Reklama

Polska muzyka bardziej cyfrowa

Rok 2012 będzie rekordowy pod względem utworów muzycznych kupionych przez Polaków w sieci

Publikacja: 14.02.2012 01:46

Polska muzyka bardziej cyfrowa

Foto: apple.com

Rynek mógłby się rozwijać szybciej, gdyby nie łatwa dostępność nielegalnych plików.

W 2010 roku sieć przyniosła 5 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. – W tym roku będzie to już 10 proc. – mówi Piotr Kabaj, prezes EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video.

Przełomowym momentem było uruchomienie we wrześniu sklepu iTunesStore. To właśnie dzięki tej i podobnym platformom wzrost wydatków na cyfrową muzykę sięgnął w ubiegłym roku 60 proc. W sumie Polacy wydali na muzykę w sieci 31 mln zł. Wydatki te mają rosnąć, tym bardziej że do wejścia na internetowy rynek przygotowują się kolejne firmy.

Udział ten jest jednak dość skromny w zestawieniu np. z rynkiem amerykańskim. W USA przychody z muzyki cyfrowej są wyższe niż ze sprzedaży tradycyjnych płyt. Według wyliczeń PricewaterhouseCoopers te pierwsze sięgną w tym roku 3,8 mld dol., podczas gdy wpływy z płyt – 3 mld dol.

Przeszkodą w rozwoju cyfrowej muzyki w Polsce jest nielegalne ściąganie plików z sieci. Z badania „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści" Centrum Cyfrowego Projekt: Polska wynika, że 62 proc. internautów uczestniczy w nieformalnych obiegach treści, czyli bezpłatnie korzysta z plików (z muzyką, książkami, ze zdjęciami) znalezionych w sieci.

Reklama
Reklama

Jak szacował niedawno portal Money.pl, powołując się na dane Fundacji Ochrony Twórczości Intelektualnej Fota i policji, w Polsce rynek nielegalnych plików z muzyką i filmami jest wart ok. 1 miliarda złotych.

Rynek mógłby się rozwijać szybciej, gdyby nie łatwa dostępność nielegalnych plików.

W 2010 roku sieć przyniosła 5 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. – W tym roku będzie to już 10 proc. – mówi Piotr Kabaj, prezes EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video.

Reklama
Media
Właściciel Rolling Stone pozywa Google. AI zabiera czytelników mediom
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Reklama
Reklama