Polskie serwisy społecznościowe mimo spowolnienia gospodarczego mogą zaliczyć kończący się 2010 r. do udanych, nawet mimo szturmu amerykańskiego Facebooka. Gigant ma już 590 mln użytkowników na świecie. W ciągu 12 miesięcy do września 2010 r. zwiększył ich liczbę w Polsce z 2,4 mln do 8,1 mln. Mimo to lider rodzimego rynku Nasza-Klasa utrzymał stan posiadania. NK.pl może się pochwalić 13,8 mln aktywnych użytkowników i około 21 mln założonych kont (dane spółki). Wrocławska spółka prognozuje, że w 2010 r. przychody firmy wyniosą 63 mln zł, a zysk netto 18,5 mln zł.
Około jednej trzeciej przychodu Naszej-Klasy pochodzi z płatnych usług dodanych, takich jak wysyłka kwiatów. Pozostałe dwie trzecie przynoszą reklamy. – W 2011 r. zamierzamy utrzymać dwucyfrową dynamikę wzrostu – zapowiada Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu Naszej-Klasy.
Zyskiwał nie tylko lider. O 800 tys. użytkowników (ma już ich 2,13 mln) urósł np. GoldenLine.pl skierowany do osób skupionych na karierze. Internautów zatrzymały też serwisy społecznościowe na portalach Wirtualnej Polski, Onetu, Interii i Agory. Ta ostatnia spółka we wrześniu (najnowsze dostępne dane z Megapanelu PBI/Gemius) miała w tej grupie najwięcej, bo 5,91 mln, użytkowników usług społecznościowych.
Większe o 400 tys. zł przychody (w sumie 2,8 mln zł) ma w 2010 r. odnotować także Grono.net. Najstarszy polski serwis społecznościowy, z którego korzysta 2 mln internautów, od marca ma nowego prezesa Szczepana Ostasza. Jeszcze rok temu serwis był zadłużony na 1,5 mln zł, a wierzyciele wnioskowali o upadłość spółki.
Jak jednak zwraca uwagę "Raport social media 2010" Internet Standard, w czołówce odnotowano także spadki. I tak np. przychody serwisu Fotka.pl w porównaniu z 2009 r. spadną z 10,3 do ok. 9,6 mln zł, a zysk netto z 3,8 do 1,95 mln zł. Rafał Agnieszczak, założyciel serwisu i prezes zarządu spółki, zachowuje jednak optymizm.