Agora ze stratami

Pierwszy kwartał mediowa grupa zamknęła na minusie, ale i tak lepiej, niż oczekiwali analitycy. Obniżyła też znacząco prognozy dla reklamy zewnętrznej

Publikacja: 15.05.2013 10:03

Agora ze stratami

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Przychody Agory spadły w I kwartale o 6,9 proc. do 261,8 mln zł, wynik operacyjny był ujemny i sięgnął 0,3 proc. (przy -2,1 mln zł rok wcześniej), a wynik netto wynosił -1,4 mln zł (rok wcześniej był to 1 mln zł straty). Koszty grupy wyniosły 262,1 mln zł, czyli w ujęciu rocznym spadły o 7,5 proc. - Dzięki temu Grupa Agora, prowadząc projekty rozwojowe m.in. w obszarze cyfryzacji i monetyzacji treści oraz poszerzania zakresu działalności, poprawiła jednocześnie wynik na poziomie EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją, wzrost o 19 proc.) i na poziomie EBITDA operacyjna (wzrost o 17,4 proc.) oraz marżę EBITDA operacyjna (wzrost o 2 pkt proc.) – podaje spółka.

Analitycy oczekiwali jeszcze głębszych strat. Z konsensusu prognoz wyliczonego przez PAP wynika, że spodziewali się przychodów w wysokości 262 mln zł, -5,7 mln zł straty operacyjnej i -4,7 mln zł straty netto. - Przychody Grupy odzwierciedlają trendy rynkowe: słabnącą gospodarkę powodującą spadek wydatków na reklamę, zmniejszenie sprzedaży dzienników i skurczenie się frekwencji w kinach – podała Agora.

Jak szacuje, rynek reklamy w I kwartale skurczył się w Polsce o 7,5 proc.

W związku ze słabymi wynikami segmentu reklamy zewnętrznej w I kwartale (spadek o 17,5 proc.), Agora obniżyła szacunki dla tego segmentu reklamy w tym roku, jednocześnie podtrzymując prognozę dla całego reklamowego rynku 2013. - Obecnie spółka szacuje, że wartość wydatków na reklamę zewnętrzną w Polsce zmniejszy się w 2013 r. o 7-10 proc. (poprzedni szacunek przewidywał spadek o 3-6 proc.) – poinformowano. Według szacunków Agory całkowite wydatki na reklamę w Polsce obniżą się w tym roku o 8-5 proc., wydatki na reklamę w dziennikach spadną o 25-22 proc., w czasopismach będą niższe o 16-13 proc., rynek reklamy telewizyjnej skurczy się o 10-7 proc., a na reklamy radiowej: o 7-4 proc.. Wzrosną tylko wydatki na reklamę kinową – o 0-3 proc.i internetową: o 2-5 proc.

Na koniec kwartału Agora dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 249,8 mln zł ( gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 204,5 mln zł oraz 45,3 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe).

– Nadal jesteśmy zainteresowani akwizycjami, ale na rynku nie ma zbyt wielu podmiotów do przejęć i jak państwo widzą, nie jest to łatwe – mówił Grzegorz Kossakowski z zarządu Agory na porannej telekonferencji spółki.

Analitycy byli w tym tygodniu rozczarowani, że to nie Agora przejęła od ITI Multikino (trafi do brytyjskiego operatora Vue Entertainment). Pytany o to, czy Agora interesowała się przejęciem Multikina, Kossakowski nie chciał odpowiedzieć. – Nie odnosimy się do spekulacji. Proces konsolidacji jest czymś normalnym i cieszy nas, że Multikino znalazło takiego inwestora – mówił.

Celem grupy jest w tym roku przyspieszeniu transformacji cyfrowej jej mediów, zwiększanie zakresu cyfrowych treści udostępnianych odpłatnie oraz „rozwój głównych biznesów i poszerzaniu ich pola działalności w pokrewnych obszarach". Wczoraj Agora podała, że zarząd, przy pozytywnej rekomendacji rady nadzorczej, zarekomenduje udziałowcom rezygnację z wypłaty dywidendy za 2012 rok. Powodem jest trudna sytuacja na rynku oraz fakt, że 2012 rok grupa zamknęła pod kreską.

Przychody Agory spadły w I kwartale o 6,9 proc. do 261,8 mln zł, wynik operacyjny był ujemny i sięgnął 0,3 proc. (przy -2,1 mln zł rok wcześniej), a wynik netto wynosił -1,4 mln zł (rok wcześniej był to 1 mln zł straty). Koszty grupy wyniosły 262,1 mln zł, czyli w ujęciu rocznym spadły o 7,5 proc. - Dzięki temu Grupa Agora, prowadząc projekty rozwojowe m.in. w obszarze cyfryzacji i monetyzacji treści oraz poszerzania zakresu działalności, poprawiła jednocześnie wynik na poziomie EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją, wzrost o 19 proc.) i na poziomie EBITDA operacyjna (wzrost o 17,4 proc.) oraz marżę EBITDA operacyjna (wzrost o 2 pkt proc.) – podaje spółka.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych