New York Times wprowadza płatny dostęp do treści

Czytelnicy najpopularniejszej na świecie internetowej edycji gazety jeszcze w tym miesiącu będą musieli zapłacić za dostęp do niej od 15 do 35 dol.

Publikacja: 18.03.2011 10:46

New York Times wprowadza płatny dostęp do treści

Foto: Bloomberg

O decyzji poinformował wczoraj na stronie internetowej gazety wydawca „New York Timesa (NYT)", Arthur Sulzberger. – Mamy nadzieję, że odbierzecie ten krok jako element dalszych inwestycji w rozwój tytułu, który pozwoli nam dostarczać jeszcze lepsze treści czytelnikom na całym świecie, za pomocą wszystkich dostępnych platform  – napisał w liście Sulzberger.

Użytkownicy NYTimes.com będą mogli przeczytać bezpłatnie 20 artykułów miesięcznie, następnie zostaną poproszeni o wykupienie elektronicznej subskrypcji, która umożliwi nieograniczony dostęp do treści serwisu.

Wczoraj „NYT" rozpoczął pobieranie opłat od użytkowników w Kanadzie. W Stanach Zjednoczonych i w pozostałych krajach zostaną one wprowadzone 28 marca. Prenumeratorzy papierowej wersji gazety otrzymają pełen dostęp do internetowego wydania.

Użytkownicy będą mieli trzy możliwości wykupienia czterotygodniowego dostępu do zawartości serwisu. Najtańsza z nich – za 15 dol. – obejmie stronę internetową gazety i aplikację na smartfony. 20 dol. będzie kosztować dostęp do strony internetowej i aplikacji przeznaczonej dla użytkowników tabletów. Najdroższy pakiet, obejmujący stronę www oraz aplikacje na smartfony i tablety to wydatek rzędu 35 dol.

Jednocześnie wydawca gazety poinformował, że strony główne – serwisu i poszczególnych sekcji – pozostaną darmowe. Dostęp do treści będzie również możliwy poprzez wyszukiwarki internetowe oraz linki zamieszczane na blogach i w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter, ale będzie on ograniczony. Przykładowo, użytkownicy odwiedzający stronę gazety za pomocą wyników wyszukiwania w Google będą mieli dostęp do pięciu artykułów dziennie.

Skutki decyzji „NYT" z wielkim zainteresowaniem śledzić będą konkurenci na całym świecie. Wielu z nich obawia się bowiem, że wprowadzenie płatnego dostępu spowoduje spadek liczby użytkowników serwisów, co z kolei wpłynie negatywnie na przychody z reklamy internetowej.

Jak dotąd, w Stanach Zjednoczonych tylko News. Corp – wydawca „Wall Street Journal" – zdecydował się na pobieranie opłat za nieograniczony dostęp do zawartości internetowego wydania gazety. Płatności wprowadził też brytyjski „Financial Times". Najtańsza subskrypcja „WSJ" kosztuje 103 dol. rocznie, za standardową wersję elektronicznego dostępu „FT" pobiera opłatę w wysokości 249 dol. rocznie.

Wątpliwości odnośnie wniosków płynących z ewentualnego sukcesu wydawcy „NYT" mają jednak niektórzy medioznawcy. Dan Kennedy, profesor dziennikarstwa z Northeastern University w Bostonie uważa, że całej branży trudno będzie wyciągnąć konstruktywne wnioski płynące z tej decyzji, ponieważ „NYT" jest specyficzną gazetą. – Sądzę, że istnieje bardzo duża grupa czytelników, która będzie chciała płacić za dostęp do internetowego wydania tego konkretnego tytułu, ale nie wykupiłaby go w przypadku żadnej innej gazety – powiedział Kennedy.

O odpowiedź na pytanie, czy wykupią dostęp do zawartości „NYT", swoich użytkowników zapytał w internetowej sondzie brytyjski „The Guardian". Wyniki są jednoznaczne – odpowiedzi twierdzącej udzieliło zaledwie nieco ponad 13 proc. z nich.

O decyzji poinformował wczoraj na stronie internetowej gazety wydawca „New York Timesa (NYT)", Arthur Sulzberger. – Mamy nadzieję, że odbierzecie ten krok jako element dalszych inwestycji w rozwój tytułu, który pozwoli nam dostarczać jeszcze lepsze treści czytelnikom na całym świecie, za pomocą wszystkich dostępnych platform  – napisał w liście Sulzberger.

Użytkownicy NYTimes.com będą mogli przeczytać bezpłatnie 20 artykułów miesięcznie, następnie zostaną poproszeni o wykupienie elektronicznej subskrypcji, która umożliwi nieograniczony dostęp do treści serwisu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne