16,79 mln zł) oraz branża motoryzacyjna i transportowa (12,42 mln zł).

IGRZ zwraca uwagę, że na tablice uliczne wróciły w II kwartale odzież i obuwie, nakłady na reklamę których stanowiły 5,8 proc. wpływów branży, środki pielęgnacji ciała (5,37 proc.) oraz finanse i marketing (5,34 proc.). Udział kampanii politycznych wyniósł jedynie 1,47proc . (dane nie obejmują lipca). Łącznie po dwóch kwartałach br. branża reklamy zewnętrznej osiągnęła 296,56 mln zl wpływów, o 5,34 proc. mniej niż przed rokiem.

- Sądzę, że zmiany strukturalne na polskim rynku out of home mogą w konsekwencji przyspieszyć wzrost sprzedaży i zwiększyć rentowność firm działających na polskim rynku reklamowym. Zapewne do końca tego, a przede wszystkim w przyszłym roku. Uważam również, że w ciągu trzech najbliższych lat wzrośnie znacząco rola out of home w kampaniach reklamowych. Także dzięki procesowi "trzeciej fazy" konsolidacji - uważa szef IGRZ.

Zdaniem prezesa IGRZ, Lecha Kaczonia, wynik ten potwierdza prognozy mówiące, że po nadal trudnym I kwartale, kolejne okresy 2010 roku będą dla branży lepsze. Kaczoń podkreśla, że jest to m.in. efekt rygorystycznej polityki oszczędnościowej firm w zakresie inwestycji oraz poprawiania systemów sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na posiadanych przez spółki nośnikach.

- Nie udało się natomiast zahamować spadku wpływów w zakresie reklamy tranzytowej (na środkach transportu miejskiego - red.). Ale od ponad trzech lat obowiązują tutaj "nowe reguły" sprzedaży, narzucone branży w większości polskich miast. Sądzę, że trudno będzie w najbliższym czasie pokonać te "regulaminowe" przeszkody - komentuje Kaczoń.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie