Zakaz reklamy uderzy w e-apteki

Właściciele aptek zastanawiają się, jak poradzić sobie z zakazem reklamy placówek. Wchodzi on w życie 1 stycznia. Najtwardszy orzech do zgryzienia mają e-aptekarze

Publikacja: 07.12.2011 01:05

Zakaz reklamy uderzy w e-apteki

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Nowa ustawa refundacyjna mówi wyraźnie: od stycznia obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych. Dotyczy całej aptecznej oferty, nie tylko leków refundowanych. Jedyny dozwolony komunikat na zewnątrz placówki to informacja o jej lokalizacji i godzinach pracy.

Branża mocno protestuje: Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET zapowiedział już, że zrobi wszystko, żeby doprowadzić do zniesienia zapisu.

W szczególnej sytuacji znajdą się apteki internetowe – niezależnie od tego, czy sprzedają leki głównie online, czy dysponują też dużą, stacjonarną siecią. Prawnicy głowią się teraz, czy po 1 stycznia e-apteki będą mogły w ogóle funkcjonować w jakiejkolwiek formie, a jeśli tak – to co mogą prezentować na swoich stronach. Zdania są podzielone.

– Zakazana jest reklama, niezależnie od tego, czy pojawiłaby się w radiu, telewizji czy Internecie – uważa Artur Dżagarow, prezes związku PharmaNET i jednocześnie szef apteczno-drogeryjnej sieci Superpharm Poland. – To przekreśla sens istnienia e-aptek. Część takich firm może co najwyżej uruchomić dodatkowe witryny handlowe i sprzedawać tam leki bez recepty na podobnych zasadach jak drogeria czy stacja benzynowa.

Nad podobnym wybiegiem zastanawiają się posiadacze aptek stacjonarnych. Wynajem powierzchni handlowej obok apteki i używanie jej jako słupa reklamowego wydaje się jednak dość karkołomnym pomysłem.

Reklama
Reklama

– Zwykły sklep nie może handlować lekami, nawet takimi bez recepty. Z wyjątkiem nielicznych specyfików potrzebne jest zezwolenie – przypomina Grzegorz Głowiak, ekspert rynku farmaceutycznego i e-commerce. – Prawdopodobnie witryny e-aptek pozostaną w sieci, ale będą zawierać tylko podstawowe informacje: nazwa leków z opisem i ceną, bez zachęt promocyjnych, przekreślonych cen etc.

Jacek Denkowski, prezes firmy DomZdrowia.pl, podkreśla, że zakaz reklamy nie może być sprzeczny z rozporządzeniem ministra zdrowia ws. sprzedaży wysyłkowej leków, który nakazuje prezentację w Internecie katalogów z cenami i informacjami o lekach. – Pytanie, czy urzędnicy uznają, że samo prowadzenie strony internetowej jest formą reklamy – mówi Denkowski. – Zawsze może jednak ona się znaleźć głębiej na stronie, tak samo jak aptekarz ma prawo informować o promocjach wewnątrz apteki.

Nowa ustawa refundacyjna mówi wyraźnie: od stycznia obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych. Dotyczy całej aptecznej oferty, nie tylko leków refundowanych. Jedyny dozwolony komunikat na zewnątrz placówki to informacja o jej lokalizacji i godzinach pracy.

Branża mocno protestuje: Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET zapowiedział już, że zrobi wszystko, żeby doprowadzić do zniesienia zapisu.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama