Jak tłumaczy Katarzyna Twardowska, rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, stanowisko powstało w związku z zapytaniami z rynku.

– Programy TVP 1, TVP 2, regionalny program telewizyjny rozpowszechniany przez TVP, Polsat, TVN, TV 4 oraz TV Puls – powinny być dostępne w każdym oferowanym przez operatora pakiecie – ogłosiła KRRiT.

Operatorzy telewizji kablowych mają do tego zapisu uwagi. – Opublikowane przez KRRiT stanowisko nie jest dla nas satysfakcjonujące i oczekujemy na pismo z uzasadnieniem sposobu interpretacji przyjętej przez Radę – mówi Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej zrzeszającej kablówki.

Kablówki, wśród których są wciąż takie, które oferują głównie pakiety analogowe, o bardziej niż cyfrowe ograniczonej pojemności, chcą wiedzieć, co dokładnie oznacza obowiązek wprowadzania tych kanałów do każdego pakietu, bo – jak tłumaczy Straszewski – jeśli np. klient płaci za droższy pakiet (tzw. premium), to zazwyczaj po to, by mieć w nim dodatkowe, droższe i płatne kanały, a nie stacje bezpłatne.

KRRiT precyzuje wprawdzie, że nie jest konieczne umieszczanie wymienionych wyżej programów w pakietach droższych lub pakietach tematycznych typu premium, ale tylko w przypadku, jeżeli możliwość nabycia tych pakietów jest uzależniona przez operatora od wcześniejszego nabycia przez abonenta pakietu tańszego (np. podstawowego) zawierającego już te programy.

Innymi słowy – klient płatnej telewizji, niezależnie od tego, jaki pakiet chce wykupić, zawsze musi w nim mieć siedem wymienionych stacji.

Dyskusję wywołały wprowadzone w tym roku zmiany w ustawy o radiofonii i telewizji, związane z przyjęciem tzw. ustawy cyfryzacyjnej. Wcześniej przepisy były mniej konkretne: nakazywały tylko kablówkom (teraz obowiązek obejmuje także platformy satelitarne) oferowanie stacji w określonej kolejności (pule otwierały kanały nadawców publicznych). Nie było mowy o pakietach.

Za niedostosowanie się do wykładni KRRiT rada może operatorów ukarać grzywną w wysokości do 10 proc. przychodów osiągniętych w roku podatkowym poprzedzającym wydarzenie lub 500 tys. zł (gdy operator dopiero zaczął działalność).