Reklama
Reklama

Półrocze 2011: ubyło widzów w Ciemna City i Multikinie

Pierwsze półrocze br. stawia pod znakiem zapytania prognozy mówiące, że 2011 rok przyniesie operatorom kin wyższe przychody niż rok ubiegły, gdy ich obroty sięgnęły 700 mln zł

Publikacja: 26.08.2011 19:04

Półrocze 2011: ubyło widzów w Ciemna City i Multikinie

Foto: ROL

Według danych serwisu Boxoffice.pl, przez pierwsze sześć miesięcy br. kina w naszym kraju odnotowały wprawdzie nieco wyższą frekwencję niż rok temu (wzrost o 0,2 proc.) i sprzedały 18,496 mln biletów, to jednak ich przychody spadły o 3,5 proc. do 338,78 mln zł. Jeśli więc druga połowa roku będzie pod tym względem podobna, to wartość rynku wróci do poziomu z 2009 roku.

Powód niższych wpływów branży przez pierwsze sześć miesięcy br.? Spadła średnia cena wejściówki, pochodna popularności seansów 3D. Im widzowie chętniej kupują bilety na droższe seanse w trójwymiarze, tym średnia cena biletu do kin w Polsce wyższa.

Decyzje konsumentów pokazują jednak, że boom na filmy 3D nie będzie trwał wiecznie. Dzieci, do których w pierwszej połowie roku, a także i obecnie adresowana jest większość produkcji trójwymiarowych wolą filmy 2D, niż te na których trzeba włożyć niewygodne okulary. Oferta 3D dla dorosłych jest w tym roku obecnie ograniczona.

Operatorzy są jednak zdania, że zainteresowanie 3D całkiem nie zniknie.

- Seanse 3D to już element krajobrazu kinowego. Docelowo seanse 3D odpowiadać będą za 30-45 proc. sprzedanych biletów, w zależności od repertuaru – uważa Piotr Zygo, prezes Multikina.

Reklama
Reklama

Spółka (należy do grupy ITI) nie podała na razie wyników za II kw. br. Do końca miesiąca poznamy dane Cinema City International, największego operatora multipleksów w kraju.

Heliosowi, trzeciej pod względem liczby ekranów sieci w kraju, II kw. br. przyniósł 20-proc. wzrost liczby sprzedanych biletów: widzowie kupili 1,6 mln wejściówek i w tej puli aż 47 proc. z nich stanowiły bilety na seanse 3D. Wzrosty w skali roku swoją drogą, , ale pod względem frekwencji ogółem i przychodów był to jednak kwartał słabszy dla operatora niż pierwszy, gdy sprzedał on 2,5 mln biletów (wówczas udział 3D wynosił jedynie 17 proc.). W sumie w I połowie roku Helios sprzedał nieco ponad 4 mln wejściówek, czyli – jak szacuje Tomasz Jagiełło, prezes spółki – o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody firmy w tym czasie drgnęły w górę nieznacznie do 94,5 mln zł.

Skoro Helios notuje takie wzrosty widowni, a cały rynek drgnął minimalnie, to oznacza to, że spadki frekwencji w I połowie br. odnotowały zarówno Multikino, jak i Cinema City International. Ten ostatni operator – z powodu braku hitów w Imaksach, które rok temu święciły tryumfy dzięki „Avatarowi" i „Alicji w Krainie Czarów".

Zygo ocenia, że to, jaki będzie ten rok dla branży: lepszy niż rok temu, czy taki sam zależy teraz od widowni „Bitwy Warszawskiej 1920" (pierwsza prawdziwa produkcja 3D w polskiej wersji). Według prezesa Multikina może ona równie dobrze przyciągnąć mniej niż 2 mln widzów, jak i 3,5 mln.

Według danych serwisu Boxoffice.pl, przez pierwsze sześć miesięcy br. kina w naszym kraju odnotowały wprawdzie nieco wyższą frekwencję niż rok temu (wzrost o 0,2 proc.) i sprzedały 18,496 mln biletów, to jednak ich przychody spadły o 3,5 proc. do 338,78 mln zł. Jeśli więc druga połowa roku będzie pod tym względem podobna, to wartość rynku wróci do poziomu z 2009 roku.

Powód niższych wpływów branży przez pierwsze sześć miesięcy br.? Spadła średnia cena wejściówki, pochodna popularności seansów 3D. Im widzowie chętniej kupują bilety na droższe seanse w trójwymiarze, tym średnia cena biletu do kin w Polsce wyższa.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama