Z najnowszych szacunków firmy badawczej Digital TV Research wynika, że w Europie Zachodniej do symbolicznej zmiany doszło już na koniec ubiegłego roku – abonament którejś z platform cyfrowych miało wykupiony 24,6 mln ludzi, a dostęp do usług telewizyjnych przez IPTV – 25,5 mln gospodarstw.
Po raz pierwszy telewizje dostarczane z wykorzystaniem łącz internetowych miały więc w tym regionie więcej odbiorców niż dłużej obecne na rynku platformy satelitarne.
Biedniejsze platformy
W Polsce, czyli na rynku liczącym około 14 mln gospodarstw domowych, wciąż królują platformy satelitarne (dostęp do Cyfrowego Polsatu i platformy nc+ łącznie ma ponad 5,5 mln abonentów, a sieci kablowe ok. 4,5 mln). Jednak także w naszym regionie klientów IPTV bardzo szybko przybywa. Według niedawno podanych prognoz IDC do 2020 r. w Europie Środkowo-Wschodniej już 83,8 mln gospodarstw będzie klientami IPTV i będzie to oznaczało, że liczba odbiorców tego rodzaju usług się podwoi.
Podobna jak w Europie Zachodniej zmiana zaszła już w rejonie Azji i Pacyfiku, gdzie według danych Digital TV Research w ubiegłym roku klientów IPTV było 69,4 mln, a płatnych platform satelitarnych – 68,4 mln.
To konsekwencja powiększającego się dostępu do szybkich łącz internetowych oraz rozwoju rynku usług IPTV, ale także nasycenia na rynku platform satelitarnych, który zarówno w Polsce, jak i w Europie Zachodniej przestał rosnąć. Digital TV Research szacuje, że między 2015 i 2021 rokiem w Europie Zachodniej klientów płatnej telewizji satelitarnej ubędzie – o 300 tys., a wpływy platform spadną w tym czasie aż o 1 mld dolarów.