Największe sieci kablowe bogacą się planują kolejne zakupy

Sieciom kablowym bardzo szybko przybywa abonentów i rosną ich zyski. Branżę czeka konsolidacja

Publikacja: 03.03.2011 01:30

Największe sieci kablowe

Największe sieci kablowe

Foto: Rzeczpospolita

– Polski rynek telewizji płatnej, w tym sieci kablowych, jest bardzo konkurencyjny i będzie taki jeszcze przez kilka lat – mówił wczoraj Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska. Zapowiedział też, że kierowana przez niego (trzecia pod względem liczby abonentów)  sieć zamierza walczyć dalej o jakość obsługi klienta i ograniczać liczbę osób, która z jej usług  rezygnuje.

Nie zmienia to faktu, że na tle telekomunikacyjnej branży operatorzy kablowi mają rajskie życie. Może ich bazy abonentów nie rosną bardzo szybko, ale przychody i zyski pęcznieją z roku na rok, m.in. dzięki inwestycjom we własne sieci i nowe – cyfrowe – usługi.

W ub.r. trzem największym operatorom kablowym: UPC Polska, Vectrze i Multimediom, przybyło w sumie 50 tys. abonentów. Najprężniej zdobywały rynek Multimedia, które przyłączyły 26 tys. abonentów i na koniec 2010 r. było ich 699 tys.

W okresie od października do grudnia ub.r. trzy największe kablówki sprzedały klientom łącznie 80 tys. usług telewizji cyfrowej (na koniec 2010 r. miały 826 tys. abonentów tej usługi) i pozyskały blisko 47 tys. abonentów Internetu szerokopasmowego (razem miały ich w grudniu 1,17 mln) oraz 20 tys. abonentów telefonii stacjonarnej (535,5 tys. na koniec roku).

Dzięki wzrostowi liczby obsługiwanych gospodarstw domowych i dosprzedawaniu kolejnych usług już posiadanym abonentom przychody UPC Polska wzrosły w ub.r. o 10 proc., do blisko 954 mln zł, a Multimediów o 7 proc., do 567 mln zł. O ile poziom zysków UPC nie jest znany, to w przypadku Multimediów EBITDA (zysk operacyjny przed amortyzacją) urosła w rok o blisko 29 proc., do 300 mln zł (jej marża sięgnęła aż 53 proc., rentowności niespotykanej często w gospodarce), a czysty zysk wzrósł o blisko 30 proc., do 82,6 mln zł.

Sieci będą rosnąć zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia. UPC Polska zamierza przejąć sieć Aster i nie wyklucza kolejnych ruchów, w tym także zakupu Multimedia Polska. Andrzej Rogowski komentował wczoraj, że nie wie nic o rozmowach w tej sprawie. Jednak nie chciał też kategorycznie wykluczyć możliwości, że kierowana przezeń firma zmieni w tym roku właściciela.

Na razie same Multimedia chcą przejmować. – Pracujemy nad akwizycjami, dzięki którym moglibyśmy przejąć 20 – 50 tys. abonentów – powiedział Rogowski. Na pytanie dziennikarza, czy chodzi o Małopolską Telewizję Kablową, powiedział: – Nie mogę tego potwierdzić.

 

– Polski rynek telewizji płatnej, w tym sieci kablowych, jest bardzo konkurencyjny i będzie taki jeszcze przez kilka lat – mówił wczoraj Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska. Zapowiedział też, że kierowana przez niego (trzecia pod względem liczby abonentów)  sieć zamierza walczyć dalej o jakość obsługi klienta i ograniczać liczbę osób, która z jej usług  rezygnuje.

Nie zmienia to faktu, że na tle telekomunikacyjnej branży operatorzy kablowi mają rajskie życie. Może ich bazy abonentów nie rosną bardzo szybko, ale przychody i zyski pęcznieją z roku na rok, m.in. dzięki inwestycjom we własne sieci i nowe – cyfrowe – usługi.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie