Reklama
Rozwiń

Polska muzyka bardziej cyfrowa

Rok 2012 będzie rekordowy pod względem utworów muzycznych kupionych przez Polaków w sieci

Publikacja: 14.02.2012 01:46

Polska muzyka bardziej cyfrowa

Foto: apple.com

Rynek mógłby się rozwijać szybciej, gdyby nie łatwa dostępność nielegalnych plików.

W 2010 roku sieć przyniosła 5 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. – W tym roku będzie to już 10 proc. – mówi Piotr Kabaj, prezes EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video.

Przełomowym momentem było uruchomienie we wrześniu sklepu iTunesStore. To właśnie dzięki tej i podobnym platformom wzrost wydatków na cyfrową muzykę sięgnął w ubiegłym roku 60 proc. W sumie Polacy wydali na muzykę w sieci 31 mln zł. Wydatki te mają rosnąć, tym bardziej że do wejścia na internetowy rynek przygotowują się kolejne firmy.

Udział ten jest jednak dość skromny w zestawieniu np. z rynkiem amerykańskim. W USA przychody z muzyki cyfrowej są wyższe niż ze sprzedaży tradycyjnych płyt. Według wyliczeń PricewaterhouseCoopers te pierwsze sięgną w tym roku 3,8 mld dol., podczas gdy wpływy z płyt – 3 mld dol.

Przeszkodą w rozwoju cyfrowej muzyki w Polsce jest nielegalne ściąganie plików z sieci. Z badania „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści" Centrum Cyfrowego Projekt: Polska wynika, że 62 proc. internautów uczestniczy w nieformalnych obiegach treści, czyli bezpłatnie korzysta z plików (z muzyką, książkami, ze zdjęciami) znalezionych w sieci.

Reklama
Reklama

Jak szacował niedawno portal Money.pl, powołując się na dane Fundacji Ochrony Twórczości Intelektualnej Fota i policji, w Polsce rynek nielegalnych plików z muzyką i filmami jest wart ok. 1 miliarda złotych.

Rynek mógłby się rozwijać szybciej, gdyby nie łatwa dostępność nielegalnych plików.

W 2010 roku sieć przyniosła 5 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. – W tym roku będzie to już 10 proc. – mówi Piotr Kabaj, prezes EMI Music Poland i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama