Reklama
Rozwiń

Rynek reklamy nie wzrosnie szybciej

W ubiegłym roku rynek reklamy wzrósł tylko o blisko 2 proc. Prognozy na ten rok są niepewne

Publikacja: 15.02.2012 01:22

Rynek reklamy nie wzrosnie szybciej

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Według analityków giełdowych, z którymi rozmawiała „Rz", w ubiegłym roku rynek reklamy (szacowany przez Starlink w 2010 r. na 7,34 mld zł) mógł wzrosnąć tylko o 1,8 – 2,5 proc. Średnia wskazań to 2,24 proc. – Nikt na początku nie przewidywał, że ten rok się tak skończy – przyznaje Sobiesław Pająk, analityk DM IDMSA. Jak dodaje, nie należy zakładać, aby w przewidywalnej perspektywie rynek wrócił w Polsce do dwucyfrowych zwyżek, jakie odnotowywał w latach 2004 – 2008.

Na ten rok konsensus analityków, z którymi rozmawiała „Rz", zakłada wzrost wydatków na reklamę o 2,24 proc., czyli dokładnie taki, jakie są szacunki dynamiki w 2011 roku (tegoroczne wydatki na poszczególne media prezentuje wykres).

Analitycy nie są jednak zgodni: ich wskazania wahają się od spadku o 1 proc. do wzrostu o 3,7 proc. Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities, uważa np., że w tym roku rynek reklamy skurczy się o 1 proc. – I to tylko dlatego, że będziemy mieli Euro 2012. Bez tego wydarzenia wydatki na reklamę spadłyby o 4 proc. Także na przyszły rok zakładam spadek rynku o dalsze 3 proc. – mówi. Analitycy KBC Securities, DI BRE i BZ WBK zakładają jednak wzrost rynku w 2013 r. o co najmniej 4 proc.

Wiele zależy od euro

W ubiegłym roku, według konsensusu analityków, najszybciej rosły wydatki na Internet – o 19,1 proc. Wzrosły też nakłady na reklamę w telewizji (o 1,4 proc.), kinie (o 5,7 proc.), radiu (o 7,4 proc.). Spadły natomiast na reklamę zewnętrzną (o 0,9 proc.), magazyny (o 2,8 proc.) oraz dzienniki (o 10,9 proc.). – IV kwartał pociągnął wyniki całej branży w dół. Nasze prognozy dynamiki rynku w 2011 roku spadły przez to do 2,3 proc. – mówi „Rz" Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG.

Na ten rok zakłada wzrost zaledwie o 2 – 3 proc. – Te prognozy mogą się pogorszyć, jeżeli jeszcze pogorszy się sytuacja w Grecji. Wprawdzie międzynarodowe korporacje są już bardziej uodpornione na makroekonomiczne doniesienia, ale poważnym problemem są też dla nich zmiany kursu euro. Jeśli firma kupuje surowce, płacąc za nie w tej walucie, a ma ograniczone możliwości podnoszenia cen swoich usług czy towarów, nie może dziś budżetować wyższych wydatków na reklamę – mówi Dzięcielak. Na maksymalnie 3-proc. wzrost rynku reklamy szacuje też w tym roku Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink.

Reklama
Reklama

Możliwe są spadki

Najmniej optymistyczne prognozy podaje dom Equinox Polska, który zakłada spadek reklamowego rynku w tym roku o 1,5 proc. i to pomimo Euro 2012.

Jak podaje, budżety reklamowe w pierwszym półroczu będą lokowane przede wszystkim w telewizji, outdoorze oraz w Internecie. Zainteresowaniem będzie się również cieszyło radio pozwalające na bieżący dostęp do informacji z boisk oraz prasa sportowa. Największego wzrostu nakładów reklamowych można się spodziewać w maju i czerwcu, przed Euro 2012.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Według analityków giełdowych, z którymi rozmawiała „Rz", w ubiegłym roku rynek reklamy (szacowany przez Starlink w 2010 r. na 7,34 mld zł) mógł wzrosnąć tylko o 1,8 – 2,5 proc. Średnia wskazań to 2,24 proc. – Nikt na początku nie przewidywał, że ten rok się tak skończy – przyznaje Sobiesław Pająk, analityk DM IDMSA. Jak dodaje, nie należy zakładać, aby w przewidywalnej perspektywie rynek wrócił w Polsce do dwucyfrowych zwyżek, jakie odnotowywał w latach 2004 – 2008.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama