Reklama

Polska muzyka bardziej cyfrowa

Rok 2012 będzie rekordowy pod względem utworów muzycznych kupionych przez Polaków w sieci

Publikacja: 14.02.2012 01:46

Polska muzyka bardziej cyfrowa

Foto: apple.com

Rynek mógłby się rozwijać szybciej, gdyby nie łatwa dostępność nielegalnych plików.

W 2010 roku sieć przyniosła 5 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. – W tym roku będzie to już 10 proc. – mówi Piotr Kabaj, prezes EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video.

Przełomowym momentem było uruchomienie we wrześniu sklepu iTunesStore. To właśnie dzięki tej i podobnym platformom wzrost wydatków na cyfrową muzykę sięgnął w ubiegłym roku 60 proc. W sumie Polacy wydali na muzykę w sieci 31 mln zł. Wydatki te mają rosnąć, tym bardziej że do wejścia na internetowy rynek przygotowują się kolejne firmy.

Udział ten jest jednak dość skromny w zestawieniu np. z rynkiem amerykańskim. W USA przychody z muzyki cyfrowej są wyższe niż ze sprzedaży tradycyjnych płyt. Według wyliczeń PricewaterhouseCoopers te pierwsze sięgną w tym roku 3,8 mld dol., podczas gdy wpływy z płyt – 3 mld dol.

Przeszkodą w rozwoju cyfrowej muzyki w Polsce jest nielegalne ściąganie plików z sieci. Z badania „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści" Centrum Cyfrowego Projekt: Polska wynika, że 62 proc. internautów uczestniczy w nieformalnych obiegach treści, czyli bezpłatnie korzysta z plików (z muzyką, książkami, ze zdjęciami) znalezionych w sieci.

Reklama
Reklama

Jak szacował niedawno portal Money.pl, powołując się na dane Fundacji Ochrony Twórczości Intelektualnej Fota i policji, w Polsce rynek nielegalnych plików z muzyką i filmami jest wart ok. 1 miliarda złotych.

Rynek mógłby się rozwijać szybciej, gdyby nie łatwa dostępność nielegalnych plików.

W 2010 roku sieć przyniosła 5 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. – W tym roku będzie to już 10 proc. – mówi Piotr Kabaj, prezes EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama