Polskie serwisy społecznościowe zyskały mimo Facebooka

Polskie serwisy społecznościowe w 2010 r. okrzepły finansowo mimo silnej konkurencji

Publikacja: 27.12.2010 19:44

Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu Naszej-Klasy

Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu Naszej-Klasy

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

Polskie serwisy społecznościowe mimo spowolnienia gospodarczego mogą zaliczyć kończący się 2010 r. do udanych, nawet mimo szturmu amerykańskiego Facebooka. Gigant ma już 590 mln użytkowników na świecie. W ciągu 12 miesięcy do września 2010 r. zwiększył ich liczbę w Polsce z 2,4 mln do 8,1 mln. Mimo to lider rodzimego rynku Nasza-Klasa utrzymał stan posiadania. NK.pl może się pochwalić 13,8 mln aktywnych użytkowników i około 21 mln założonych kont (dane spółki). Wrocławska spółka prognozuje, że w 2010 r. przychody firmy wyniosą 63 mln zł, a zysk netto 18,5 mln zł.

Około jednej trzeciej przychodu Naszej-Klasy pochodzi z płatnych usług dodanych, takich jak wysyłka kwiatów. Pozostałe dwie trzecie przynoszą reklamy. – W 2011 r. zamierzamy utrzymać dwucyfrową dynamikę wzrostu – zapowiada Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu Naszej-Klasy.

Zyskiwał nie tylko lider. O 800 tys. użytkowników (ma już ich 2,13 mln) urósł np. GoldenLine.pl skierowany do osób skupionych na karierze. Internautów zatrzymały też serwisy społecznościowe na portalach Wirtualnej Polski, Onetu, Interii i Agory. Ta ostatnia spółka we wrześniu (najnowsze dostępne dane z Megapanelu PBI/Gemius) miała w tej grupie najwięcej, bo 5,91 mln, użytkowników usług społecznościowych.

Większe o 400 tys. zł przychody (w sumie 2,8 mln zł) ma w 2010 r. odnotować także Grono.net. Najstarszy polski serwis społecznościowy, z którego korzysta 2 mln internautów, od marca ma nowego prezesa Szczepana Ostasza. Jeszcze rok temu serwis był zadłużony na 1,5 mln zł, a wierzyciele wnioskowali o upadłość spółki.

Jak jednak zwraca uwagę "Raport social media 2010" Internet Standard, w czołówce odnotowano także spadki. I tak np. przychody serwisu Fotka.pl w porównaniu z 2009 r. spadną z 10,3 do ok. 9,6 mln zł, a zysk netto z 3,8 do 1,95 mln zł. Rafał Agnieszczak, założyciel serwisu i prezes zarządu spółki, zachowuje jednak optymizm.

– W 2011 r. przychody i zyski powinny się zwiększyć o 20 – 30 proc. Rola społeczności w sieci, szczególnie w internetowym handlu i recenzjach produktów, będzie się zwiększać – powiedział "Rz" Agnieszczak. Podobnie jak w przypadku Naszej-Klasy podstawą przychodów (ok. 60 proc.) są reklamy. Ok. 30 proc. przynosi sprzedaż, np. specjalnych statusów użytkownika.

Inny model biznesowy wybrał GG Network, operator komunikatora Gadu-Gadu. Od maja 2009 r. spółka oferuje telefonię komórkową jako tzw. operator wirtualny. W 2010 r. ta działalność przyniesie kilkanaście procent przychodu, który według szacunków Internet Standard wyniesie 37 mln zł. Zróżnicowanie jego źródeł (GG Network zarabia także m.in. na reklamach) nie uchroniło należącej do południowoafrykańskiego funduszu Naspers spółki przed stratą netto, która w 2010 r. wyniesie ok. 6 mln zł.

Tomasz Jażdżyński, który od 2011 r. będzie prezesem GG Network, powiedział, cytowany przez Internet Standard, że stratę spowodowały "wydarzenia jednorazowe i znaczące nakłady na nowe usługi".

Polskie serwisy społecznościowe mimo spowolnienia gospodarczego mogą zaliczyć kończący się 2010 r. do udanych, nawet mimo szturmu amerykańskiego Facebooka. Gigant ma już 590 mln użytkowników na świecie. W ciągu 12 miesięcy do września 2010 r. zwiększył ich liczbę w Polsce z 2,4 mln do 8,1 mln. Mimo to lider rodzimego rynku Nasza-Klasa utrzymał stan posiadania. NK.pl może się pochwalić 13,8 mln aktywnych użytkowników i około 21 mln założonych kont (dane spółki). Wrocławska spółka prognozuje, że w 2010 r. przychody firmy wyniosą 63 mln zł, a zysk netto 18,5 mln zł.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie