Reklama

Wyszukiwarki służą do szukania newsów

Amerykanie coraz chętniej informacji szukają w sieci. Zamiast witryn mediów wybierają jednak Google'a

Publikacja: 29.09.2011 17:14

Wyszukiwarki służą do szukania newsów

Foto: Bloomberg

Na jednym z największych internetowych rynków świata – w USA – w rankingu najpopularniejszych wśród internautów źródeł informacji wygrywa wyszukiwarka Google, w której bieżących informacji poszukuje już ponad jedna piąta (21 proc.) korzystających tam z sieci osób. Kolejna jest przeglądarka Yahoo (14 proc. wskazań), a dopiero na trzecim miejscu mieści się witryna należąca do grupy mediowej – telewizji CNN (wskazało ja 13 proc. internautów) – wynika z badań amerykańskiego Pew Research Center.

Kolejne w zestawieniu także były witryny mediowe: 8 proc. internautów wskazało, że szuka informacji na lokalnych witrynach z newsami, a dalsze 6 proc. – że w witrynie telewizji Fox. Co ciekawe, ponad jedna czwarta dorosłych użytkowników Internetu przyznaje, że newsy regularnie lub czasami czyta także na pełniących głównie inne funkcje portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter.

Internet goni telewizję

Choć za oceanem najważniejszym źródłem informacji jest wciąż telewizja, którą by się dowiedzieć, co się dzieje na świecie, włącza 66 proc. Amerykanów, w sieci newsów szuka już 43 proc. z nich. Różnica między liczbą wskazań dla Internetu i telewizji zaciera się na korzyść Internetu (jeszcze cztery lata temu na telewizje wskazywało 74 proc. ludzi, a na sieć: 24 proc.). Dlatego wyłączona z tego wyścigu papierowa prasa tak mocno inwestuje teraz w sieć. – Gazety docierają do większej grupy ludzi niż Internet. To fakt i nie powinniśmy o tym zapominać. Ale w związku z rozwojem Internetu nie powinniśmy się z tym czuć za wygodnie – mówił Christoph Riess, prezes Światowego Stowarzyszenia Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA, na Światowym Forum Edytorów w Hamburgu.

69 proc.

Amerykanów uważa za wiarygodne media lokalne

Reklama
Reklama

Czy to oznacza koniec tradycyjnych mediów? Niekoniecznie. Z innych badań, jakie Pew Reseach Center przeprowadziło na zlecenie People & the Press, wynika wprawdzie, że czytelnicy profesjonalne media postrzegają bardzo krytycznie: 77 proc. uważa, że nie są one bezstronne, a 80 proc. – że ulegają wpływom. Tym bardziej paradoksalne wydaje się, że aż 69 proc. Amerykanów za wiarygodne uważa media lokalne, a 59 proc. ma takie zdanie na temat mediów ogólnokrajowych.

Podobne wyniki wykazało w Polsce w tym roku badanie Edelman Trust Barometer. Zaufanie do mediów deklaruje w nim już 53 proc., przy czym największe mają do telewizji (36 proc.) i gazet (31 proc.). Ale w przypadku wyszukiwania informacji o firmach największy odsetek badanych, podobnie jak za oceanem, wskazał Google'a.

Prasa walczy o swoje

Fakt, że to do wyszukiwarek ludzie zwracają się w pierwszym odruchu poszukiwania informacji, wywołał w poprzednich latach reakcję dużych mediów, zwłaszcza wydawców, którzy protestowali przeciwko wyszukiwaniu ich treści w sieci. Dzięki temu wyniki wyszukiwania często naprowadzały czytelników na strony, gdzie informacje były kopiowane, często bez podawania źródeł. Dziś wiele gazet uniemożliwia takie działania lub po prostu pobiera opłaty za własne treści publikowane w Internecie.

Na jednym z największych internetowych rynków świata – w USA – w rankingu najpopularniejszych wśród internautów źródeł informacji wygrywa wyszukiwarka Google, w której bieżących informacji poszukuje już ponad jedna piąta (21 proc.) korzystających tam z sieci osób. Kolejna jest przeglądarka Yahoo (14 proc. wskazań), a dopiero na trzecim miejscu mieści się witryna należąca do grupy mediowej – telewizji CNN (wskazało ja 13 proc. internautów) – wynika z badań amerykańskiego Pew Research Center.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama