E-Sport na fali wznoszącej

Gry komputerowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzień jest branża e-sportowa.

Publikacja: 12.04.2016 17:05

E-Sport na fali wznoszącej

Foto: Bloomberg

Dwucyfrowe tempo wzrostu oraz wartość szacowana na setki milionów dolarów. Tak w skrócie można opisać kondycję branży e-sportowej w Europie. Ile dokładnie? Jak wynika z szacunków PayPal, obecna wartość rynku wynosi ponad 300 mln dol. Przy dynamice wzrostu na poziomie 14 proc. rocznie oznacza to, że w 2017 r. przychody powinny skoczyć do poziomu niemal 340 mln dol., a w 2018 r. będziemy już mówić o kwocie rzędu 390 mln.

- Dobra cyfrowe, a szczególnie gry, stają się w ostatnich latach coraz bardziej popularne, ale przykład naprawdę przełomowego rozwoju to fenomen e-sportu. Jeszcze kilka lat temu uznawany jedynie za część kultury najbardziej zagorzałych graczy, dziś e-sport to ogromna, wielomilionowa branża, która rośnie w zawrotnym tempie – tłumaczy Matt Komorowski, Head of Sales PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Zakupy w obszarze gier oraz e-sportu w ostatnich latach bardzo przyśpieszają. Obecnie nie obejmują już wyłącznie gier, ale też całą gamę towarzyszących im dóbr i usług - takich jak skiny, nowe postacie, konta, wirtualne – dodaje.

Z wymienionej kwoty gros trafia do krajów, gdzie e-sport jest szczególnie popularny. Pierwsze trzy miejsca w Europie to Rosja, Francja i Hiszpania. W Rosji, wartość rynka wynosi ponad 35 mln dol., a liczba fanów kształtuje się na poziomie 2 mln.

Polska nie jest daleko w tyle. Przychody rodzimego rynku wynoszą około 10,3 mln dol.

Dynamiczny wzrost wartości rynku odzwierciedla jego popularność. Zawodowi gracze są dziś wspierani przez sponsorów, którzy zapewniają im wysokiej jakości hardware i akcesoria. Dostęp do najlepszej klasy sprzętu to jednak nie wszystko - w grę wchodzą olbrzymie pieniądze. Zarobki największych gwiazd gier takich jak Defence od The Ancients (sieciowa gra komputerowa z gatunku multiplayer online battle arena) sięgają poziomu liczonego w milionach dolarów.

Jak przedstawia się natomiast sylwetka przeciętnego gracza? Zgodnie z danymi SuperData, kiedy weźmiemy pod uwagę przekrój demograficzny w Europie, statystyczny fan e-sportu to mężczyzna (78 proc. mężczyzn vs 21 proc. kobiet), należący do jednej z dwóch grup wiekowych – 18 do 24 lat (30 proc.) lub 25 do 34 lat (30 proc.).

Kiedy spojrzymy na dane dotyczące wartości e-sportu i liczby graczy, można również stwierdzić, że jeden statystyczny widz przekłada się na mniej więcej 13,3 dolara przychodów na rok.

Co wiemy o Polskich fanach e-sportu? Podział płci jest podobny do Europejskiej średniej – 76 proc. mężczyzn i 24 proc. kobiet. Niemniej jednak, kiedy spojrzymy na wszystkie przebadane rynki okazuje się, że odsetek żeńskiej publiczności jest największy właśnie w Polsce. Dla porównania, w Hiszpanii jest ich tylko 13 proc., a w Rosji – 15 proc.

Polska wyróżnia się również pod względem grupy najmłodszych graczy – ale w odwrotny sposób. Jedynie 3 proc. polskich fanów e-sportu należy do grupy wiekowej 13 – 17 lat. Podobna sytuacja ma miejsce w Rosji, ale średnia europejska jest ponad czterokrotnie wyższa (13 proc.), a na rynkach takich jak Franca czy Grecja sięga nawet 20 proc.%.

Jaka grupa wiekowa ogląda więc e-sport najczęściej? Zgodnie z badaniem, w Polsce są to fani w przedziale 18 do 24 lat (43 proc.). Jeśli ponownie weźmiemy pod uwagę dane dotyczące wartości e-sportu i liczby graczy widzimy natomiast, że statystyczny polski gracz przekłada się na 19 dolarów przychodów e-sportu rocznie.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?