Półrocze 2011: ubyło widzów w Ciemna City i Multikinie

Pierwsze półrocze br. stawia pod znakiem zapytania prognozy mówiące, że 2011 rok przyniesie operatorom kin wyższe przychody niż rok ubiegły, gdy ich obroty sięgnęły 700 mln zł

Publikacja: 26.08.2011 19:04

Półrocze 2011: ubyło widzów w Ciemna City i Multikinie

Foto: ROL

Według danych serwisu Boxoffice.pl, przez pierwsze sześć miesięcy br. kina w naszym kraju odnotowały wprawdzie nieco wyższą frekwencję niż rok temu (wzrost o 0,2 proc.) i sprzedały 18,496 mln biletów, to jednak ich przychody spadły o 3,5 proc. do 338,78 mln zł. Jeśli więc druga połowa roku będzie pod tym względem podobna, to wartość rynku wróci do poziomu z 2009 roku.

Powód niższych wpływów branży przez pierwsze sześć miesięcy br.? Spadła średnia cena wejściówki, pochodna popularności seansów 3D. Im widzowie chętniej kupują bilety na droższe seanse w trójwymiarze, tym średnia cena biletu do kin w Polsce wyższa.

Decyzje konsumentów pokazują jednak, że boom na filmy 3D nie będzie trwał wiecznie. Dzieci, do których w pierwszej połowie roku, a także i obecnie adresowana jest większość produkcji trójwymiarowych wolą filmy 2D, niż te na których trzeba włożyć niewygodne okulary. Oferta 3D dla dorosłych jest w tym roku obecnie ograniczona.

Operatorzy są jednak zdania, że zainteresowanie 3D całkiem nie zniknie.

- Seanse 3D to już element krajobrazu kinowego. Docelowo seanse 3D odpowiadać będą za 30-45 proc. sprzedanych biletów, w zależności od repertuaru – uważa Piotr Zygo, prezes Multikina.

Spółka (należy do grupy ITI) nie podała na razie wyników za II kw. br. Do końca miesiąca poznamy dane Cinema City International, największego operatora multipleksów w kraju.

Heliosowi, trzeciej pod względem liczby ekranów sieci w kraju, II kw. br. przyniósł 20-proc. wzrost liczby sprzedanych biletów: widzowie kupili 1,6 mln wejściówek i w tej puli aż 47 proc. z nich stanowiły bilety na seanse 3D. Wzrosty w skali roku swoją drogą, , ale pod względem frekwencji ogółem i przychodów był to jednak kwartał słabszy dla operatora niż pierwszy, gdy sprzedał on 2,5 mln biletów (wówczas udział 3D wynosił jedynie 17 proc.). W sumie w I połowie roku Helios sprzedał nieco ponad 4 mln wejściówek, czyli – jak szacuje Tomasz Jagiełło, prezes spółki – o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody firmy w tym czasie drgnęły w górę nieznacznie do 94,5 mln zł.

Skoro Helios notuje takie wzrosty widowni, a cały rynek drgnął minimalnie, to oznacza to, że spadki frekwencji w I połowie br. odnotowały zarówno Multikino, jak i Cinema City International. Ten ostatni operator – z powodu braku hitów w Imaksach, które rok temu święciły tryumfy dzięki „Avatarowi" i „Alicji w Krainie Czarów".

Zygo ocenia, że to, jaki będzie ten rok dla branży: lepszy niż rok temu, czy taki sam zależy teraz od widowni „Bitwy Warszawskiej 1920" (pierwsza prawdziwa produkcja 3D w polskiej wersji). Według prezesa Multikina może ona równie dobrze przyciągnąć mniej niż 2 mln widzów, jak i 3,5 mln.

Według danych serwisu Boxoffice.pl, przez pierwsze sześć miesięcy br. kina w naszym kraju odnotowały wprawdzie nieco wyższą frekwencję niż rok temu (wzrost o 0,2 proc.) i sprzedały 18,496 mln biletów, to jednak ich przychody spadły o 3,5 proc. do 338,78 mln zł. Jeśli więc druga połowa roku będzie pod tym względem podobna, to wartość rynku wróci do poziomu z 2009 roku.

Powód niższych wpływów branży przez pierwsze sześć miesięcy br.? Spadła średnia cena wejściówki, pochodna popularności seansów 3D. Im widzowie chętniej kupują bilety na droższe seanse w trójwymiarze, tym średnia cena biletu do kin w Polsce wyższa.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem