Spadają wpływy ze sprzedaży książek w Polsce

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży książek skurczyły się o 7,5 proc., do 2,48 mld zł – szacuje Biblioteka Analiz.

Publikacja: 03.02.2015 21:21

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży książek skurczyły się o 7,5 proc., ?do 2,48 mld zł – szacuje

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży książek skurczyły się o 7,5 proc., ?do 2,48 mld zł – szacuje Biblioteka Analiz.

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Rok wcześniej rynek sprzedaży książki był wart jeszcze 2,68 mld zł. – Dużo jest książek przecenionych, na to nakłada się spadek sprzedaży podręczników. Według mnie nie ma szans na to, że sprzedaż książek wróci do poziomów z 2010 czy 2011 r. Jeżeli w tym roku utrzyma się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, już będzie bardzo dobrze – mówi Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz.

Powodem, dla którego spadają wpływy ze sprzedaży podręczników, które co roku odpowiadają za ponad jedną czwartą całej sprzedaży, jest darmowy podręcznik rządowy. – Same tylko darmowe podręczniki dla trzech pierwszych klas to ok. 300 mln zł, które znikną z wydawniczego rynku – zauważa Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książki.

Nie wszystkie wydawnictwa przetrwają te zmiany. Większe już wcześniej cięły koszty (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne zwolniły w połowie ubiegłego roku ponad 70 pracowników), ale dwa tygodnie temu działalność postanowiło całkowicie zakończyć Wydawnictwo Edukacyjne Żak.

– Ten rok przyniesie jeszcze głębsze spadki na rynku, bo wejdzie darmowy podręcznik do kolejnych klas – twierdzi Włodzimierz Albin.

Wśród problemów, z którymi wydawcy będą się mierzyć w tym roku, są obowiązek dostarczania tzw. egzemplarzy obowiązkowych do wyznaczonych bibliotek w całym kraju, brak ustawy o jednolitej cenie książki, której projekt powstał pod auspicjami PIK (zakłada, że przez rok od wprowadzenia książki na rynek nie będzie jej można kupić w promocji) oraz nielegalne kopiowanie należących do wydawców materiałów. – Ustawa o jednolitej cenie książki trafi w końcu do Sejmu jako projekt zgłoszony przez 15 posłów, ale nie ma woli politycznej, by ją wdrożyć. A powinniśmy, wzorem innych krajów, zadbać o liczbę księgarń, co ten projekt ma na celu – mówi Albin.

Reklama
Reklama

Choć zarówno Biblioteka Analiz, jak i PIK zakładają w tym roku dalsze spadki wpływów ze sprzedaży książek, na rynku widać też pozytywne zjawiska.

– Według badań Biblioteki Narodowej czytelnictwo książek w Polsce wzrosło, w grupie czytelników młodych aż o 18 proc. Coraz więcej też się o książkach mówi, ich autorzy stają się w pewnym sensie celebrytami – zauważa Włodzimierz Albin.

Na ekranach kin jest od kilku dni np. „Ziarno prawdy" – wyreżyserowana przez Borysa Lankosza ekranizacja kryminalnej powieści jednego z modnych teraz współczesnych polskich autorów, Zygmunta Miłoszewskiego.

Ze wspomnianych opublikowanych niedawno badań przeprowadzonych na zlecenie Biblioteki Narodowej wynika zaś, że przynajmniej jedną książkę przeczytało w 2014 roku 41,7 proc. Polaków, czyli 2,5 proc. więcej niż dwa lata wcześniej.

Szacunki Biblioteki Analiz nie obejmują e-booków. Nie jest to jednak wciąż ważna część rynku, bo stanowi zaledwie 3–4 proc. W dodatku to działalność, w której dużą część obrotów zabiera 23-proc. stawka VAT.

Problem ten może zostać rozwiązany tylko na poziomie Unii Europejskiej, bo to jej dyrektywy powodują na rynku nielogiczną dysproporcję w stawce VAT na papierowe i elektroniczne książki.

Reklama
Reklama

Wynika ona z tego, że dyrektywy traktują papierowe książki jak towar (objęty w Polsce preferencyjną 5-procentową stawką VAT), a e-booki – jak usługi, na które w Polsce obowiązuje 23 proc. VAT.

Rok wcześniej rynek sprzedaży książki był wart jeszcze 2,68 mld zł. – Dużo jest książek przecenionych, na to nakłada się spadek sprzedaży podręczników. Według mnie nie ma szans na to, że sprzedaż książek wróci do poziomów z 2010 czy 2011 r. Jeżeli w tym roku utrzyma się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, już będzie bardzo dobrze – mówi Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama