Czy jest szansa na polski Netflix

Wczoraj rozdano nagrody Emmy. Amerykański serwis filmowy Netflix, który na co dzień rozdaje karty w świecie światowych seriali, nie zdobył ani jednej nagrody.

Publikacja: 26.08.2014 21:25

Amerykański serwis filmowy Netflix

Amerykański serwis filmowy Netflix

Foto: Bloomberg

Specjaliści od seriali potrafią przerzucać się detalami związanymi z ich ulubionymi postaciami, odcinkami i wątkami. Nawet w reklamach skierowanych na polski rynek coraz częściej można znaleźć Kevina Spacey, gwiazdę jednej z najbardziej popularnych obecnie produkcji w odcinkach, „House of cards".

Dlaczego zatem prestiżowych nagród ze świata produkcji telewizyjnych nie zdobył amerykański gigant, Netflix oraz czy Polska ma szansę na pierwsze produkcje skierowane tylko do internetu?

Oglądanie za jednym zamachem

Świat seriali obecnie to coraz mniej telewizja, określony kanał i pora nadawania kolejnych odcinków. Nowoczesne seriale ogląda się w sieci, najlepiej po wiele odcinków na raz. To zjawisko określa się nawet specjalnym angielskim terminem binge watchinging. Takie maratony według badań mają nawet większą siłę marketingową, ponieważ istnieje większa szansa, że skoncentrowany na fabule ulubionego serialu widz, lepiej utrwali w głowie nazwy reklamowanych mu w przerwach kolejnych produktów. Seriale się obecnie połyka w porach dogodnych dla nas, to nie człowiek dostosowuje się do telewizji, ale medium musi podążać za nowymi trendami.

Według analityków przyszłość obcowania z telewizją, czy w ogóle z treściami na ekranie znajdującym się w salonie, ma dodatkowo polegać na czatowaniu z innymi widzami. Już teraz widać taką tendencję w środowisku osób śledzących transmisje z gier komputerowych w internecie.

Serwis Twitch, który notuje 55 mln miesięcznie aktywnych użytkowników, był w ciągu ostatnich dni świadkiem zażartej walki pomiędzy Google a Amazonem. Pierwotnie miał trafić do największej wyszukiwarki świata, w rezultacie przechodzi w ręce imperium e-handlu. Kwota przejęcia to prawie miliard dolarów. Zanim świat transmisji seriali podąży za trendem wyznaczanym przez miłośników gier komputerowych, trzeba walczyć o coraz większe uznanie widzów.

Zamieszanie z powodu nagród

Zapewniają je na pewno prestiżowe nagrody jak przyznane niedawno Emmy. Serwis Netflix, który ma w swojej ofercie produkowane na wyłączność seriale, wyszedł z ostatniej gali bez ani jednej statuetki. Nawet wspominany Kevin Spacey musiał obejść się smakiem. 31 nominacji nie zagwarantowało nawet jednego tytułu podczas 66 ceremonii rozdania nagród Emmy. Środowisko przyznające wyróżnienia zagrało na nosie tym, którzy najbardziej liczyli na tytuły, nagradzając kilkukrotnie osoby, które w przeszłości zdobyły nagrody i odrzucając murowanych pewniaków do statuetek.

To jednak nie świadczy o niczym. Nagrody to jedno, ale popularność i rozszerzająca się wirusowo w mediach społecznościowych informacja o nowych serialach to druga kwestia. Kolejni gracze sięgają po produkcje dedykowane do sieci. Nad kolejnymi scenariuszami pracuje Amazon i Microsoft, często sięga się po znane nazwiska, które gwarantują początkowy PR. Walka na fabuły trwa w najlepsze, a zdolni scenarzyści, którzy zadbają o odpowiednie zagmatwanie wątków i podkręcenie charakterów głównych postaci, mogą być spokojni o dobry zarobek. Czy zatem w Polsce czeka nas także stopniowe przechodzenie na serialowe produkcje pisane z myślą o sieci?

Polski Netflix?

Borys Musielak, twórca firmy Filmaster.TV, wyjaśnia - światowy sukces Netflixa opiera się na dwóch filarach: treści i personalizacji. Polskie serwisy VOD nie posiadają obecnie żadnej z tych dwóch cech. Aby uzyskać dostęp do porównywalnej ilości treści, należałoby subskrybować jednocześnie wiele serwisów płacąc miesięcznie kilkaset złotych. Wejście na rynek Netflixa, zakładając, że katalog treści będzie odpowiednio duży, mogłoby więc wiele namieszać. Jeśli wierzyć plotkom, rodzime serwisy mają jeszcze tylko nieco ponad rok, żeby poprawić swoją jakość i zadbać, aby użytkownicy zawsze znajdowali treści, które ich zainteresują, np. dzięki wykorzystaniu spersonalizowanych rekomendacji i mechanizmów sprytnego wyszukiwania treści.

Musielak dodaje także, że warto jest zadbać o to, by zagraniczne filmy i seriale dostępne były w rodzimych serwisach w doskonałej jakości i to najszybciej jak tylko się da. To skutecznie może zminimalizować największego wroga VOD w Polsce, czyli serwisy udostępniające treści bez odpowiedniej licencji. O porywaniu się na wysokobudżetowy serial wyłącznie dla VOD można pomyśleć dopiero, gdy ludzie nauczą się masowo korzystać z tego typu serwisów i płacić za nie. Do tego jeszcze daleka droga – podsumowuje Borys Musielak z Filmaster.TV.

Jedno jest pewne – polskie szkoły filmowe z powodzeniem mogą organizować dodatkowe fakultety poświęcone scenopisarstwu. To zajęcie będzie miało świetlaną przyszłość, bo seriale stają się jedną z głównych rozrywek nowoczesnych odbiorców internetu. Wiele osób przyzna, że nie ma w domu telewizora. Nie oznacza to jednak odcięcia od telewizyjnych treści – dziś TV mocno polega przecież na sieci.

Specjaliści od seriali potrafią przerzucać się detalami związanymi z ich ulubionymi postaciami, odcinkami i wątkami. Nawet w reklamach skierowanych na polski rynek coraz częściej można znaleźć Kevina Spacey, gwiazdę jednej z najbardziej popularnych obecnie produkcji w odcinkach, „House of cards".

Dlaczego zatem prestiżowych nagród ze świata produkcji telewizyjnych nie zdobył amerykański gigant, Netflix oraz czy Polska ma szansę na pierwsze produkcje skierowane tylko do internetu?

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie