Reklama
Rozwiń

Kanały tematyczne rosną i inwestuja wramówki

telewizja| Mimo kryzysu firmy produkujące dla telewizji mają coraz więcej zamówień ze stacji tematycznych

Publikacja: 02.03.2012 02:17

Kanały tematyczne rosną i inwestuja wramówki

Foto: ROL

Choć pro­gno­zy dla ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej na ten rok są ma­ło en­tu­zja­stycz­ne (TVN po­dał, że ry­nek re­kla­mo­wy w tym ro­ku ra­czej nie uro­śnie), pro­du­cen­ci te­le­wi­zyj­ni nie są za­ła­ma­ni. W spół­kach pro­du­cenc­kich co­raz wię­cej au­tor­skich za­mó­wień skła­da­ją ma­łe sta­cje, któ­re jesz­cze nie­daw­no głów­nie ku­po­wa­ły go­to­we pro­duk­cje. – To co­raz licz­niej­si, do­brzy i so­lid­ni klien­ci. Ich zwięk­szo­ną ak­tyw­ność wi­dać już po na­szych ob­ro­tach. Nie jest to re­wo­lu­cja, te zmia­ny za­cho­dzą po­wo­li – mó­wi „Rz" Ry­szard Si­bil­ski, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy En­de­mol Pol­ska. Jak do­da­je, cze­ka nas też jesz­cze roz­wój ka­na­łów na­da­ją­cych w ra­mach na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

Pro­du­cenc­ka ATM Gru­pa tak­że, po­mi­mo kry­zy­su, od­no­to­wa­ła zwięk­szo­ne za­in­te­re­so­wa­nie ze stro­ny mniej­szych sta­cji. – Na­sze spół­ki w co­raz więk­szym stop­niu po­zy­sku­ją rów­nież zle­ce­nia pro­duk­cji te­le­wi­zyj­nych dla ka­na­łów te­ma­tycz­nych, m.in. ta­kich jak Pol­sat Play i Ca­nal + – po­da­ła. En­de­mol Pol­ska do­łą­czył do swo­ich part­ne­rów wśród sta­cji te­ma­tycz­nych TLC i tak­że Ca­nal+. Swo­je pro­duk­cje od kil­ku se­zo­nów ma­ją np. TV Puls i 4fun.tv.

Ma­łe sta­cje ma­ją na in­we­sty­cje co­raz wię­cej pie­nię­dzy, choć ca­ły ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej w ubie­głym ro­ku we­dług Star­lin­ka zwięk­szył się za­le­d­wie o 0,6 proc., do 3,88 mld zł. Szyb­ko ro­sły jed­nak wy­dat­ki na re­kla­mę wła­śnie w mniej­szych sta­cjach. W ca­łym 2011 ro­ku wy­nio­sły już pra­wie 730 mln zł (18,8 proc. wszyst­kich na­kła­dów na re­kla­mę te­le­wi­zyj­ną). To sku­tek ich ro­sną­ce­go udzia­łu w wi­dow­ni, co stop­nio­wo osła­bia po­zy­cję „wiel­kiej czwór­ki": TVP 1, TVP 2, TVN i Pol­sa­tu. Ich łącz­ny udział w wi­dow­ni w 2011 ro­ku wy­no­sił już we­dług da­nych in­sty­tu­tu Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment tyl­ko 60,16 proc. (i sys­te­ma­tycz­nie spa­da: rok wcze­śniej by­ło to jesz­cze 62,89 proc.).

We­dług ATM osła­bio­ne gi­gan­ty tak­że nie ża­łu­ją jed­nak pie­nię­dzy na pro­gra­my. – W 2011 r. nadaw­cy sto­czy­li ostrą wal­kę o ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej. Za­in­we­sto­wa­li w no­we, wy­so­ko­bu­dże­to­we pro­duk­cje. Po­czy­nio­ne przez nadaw­ców in­we­sty­cje w no­we i wie­lo­mi­lio­no­we pro­gra­my to wy­raź­ny znak, że do­strze­ga­ją po­pra­wę sy­tu­acji na ryn­ku re­kla­my – pi­sze w ra­por­cie ATM Gru­pa.

W tym ro­ku ry­nek re­kla­my zda­niem TVN i ana­li­ty­ków nie wzro­śnie wy­żej niż o ok. 1,5 proc. Mi­mo to te­le­wi­zje już za­po­wia­da­ją ko­lej­ne edy­cje dro­gich roz­ryw­ko­wych show na ży­wo i otwie­ra­ją ko­lej­ne ka­na­ły. Tak­że pro­du­cenc­ka ATM Gru­pa ru­szy w tym ro­ku z ka­na­łem ATM Roz­ryw­ka TV pro­du­ko­wa­nym z my­ślą o na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

Reklama
Reklama

– Peł­na ra­mów­ka sta­cji ru­szy jesz­cze przed Eu­ro 2012, czy­li do koń­ca ma­ja 2012 ro­ku. W ofer­cie ATM Roz­ryw­ka TV znaj­dą się fil­my, se­ria­le, pro­gra­my roz­ryw­ko­we, a tak­że for­ma­ty do­cu­-so­ap i re­por­ta­że – po­da­ła spół­ka, któ­ra za­mknę­ła 2011 rok przy­cho­da­mi na po­zio­mie 115,3 mln zł (wzrost o 1 proc.) i spad­kiem zy­sku net­to o 39 proc., do 2,1 mln zł.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Choć pro­gno­zy dla ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej na ten rok są ma­ło en­tu­zja­stycz­ne (TVN po­dał, że ry­nek re­kla­mo­wy w tym ro­ku ra­czej nie uro­śnie), pro­du­cen­ci te­le­wi­zyj­ni nie są za­ła­ma­ni. W spół­kach pro­du­cenc­kich co­raz wię­cej au­tor­skich za­mó­wień skła­da­ją ma­łe sta­cje, któ­re jesz­cze nie­daw­no głów­nie ku­po­wa­ły go­to­we pro­duk­cje. – To co­raz licz­niej­si, do­brzy i so­lid­ni klien­ci. Ich zwięk­szo­ną ak­tyw­ność wi­dać już po na­szych ob­ro­tach. Nie jest to re­wo­lu­cja, te zmia­ny za­cho­dzą po­wo­li – mó­wi „Rz" Ry­szard Si­bil­ski, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy En­de­mol Pol­ska. Jak do­da­je, cze­ka nas też jesz­cze roz­wój ka­na­łów na­da­ją­cych w ra­mach na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama