Wyniki Agory w ostatnim kwartale 2013 roku wypadły lepiej niż oczekiwali analitycy przepytani przez PAP. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły o 3 proc. do 300,3 mln zł (połowę tej sumy stanowiły przychody z reklam), EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) zwiększyła się o 86,6 proc. do 39 mln zł, zysk operacyjny wyniósł 15,3 mln zł przy 3,1 mln zł straty rok wcześniej, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej sięgnął 10,4 mln zł przy 0,1 mln straty przed rokiem. Wynik operacyjny do skutek spadku kosztów operacyjnych grupy. - Łącznie koszty operacyjne netto grupy zostały obniżone o 8,9 proc. do 285 mln zł. Największe oszczędności dotyczyły kosztów usług obcych (spadek o 1,7 proc.) oraz wydatków na reprezentację i reklamę (spadek o 6,5 proc.) – podała Agora.
Konsensus PAP zakładał przychody na poziomie 290,6 mln zł, 7,7mln zł zysku operacyjnego, 31,2 mln zł EBITDA oraz zysku netto na poziomie 7,1 mln zł.
Dobry wynik operacyjny dzięki cięciu kosztów
Narastająco po czterech kwartałach przychody Agory wyniosły 1,07 mld zł, 7,4 mln zł zysku operacyjnego, 103,5 mln zł EBITDA i 0,5 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej. Całorocznie koszty operacyjne spadły w Agorze o 7,4 proc.do 1,07 mld zł. - To pozytywny efekt działań restrukturyzacyjnych wprowadzonych w grupie w 2012 r., w tym zwolnień grupowych realizowanych w Agorze SA. Oszczędności na kosztach operacyjnych wynikają głównie z niższych o 7,1 proc. kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników oraz niższych o 19,5 proc. wydatków na reprezentację i reklamę - ich największy spadek miał miejsce w segmentach prasa codzienna i czasopisma – podała grupa.
Analitycy oczekują teraz na informację czy mediowa grupa zdecyduje się na wypłacenie udziałowcom dywidendy za 2013 rok. Analitycy dopuszczali możliwość rezygnacji z niej, w sytuacji, gdyby grupa całorocznie wykazała stratę (a wykazała: jej strata netto sięgnęła 8,1 mln zł).
Reklama w końcu w górę
Pozytywne są natomiast oczekiwania Agory odnośnie rynku reklamy w 2014 roku. Według firmy wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,1 mld zł i zmniejszyła się o ok.2 proc,.w stosunku do IV kw. 2012 r. - Biorąc pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki, spółka szacuje, że w 2014 r. wydatki na reklamę w Polsce mogą wzrosnąć w przedziale od 0 proc. do 2 proc. Największym beneficjentem odbicia na rynku reklamy będzie telewizja – podała Agora w raporcie za IV kw. 2013 r. Wartość wydatków na reklamę w telewizji wzrośnie według grupy o 1-4 proc. Internet zyska 5-8 proc., radio: maksymalnie 3 proc., Ina: 2-5 proc., a outdoor może odnotować spadek wpływów o maksymalnie 1 proc. lub wzrost o maksymalnie 2 proc. Według Agory reklamodawcy nadal będą ograniczać wydatki na reklamę w prasie. - W dziennikach spadki te mogą wynieść od 20 proc. do 24 procl, a w czasopismach od 9 – 13 proc. – podano.