Badania Ericssona: Polacy a Internet mobilny

Polacy znaleźli się w czołówce narodów korzystających z mobilnego Internetu – wynika z raportu firmy Ericsson. Tyle tylko, że używają go w... domach

Publikacja: 23.11.2011 13:57

Badania Ericssona: Polacy a Internet mobilny

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Szybko nadrabiamy nasze zaległości w dziedzinie łączności bezprzewodowej: w 2009 roku tylko 20 proc. polskich internautów korzystało z mobilnego Internetu, a dziś jest ich 55 proc. To większy odsetek niż w Stanach Zjednoczonych (31 proc.) czy Wielkiej Brytanii (43 proc.) - dowodzi raport przygotowany przez Ericsson Consumer Lab, ramię badawcze największego dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego na świecie. Firma już po raz trzeci wypytywała polskich internautów o zwyczaje konsumenckie związane z rynkiem telekomunikacyjnym. Wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln Polaków między 15. a 69. rokiem życia.

- Polacy internauci są bardziej mobilni niż amerykańscy, brytyjscy czy niemieccy. Cenimy sobie możliwość korzystania z Internetu wszędzie, podobnie jak Włosi. – twierdzi Tomasz Kulisiewicz, analityk z firmy Audytel.

Najważniejszym narzędziem dostępu do Internetu mobilnego są dla Polaków laptopy (tak uznało 79 proc. osób), a dopiero na drugim miejscu znalazły się smartfony (58 proc.). To odwrotnie niż w USA i Wielkiej Brytanii, gdzie z laptopów korzysta około 40 proc. użytkowników mobilnego Internetu, a ze smartfonów - blisko 70 proc.

Najbardziej zaskakuje w tym raporcie fakt, iż Polacy korzystają z mobilnego Internetu głównie we własnych domach (74 proc.) lub biurach (64 proc.), z ustawionych na biurku notebooków. W środkach komunikacji miejskiej czy w kawiarni wchodzi do sieci mniej niż połowa badanych. Tymczasem głównym powodem zakupu  Internetu mobilnego dla 86 proc. ankietowanych był jego zasięg.

Tomasz Kulisiewicz wyjaśnia, że w Polsce mamy raczej do czynienia z Internetem nomadycznym niż z mobilnym. Zjawisko to polega na przenoszeniu swojego laptopa, traktowanego jak zamiennik komputera stacjonarnego, pomiędzy domem a biurem. Przyczyna takiego podejścia do zjawiska mobilności tkwi w tym, że sieci bezprzewodowe mają w naszym kraju znacznie większy zasięg niż Internet dostarczany po kablu. A więc np. mieszkańcy przedmieść wielkich miast – ludzie codziennie przemieszczający się między domem a pracą - są skazani na takie quazi-mobilne łącza, bo zwyczajnie ich nie obejmuje wielkomiejska infrastruktura przewodowa.

- Choć w Polsce widoczny jest wzrost udziału smartfonów, to jednak zdecydowana większość ankietowanych korzysta z mobilnego Internetu z laptopów, netbooków i tabletów – dodaje Kulisiewicz. - To oznacza, że potrzebne jest im to do dostępu pełniejszego, bardziej kompleksowego, niż to da się zrobić przy korzystaniu ze smartfona.

Trendy światowe wskazują jednak na wyraźny zwrot ku bardziej mobilnym formom dostępu do sieci.

– Najbliższych kilka lat dla branży telekomunikacyjnej zostanie zdefiniowanych przez rynek smartfonów i mobilne sieci szerokopasmowe – powiedział „Rz" Magnus Mandersson, wiceprezes Ericssona. – Nasza firma szacuje, że do 2016 roku ruch w sieci generowany przez najbardziej zaawansowane z tych urządzeń wzrośnie 12-krotnie, niemal dorównując temu wytwarzanemu przez komputery.

Ale i w Polsce smartfony zyskują coraz większą popularność. Stanowią ponad jedną trzecią nowych telefonów komórkowych sprzedawanych przez trzech największych polskich operatorów, a tylko Play twierdzi, że odnotowuje dużo wyższy udział tych urządzeń w sprzedaży. Według różnych prognoz wśród wszystkich obecnych na rynku komórek te najinteligentniejsze będą do końca tego roku stanowić około 20 proc. Ericsson twierdzi natomiast, że wśród ankietowanych przez tę firmę osób aż 58 proc. stanowili właściciele smartfonów. W krajach zachodnich odsetek ten sięga kilkudziesięciu procent.

– Uważam, że w ciągu półtora roku smartfony zdominują rynek telefonów komórkowych w Polsce, co odzwierciedla światowe trendy. Już teraz sprzedajemy ich grubo powyżej 50 proc. – mówi „Rz" Bartosz Dobrzyński z zarządu Play. – Na razie mniejszy sukces wróżę w naszym kraju tabletom, które dla Polaków wciąż są dobrami luksusowymi.

Szybko nadrabiamy nasze zaległości w dziedzinie łączności bezprzewodowej: w 2009 roku tylko 20 proc. polskich internautów korzystało z mobilnego Internetu, a dziś jest ich 55 proc. To większy odsetek niż w Stanach Zjednoczonych (31 proc.) czy Wielkiej Brytanii (43 proc.) - dowodzi raport przygotowany przez Ericsson Consumer Lab, ramię badawcze największego dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego na świecie. Firma już po raz trzeci wypytywała polskich internautów o zwyczaje konsumenckie związane z rynkiem telekomunikacyjnym. Wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln Polaków między 15. a 69. rokiem życia.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie