Choć prognozy dla rynku reklamy telewizyjnej na ten rok są mało entuzjastyczne (TVN podał, że rynek reklamowy w tym roku raczej nie urośnie), producenci telewizyjni nie są załamani. W spółkach producenckich coraz więcej autorskich zamówień składają małe stacje, które jeszcze niedawno głównie kupowały gotowe produkcje. – To coraz liczniejsi, dobrzy i solidni klienci. Ich zwiększoną aktywność widać już po naszych obrotach. Nie jest to rewolucja, te zmiany zachodzą powoli – mówi „Rz" Ryszard Sibilski, dyrektor zarządzający Endemol Polska. Jak dodaje, czeka nas też jeszcze rozwój kanałów nadających w ramach naziemnej telewizji cyfrowej.
Producencka ATM Grupa także, pomimo kryzysu, odnotowała zwiększone zainteresowanie ze strony mniejszych stacji. – Nasze spółki w coraz większym stopniu pozyskują również zlecenia produkcji telewizyjnych dla kanałów tematycznych, m.in. takich jak Polsat Play i Canal + – podała. Endemol Polska dołączył do swoich partnerów wśród stacji tematycznych TLC i także Canal+. Swoje produkcje od kilku sezonów mają np. TV Puls i 4fun.tv.
Małe stacje mają na inwestycje coraz więcej pieniędzy, choć cały rynek reklamy telewizyjnej w ubiegłym roku według Starlinka zwiększył się zaledwie o 0,6 proc., do 3,88 mld zł. Szybko rosły jednak wydatki na reklamę właśnie w mniejszych stacjach. W całym 2011 roku wyniosły już prawie 730 mln zł (18,8 proc. wszystkich nakładów na reklamę telewizyjną). To skutek ich rosnącego udziału w widowni, co stopniowo osłabia pozycję „wielkiej czwórki": TVP 1, TVP 2, TVN i Polsatu. Ich łączny udział w widowni w 2011 roku wynosił już według danych instytutu Nielsen Audience Measurement tylko 60,16 proc. (i systematycznie spada: rok wcześniej było to jeszcze 62,89 proc.).
Według ATM osłabione giganty także nie żałują jednak pieniędzy na programy. – W 2011 r. nadawcy stoczyli ostrą walkę o rynek reklamy telewizyjnej. Zainwestowali w nowe, wysokobudżetowe produkcje. Poczynione przez nadawców inwestycje w nowe i wielomilionowe programy to wyraźny znak, że dostrzegają poprawę sytuacji na rynku reklamy – pisze w raporcie ATM Grupa.
W tym roku rynek reklamy zdaniem TVN i analityków nie wzrośnie wyżej niż o ok. 1,5 proc. Mimo to telewizje już zapowiadają kolejne edycje drogich rozrywkowych show na żywo i otwierają kolejne kanały. Także producencka ATM Grupa ruszy w tym roku z kanałem ATM Rozrywka TV produkowanym z myślą o naziemnej telewizji cyfrowej.