Europejska telewizja coraz bardziej cyfrowa

Liczba klientów telewizji dostarczanej z wykorzystaniem łączy internetowych w Europie Zachodniej po raz pierwszy przewyższyła liczbę abonentów platform cyfrowych.

Aktualizacja: 19.04.2016 07:35 Publikacja: 18.04.2016 22:00

Foto: Bloomberg

Z najnowszych szacunków firmy badawczej Digital TV Research wynika, że w Europie Zachodniej do symbolicznej zmiany doszło już na koniec ubiegłego roku – abonament którejś z platform cyfrowych miało wykupiony 24,6 mln ludzi, a dostęp do usług telewizyjnych przez IPTV – 25,5 mln gospodarstw.

Po raz pierwszy telewizje dostarczane z wykorzystaniem łącz internetowych miały więc w tym regionie więcej odbiorców niż dłużej obecne na rynku platformy satelitarne.

Biedniejsze platformy

W Polsce, czyli na rynku liczącym około 14 mln gospodarstw domowych, wciąż królują platformy satelitarne (dostęp do Cyfrowego Polsatu i platformy nc+ łącznie ma ponad 5,5 mln abonentów, a sieci kablowe ok. 4,5 mln). Jednak także w naszym regionie klientów IPTV bardzo szybko przybywa. Według niedawno podanych prognoz IDC do 2020 r. w Europie Środkowo-Wschodniej już 83,8 mln gospodarstw będzie klientami IPTV i będzie to oznaczało, że liczba odbiorców tego rodzaju usług się podwoi.

Podobna jak w Europie Zachodniej zmiana zaszła już w rejonie Azji i Pacyfiku, gdzie według danych Digital TV Research w ubiegłym roku klientów IPTV było 69,4 mln, a płatnych platform satelitarnych – 68,4 mln.

To konsekwencja powiększającego się dostępu do szybkich łącz internetowych oraz rozwoju rynku usług IPTV, ale także nasycenia na rynku platform satelitarnych, który zarówno w Polsce, jak i w Europie Zachodniej przestał rosnąć. Digital TV Research szacuje, że między 2015 i 2021 rokiem w Europie Zachodniej klientów płatnej telewizji satelitarnej ubędzie – o 300 tys., a wpływy platform spadną w tym czasie aż o 1 mld dolarów.

Zdaniem analityków spadek liczby abonentów w Europie Zachodniej będzie też wynikał z tego, że niektórzy operatorzy satelitarni w Hiszpanii i we Włoszech przekierowują swoich abonentów do bardziej dla nich opłacalnych pakietów usług bazujących na technologiach szerokopasmowych.

Coraz więcej cyfrowych widzów

Rozwój IPTV wspiera cyfryzację dystrybucji telewizji. Z rynku powoli znikają już kanały nadawane analogowo – naziemnie i przez sieci kablowe. W tym roku z płatnej telewizji cyfrowej w Europie Zachodniej będzie korzystać 53,4 proc. wszystkich odbiorców usług telewizyjnych, a w 2021 r. ich odsetek wzrośnie do 59,4 proc. – Pozostający abonenci usług analogowych to ci najbardziej zasiedziali. Kiedy dojdzie już do całkowitej rezygnacji z nadawania analogowego, zapewne przejdą na darmową naziemną telewizję cyfrową lub nadawane w sposób niekodowany kanały satelitarne – komentuje Simon Murray, główny analityk Digital TV Research.

Wciąż także będzie przybywać w Europie Zachodniej, choć powoli, klientów płatnej telewizji. Między 2015 i 2021 r. ich liczba wzrośnie o 7 proc., do 104 mln. – Ten rynek będzie rósł, napędzany nowymi innowacyjnymi usługami, coraz wygodniejszymi dla użytkowników, ale w znacznie skromniejszym tempie niż dotychczas – komentuje Dušanka Radoničić, starszy analityk w IDC CEMA.

Miliony oglądają za darmo

Największą, rosnącą, grupę widzów stanowili w Europie Zachodniej w ciągu ostatnich pięciu lat widzowie darmowej telewizji naziemnej. A to dlatego, że dzięki cyfryzacji jej oferta w wielu krajach (także poza Europą) mocno się rozbudowała. Tak było m.in. w Polsce, gdzie obecnie stacji nadawanych naziemne jest już ponad 20, choć jeszcze kilka lat temu było zaledwie kilka (dziś wyłącznie z bezpłatnej telewizji naziemnej korzysta w Polsce według szacunków Nielsen Audience Measurement ok. jednej trzeciej wszystkich gospodarstw). W krajach Europy Zachodniej między 2010 i 2015 r. liczba odbiorców naziemnej telewizji bezpłatnej zwiększyła się z 41 do ponad 48 mln. W kolejnych latach będzie już jednak powoli się kurczyć na korzyść rosnących w siłę cyfrowych ofert sieci kablowych i właśnie IPTV.

Z najnowszych szacunków firmy badawczej Digital TV Research wynika, że w Europie Zachodniej do symbolicznej zmiany doszło już na koniec ubiegłego roku – abonament którejś z platform cyfrowych miało wykupiony 24,6 mln ludzi, a dostęp do usług telewizyjnych przez IPTV – 25,5 mln gospodarstw.

Po raz pierwszy telewizje dostarczane z wykorzystaniem łącz internetowych miały więc w tym regionie więcej odbiorców niż dłużej obecne na rynku platformy satelitarne.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie