Rosną wpływy ze sprzedaży płyt

W wielu krajach wpływy ze sprzedaży muzyki na nośnikach spadają. W 2014 r. Polska szła pod prąd.

Aktualizacja: 02.02.2015 07:03 Publikacja: 02.02.2015 04:11

Indila, francuska wokalistka, sprzedała w Polsce najwięcej płyt w 2014 roku

Indila, francuska wokalistka, sprzedała w Polsce najwięcej płyt w 2014 roku

Foto: AFP

Ubiegły rok polski rynek sprzedaży muzyki zamknął wzrostem przychodów i liczby sprzedanych albumów. W 2013 r. i jeszcze po pierwszym półroczu ubiegłego roku – podobnie jak na wielu innych rynkach świata – sprzedaż w Polsce się kurczyła.

– W 2014 roku ten rynek (w cenach hurtowych – red.) był wart 178 mln zł, czyli 3,32 proc. więcej niż rok wcześniej – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes koncernu Warner Music na Europę Wschodnią (w tym w Polsce) oraz wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video (ZPAV).

Cyfrowa muzyka wciąż rozpędzona

Detalicznie rynek sprzedaży muzyki na tzw. nośnikach był wart 294 mln zł. Ilościowo oznacza to wzrost sprzedaży płyt z muzyką o 12 proc., do 8,7 mln. ZPAV nie podliczył na razie rynku muzyki cyfrowej, który od kilku lat szybko rośnie.

Przychody ze sprzedaży muzyki w Polsce rosły pewnie szybciej niż w 3,3-proc. tempie.

– Do października ubiegłego roku „cyfrowa" muzyka rosła w tempie 25 proc., ale okres świąteczny jest w naszej branży kluczowy w całym roku, więc na pełne wyniki trzeba jeszcze poczekać – mówi Kabaj.

W I półroczu 2014 r. cyfrowa muzyka stanowiła w Polsce jedną czwartą wszystkich wpływów muzycznej branży, dając 20 mln zł.

Według szacunków PwC cały rynek muzyki (wraz z wpływami ze sprzedaży biletów na koncerty) był wart 344 mln dol. Gros tej kwoty (226 mln dol.) stanowiły przychody z biletów, 95 mln dol. przyniosła sprzedaż płyt, a 23 mln dol. – muzyka cyfrowa.

Jak podaje Piotr Kabaj, w ubiegłym roku największą część sprzedaży płyt (45 proc.) zapewniły te z muzyką zagraniczną, 30 proc. – repertuar polski, 19 proc. – składanki, a 6 proc. – muzyka klasyczna. Jak podał ZPAV, wśród 100 albumów najchętniej kupowanych w Polsce w ubiegłym roku aż 48 proc. stanowią albumy wykonawców polskich, 34 proc. – zagranicznych, 16 proc. – składanki, a 2 proc. – muzyka filmowa. Najlepiej sprzedającymi się płytami były „Mini World" francuskiej wokalistki Indili, „Składam się z ciągłych powtórzeń" Artura Rojka oraz „The Endless River" Pink Floyd.

WiMP zmienia właściciela

Gros wpływów z muzyki cyfrowej w Polsce stanowią przychody z serwisów streamingujących muzykę, jak Spotify, Deezer czy WiMP. Jeden z nich – skandynawski WiMP – zamierza zmienić właściciela. W piątek ogłoszono, że Project Panther Bidco, za którym stoi amerykański raper Jay-Z, złożyła ofertę zakupu spółki Aspiro, do której należą WiMP i Tidal. Raper chce zapłacić 464 mln koron szwedzkich, czyli 56,2 mln dolarów. Oferta została zaakceptowana przez właściciela Aspiro: mediową grupę Schibsted ze Szwecji. Jay-Z zapowiedział „globalną ekspansję" przejmowanego serwisu – dziś działa w krajach skandynawskich, Niemczech i w Polsce.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie