Pierwsza prezentowana w MNW skupia się na dwóch najważniejszych obrazach Cranacha starszego w zbiorach polskich: „Madonnie pod jodłami” oraz „Adamie i Ewie”, zwracając uwagę na zmiany zachodzące w malarstwie XV -XVII wieku. Pejzaż w przedstawieniach religijnych artystów niemieckiego renesansu przestał być wówczas tylko tłem i nabrał charakteru autonomicznego.
Obrazom towarzyszy wybór rycin innych wybitnych artystów, m.in. Albrechta Dürera ( jego grafikę „Adam i Ewa” Cranach z pewnością znał i czerpał z niej inspiracje do własnego dzieła), Albrechta Altdorfera, Augustina Hirschvogla i reprezentantów. tzw. szkoły naddunajskiej.
W sobotę i niedzielę na zwiedzających czekają kuratorzy i muzealni przewodnicy. Muzeum zaprasza także na wykład finisażowy i warsztaty rodzinne.
Bilet wstępu na finał ekspozycji to tylko symboliczna złotówka. Ten sam bilet upoważnia do obejrzenia wszystkich dostępnych wystaw stałych w MNW: Galerii Sztuki Starożytnej, Galerii Faras, Galerii Sztuki Średniowiecznej, Galerii Sztuki Dawnej, Galerii Sztuki XIX Wieku i Galerii Wzornictwa Polskiego.
Splendor Sasów