Pensje w branży reklamowej rosną, ale powoli

Zarobki w agencjach reklamowych wzrosły w ciągu ostatniego roku zaledwie o 1,8 proc. Lepiej było w domach mediowych, gdzie analogiczny wzrost wyniósł 2,7 proc. Nie oznacza to jednak, że pensje rosły wszystkim pracownikom tych branż

Publikacja: 17.07.2014 18:42

Pensje w branży reklamowej rosną, ale powoli

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzynski

Zrzeszające agencje reklamowe i domy mediowe Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR jak co roku opublikowało wyniki badania płac (stawki zasadnicze oraz premie i nagrody) w branży komunikacji marketingowej

. Przeprowadziła je firma IDEA! Management Consulting i Towers Watson Data Services.

1,8 proc. przeciętny wzrost wynagrodzeń w agencjach reklamowych to raczej skromny wskaźnik. Zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę najnowsze dane dla całego rynku. Jak podał wczoraj GUS, przeciętne wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu tego roku wzrosło o 3,5 proc. w porównaniu z sytuacją rok wcześniej. W dodatku w branży reklamowej przeciętna płaca wzrosła tyko w przypadku 53 proc. stanowisk wycenionych również przed rokiem. -Spadła dla 40 proc. stanowisk, a dla 7 proc. pozostała bez zmiany – podaje SAR.

Podobnie było w przypadku domów mediowych. Przeciętny wzrost wynagrodzeń był tam wyższy, bo wynosił 2,7 proc., ale także nie dotyczył wszystkich. – Dotyczył tylko 51 proc. spośród badanych; dla 34 proc. przeciętna płaca w roku 2014 spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, a dla 15 proc. pozostała na tym samym poziomie.

Najlepiej być dyrektorem finansowym

Sar tradycyjnie opublikował także tabelę prezentującą przeciętne wynagrodzenia zasadnicze (bez premii ) w sektorze komunikacji marketingowej (bazujące na danych z 1 kwietnia tego roku). Podane przez organizację wartości są odpowiednikiem płacy brutto dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. (Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto, bez VAT).

Zgodnie z tabelą (pokazuje wartość środkową zarobków, tzw. medianę), najwięcej zarabiali w reklamowej branży w ciągu ostatniego roku... dyrektorzy finansowi (24 tys. zł). Kolejne najlepiej opłacane stanowiska i funkcje to: dyrektorzy ds. obsługi klienta (client service directors: 20 tys. zł), dyrektorzy strategiczni (19,02 tys. zł) i dyrektorzy kreatywni (18 tys. zł). Średnie wynagrodzenie wynoszące miesięcznie co najmniej 15 tys. zł lub otrzymywali także zastępcy dyrektorów kreatywnych, tzw. group account directorzy (czyli szefowie pracowników odpowiedzialnych w agencjach za obsługę poszczególnych klientów), dyrektorzy działów planowania mediów, szefowie działów badań i dyrektorzy techniczni oraz dyrektorzy ds. rozwoju nowych biznesów.

Powyżej 10 tys. zł wynosiły wynagrodzenia szefa grupy kreatywnej, starszego copywritera i dyrektora artystycznego, dyrektora ds. designu, account direktora, menedżera ds. planowania mediów, szefa działu zakupów, szefa działu planowania mediów, dyrektora ds. produkcji, dyrektora ds. PR, starszego plannera ds. strategii internetowych, szefa działu odpowiedzialnego za wyszukiwarki internetowe, dyrektora administracji i personalnego, menedżera ds. IT oraz głównego księgowego.

W roku 2014 opracowano rynkową wycenę 77 stanowisk w agencjach reklamowych, 53 w agencjach mediowych oraz sześć dla stanowisk o specjalizacji eventowej (organizacja wydarzeń Promocyjnych i marketingowych).

SAR zleca też badanie SKM SAR obejmuje również analizę stawek godzinowych w branży. - Zgodnie z wynikami badania, stawki godzinowe przeciętnie – dla całego rynku, nie uległy zmianie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, co oznacza powstrzymanie obserwowanej jeszcze przed rokiem dynamiki spadkowej.Dla 44 stanowisk, aktualne stawki godzinowe wzrosły w porównaniu z rokiem 2013 lub pozostały bez zmian, a spadły dla 37 stanowisk (analizę przeprowadzono dla median stawek rynkowych) – podano. Przez stawkę godzinową SAR rozumie wartość za godzinę pracy netto (bez VAT) i fakturowana przez firmę.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie