Kanały tematyczne rosną i inwestuja wramówki

telewizja| Mimo kryzysu firmy produkujące dla telewizji mają coraz więcej zamówień ze stacji tematycznych

Publikacja: 02.03.2012 02:17

Kanały tematyczne rosną i inwestuja wramówki

Foto: ROL

Choć pro­gno­zy dla ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej na ten rok są ma­ło en­tu­zja­stycz­ne (TVN po­dał, że ry­nek re­kla­mo­wy w tym ro­ku ra­czej nie uro­śnie), pro­du­cen­ci te­le­wi­zyj­ni nie są za­ła­ma­ni. W spół­kach pro­du­cenc­kich co­raz wię­cej au­tor­skich za­mó­wień skła­da­ją ma­łe sta­cje, któ­re jesz­cze nie­daw­no głów­nie ku­po­wa­ły go­to­we pro­duk­cje. – To co­raz licz­niej­si, do­brzy i so­lid­ni klien­ci. Ich zwięk­szo­ną ak­tyw­ność wi­dać już po na­szych ob­ro­tach. Nie jest to re­wo­lu­cja, te zmia­ny za­cho­dzą po­wo­li – mó­wi „Rz" Ry­szard Si­bil­ski, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy En­de­mol Pol­ska. Jak do­da­je, cze­ka nas też jesz­cze roz­wój ka­na­łów na­da­ją­cych w ra­mach na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

Pro­du­cenc­ka ATM Gru­pa tak­że, po­mi­mo kry­zy­su, od­no­to­wa­ła zwięk­szo­ne za­in­te­re­so­wa­nie ze stro­ny mniej­szych sta­cji. – Na­sze spół­ki w co­raz więk­szym stop­niu po­zy­sku­ją rów­nież zle­ce­nia pro­duk­cji te­le­wi­zyj­nych dla ka­na­łów te­ma­tycz­nych, m.in. ta­kich jak Pol­sat Play i Ca­nal + – po­da­ła. En­de­mol Pol­ska do­łą­czył do swo­ich part­ne­rów wśród sta­cji te­ma­tycz­nych TLC i tak­że Ca­nal+. Swo­je pro­duk­cje od kil­ku se­zo­nów ma­ją np. TV Puls i 4fun.tv.

Ma­łe sta­cje ma­ją na in­we­sty­cje co­raz wię­cej pie­nię­dzy, choć ca­ły ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej w ubie­głym ro­ku we­dług Star­lin­ka zwięk­szył się za­le­d­wie o 0,6 proc., do 3,88 mld zł. Szyb­ko ro­sły jed­nak wy­dat­ki na re­kla­mę wła­śnie w mniej­szych sta­cjach. W ca­łym 2011 ro­ku wy­nio­sły już pra­wie 730 mln zł (18,8 proc. wszyst­kich na­kła­dów na re­kla­mę te­le­wi­zyj­ną). To sku­tek ich ro­sną­ce­go udzia­łu w wi­dow­ni, co stop­nio­wo osła­bia po­zy­cję „wiel­kiej czwór­ki": TVP 1, TVP 2, TVN i Pol­sa­tu. Ich łącz­ny udział w wi­dow­ni w 2011 ro­ku wy­no­sił już we­dług da­nych in­sty­tu­tu Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment tyl­ko 60,16 proc. (i sys­te­ma­tycz­nie spa­da: rok wcze­śniej by­ło to jesz­cze 62,89 proc.).

We­dług ATM osła­bio­ne gi­gan­ty tak­że nie ża­łu­ją jed­nak pie­nię­dzy na pro­gra­my. – W 2011 r. nadaw­cy sto­czy­li ostrą wal­kę o ry­nek re­kla­my te­le­wi­zyj­nej. Za­in­we­sto­wa­li w no­we, wy­so­ko­bu­dże­to­we pro­duk­cje. Po­czy­nio­ne przez nadaw­ców in­we­sty­cje w no­we i wie­lo­mi­lio­no­we pro­gra­my to wy­raź­ny znak, że do­strze­ga­ją po­pra­wę sy­tu­acji na ryn­ku re­kla­my – pi­sze w ra­por­cie ATM Gru­pa.

W tym ro­ku ry­nek re­kla­my zda­niem TVN i ana­li­ty­ków nie wzro­śnie wy­żej niż o ok. 1,5 proc. Mi­mo to te­le­wi­zje już za­po­wia­da­ją ko­lej­ne edy­cje dro­gich roz­ryw­ko­wych show na ży­wo i otwie­ra­ją ko­lej­ne ka­na­ły. Tak­że pro­du­cenc­ka ATM Gru­pa ru­szy w tym ro­ku z ka­na­łem ATM Roz­ryw­ka TV pro­du­ko­wa­nym z my­ślą o na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

– Peł­na ra­mów­ka sta­cji ru­szy jesz­cze przed Eu­ro 2012, czy­li do koń­ca ma­ja 2012 ro­ku. W ofer­cie ATM Roz­ryw­ka TV znaj­dą się fil­my, se­ria­le, pro­gra­my roz­ryw­ko­we, a tak­że for­ma­ty do­cu­-so­ap i re­por­ta­że – po­da­ła spół­ka, któ­ra za­mknę­ła 2011 rok przy­cho­da­mi na po­zio­mie 115,3 mln zł (wzrost o 1 proc.) i spad­kiem zy­sku net­to o 39 proc., do 2,1 mln zł.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Choć pro­gno­zy dla ryn­ku re­kla­my te­le­wi­zyj­nej na ten rok są ma­ło en­tu­zja­stycz­ne (TVN po­dał, że ry­nek re­kla­mo­wy w tym ro­ku ra­czej nie uro­śnie), pro­du­cen­ci te­le­wi­zyj­ni nie są za­ła­ma­ni. W spół­kach pro­du­cenc­kich co­raz wię­cej au­tor­skich za­mó­wień skła­da­ją ma­łe sta­cje, któ­re jesz­cze nie­daw­no głów­nie ku­po­wa­ły go­to­we pro­duk­cje. – To co­raz licz­niej­si, do­brzy i so­lid­ni klien­ci. Ich zwięk­szo­ną ak­tyw­ność wi­dać już po na­szych ob­ro­tach. Nie jest to re­wo­lu­cja, te zmia­ny za­cho­dzą po­wo­li – mó­wi „Rz" Ry­szard Si­bil­ski, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy En­de­mol Pol­ska. Jak do­da­je, cze­ka nas też jesz­cze roz­wój ka­na­łów na­da­ją­cych w ra­mach na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych