Polacy pozbywają się telewizorów

W ponad 4 proc. polskich domów nie stoi już odbiornik TV. Ten odsetek systematycznie rośnie.

Aktualizacja: 30.12.2015 06:42 Publikacja: 29.12.2015 20:00

Polacy pozbywają się telewizorów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Z końcem roku badająca telewizyjną oglądalność firma Nielsen Audience Measurement po raz kolejny aktualizowała tzw. uniwersy, czyli zmienne, przez które są ważone codzienne dane dotyczące oglądalności telewizyjnej. Z informacji, do jakich dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że według najnowszych estymacji odsetek gospodarstw domowych, w których nie ma już telewizora, wzrósł w Polsce w 2015 r. z 3,8 proc. do 4,1 proc.

Biorąc pod uwagę, że wszystkich gospodarstw domowych jest w Polsce według Nielsena ponad 13,5 mln (i mieszka w nich 35,6 mln widzów), oznacza to, że ponad 550 tys. domów nie ma dostępu do tradycyjnej telewizji.

To trend powszechny nie tylko w Polsce, idący w parze z tendencją do rezygnowania z tradycyjnej płatnej telewizji i zastępowania jej internetowymi odpowiednikami w rodzaju Netfliksa, Hulu czy Apple TV. Z najnowszych doniesień Pew Research Center wynika, że w USA z usług płatnej TV (kablówek lub platform satelitarnych) korzysta 76 proc. domów. 15 proc. gospodarstw zrezygnowało z płatnej telewizji, a 9 proc. nigdy jej nie subskrybowało.

Więcej klientów platform

Najczęstszym powodem rezygnowania z płatnej telewizji w USA była chęć obniżenia domowych wydatków – tak podaje 71 proc. badanych. Ale aż 64 proc. zrezygnowało z niej, bo wystarczają im programy w internecie i  bezpłatne.

W Polsce także widać na rynku płatnej telewizji przetasowania. Z estymacji Nielsena wynika, że okrzepł na razie pęd do bezpłatnej TV naziemnej jako jedynego źródła telewizji. Takie domy stanowią 34 proc. wszystkich i jest to procentowo tyle samo co rok wcześniej.

Najwięcej gospodarstw wciąż korzysta z platform satelitarnych (36 proc.) i  ich odsetek wzrósł. Dostęp do kablówek ma 30 proc. gospodarstw i jest to nieco mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie rośnie liczba domów, w których stoi więcej niż jeden telewizor (23,3 proc.).

Trwa odcinanie kabla

Także w Polsce postępować będzie zjawisko zwane po angielsku cord-cuttingiem (odcinaniem kabla), czyli rezygnacja klientów z usług płatnej telewizji. Z opublikowanego w grudniu badania domu mediowego MEC wynika, że taką możliwość rozważa 27 proc. z nich. Jednocześnie 15 proc. tych osób, które odbierają dziś tylko bezpłatną naziemną telewizję, jest skłonnych kupić w przyszłości abonament kablówek lub platformy satelitarnej.

Klienci płatnej TV najczęściej rozważają rezygnację z niej, bo ich zdaniem jest za droga. Uważa tak 60 proc. przymierzających się do „odcięcia kabla" klientów kablówek oraz aż 74 proc. dopuszczających rezygnację z płatnej TV klientów platform satelitarnych.

Wśród byłych abonentów płatnej telewizji najczęstszym powodem takiej decyzji było to, że: wystarczyła im naziemna telewizja, cena była wysoka, nie oglądali tego, za co płacili, oraz to, że w ofercie nie było wybranych kanałów, na których im zależało. 14 proc. wskazuje na niską jakość obsługi operatora jako powód rezygnacji z umowy.

Wśród tych widzów naziemnej telewizji, którzy myślą o wykupie abonamentu w płatnej TV, najczęściej przeważa chęć zakupienia dostępu do platformy cyfrowej.

Z końcem roku badająca telewizyjną oglądalność firma Nielsen Audience Measurement po raz kolejny aktualizowała tzw. uniwersy, czyli zmienne, przez które są ważone codzienne dane dotyczące oglądalności telewizyjnej. Z informacji, do jakich dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że według najnowszych estymacji odsetek gospodarstw domowych, w których nie ma już telewizora, wzrósł w Polsce w 2015 r. z 3,8 proc. do 4,1 proc.

Biorąc pod uwagę, że wszystkich gospodarstw domowych jest w Polsce według Nielsena ponad 13,5 mln (i mieszka w nich 35,6 mln widzów), oznacza to, że ponad 550 tys. domów nie ma dostępu do tradycyjnej telewizji.

Pozostało 80% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?