Na ekspozycję złoży się ponad 40 arcydzieł z XVI i XVII wieku z Włoch i Europy Północnej z Fundacji Roberta Longhiego.

Największe z nich to „Chłopiec gryziony przez jaszczurkę” Michelangelo Merisiego zwanego Caravaggiem z 1597 roku. Ale dzieła kontynuatorów i naśladowców jego stylu także mają w sztuce znaczenie przełomowe. Przyjadą do Warszawy w przyszłym tygodniu. Czekaja już na nie gotowe sale w specjalnej przygotowanej aranżacji, opracowanej przez Żanetę Govenlock.

- Eksponowanie tych ekspresyjnych i ciemnych obrazów na jasnych ścianach byłoby zaprzeczeniem malarstwa Caravaggia i caravaggionistów – tłumaczy autorska scenografii. Dlatego kolory we wnętrzach są, jak w dziełach malarzy, ciemne i głębokie, żeby obrazy mogły być jak najlepiej eksponowane, żeby nic nie rozpraszało przy ich odbiorze. Ciemne zielenie, fiolety i granaty prowadzą nas przez sale wystaw czasowych. Zieleń będzie tłem sceny rodzajowych i religijnych, fiolet – biblijnych, a granat pojawia się na ścianach najważniejszej sali z arcydziełem Caravaggia.

Czytaj więcej

„A Rekindled World”. U grobu cadyka i tuż po weselu

Wybitny włoski artysta jako główny bohater zajmie osobną centralną przestrzeń, a pozostałe dzieła będą rozmieszczone chronologicznie. W aranżacji bardzo istotne jest także ich oświetlenie, zgodne z wymaganiami konserwatorskimi, a jednocześnie podkreślające rangę prezentowanego malarstwa. Ukryte ruchome reflektory pozwolą na wydobycie wszystkich walorów dzieł – bogactwa koloru i technik malarskich.

Caravaggio (1571- 1610) był jednym z najbardziej nowatorskich artystów epoki baroku. Działał w Rzymie, Neapolu, na Malcie i na Sycylii. Jego nowatorstwo polegało na silnych mistrzowskich kontrastach cienia i światła oraz przenikliwej obserwacji modeli – ich naturalistycznej fizyczności, ruchu i psychiki. Jego styl naśladowały całe pokolenia malarzy europejskich. W efekcie wykształcił się nurt zwany caravaggionizmem. Jego reprezentantami byli m.in. Lorenzo Lotto, Carlo Saraceni, Bartolomeo Manfredi, Orazzio Borgianni, Giovanni Battista Caracciolo, a także Valentino de Bolougne z Francji, Jusepe de Ribera z Hiszpanii, czy Gerrit van Honthorst z Holandii

Obraz „Chłopie gryziony przez jaszczurkę” pochodzi z wczesnego okresu pobytu Caravaggia w Rzymie. Przykuwa uwagę naturalistycznym ujęciem tematu i wspaniałą gąr światła.

Czytaj więcej

Zdobywca pierwszej nagrody, 24-letni Bruce (Xiaoyu) Liu z Kanady był ulubieńcem publiczności
Po werdykcie Konkursu. Chopin, marka prawdziwie globalna

Prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku mówił na konferencji prasowej, zapowiadającej wystawę „Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z Fundacji Longhiego”, że należy ona do ekspozycji czasowych, prezentujących najważniejsze dokonania sztuki europejskiej. To nurt w programie Zamku równie ważny, jak wystawy związane z polską monarchią i dziedzictwem kulturalnym.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Wybitny włoski historyk sztuki Robert Longhi (1890-1970) był zafascynowany Caravaggiem i jego kontynuatorami oraz naśladowcami. Uznał Caravaggia za pierwszego malarza epoki nowożytnej. Zgromadzona przez niego kolekcja jest obecnie własnością Fundacji Historii Sztuki Roberta Longhiego we Florencji. Kurator wystawy Adam Badach dodaje, że choć była ona pokazywana m.in. Włoszech Francji, Hiszpanii, w Polsce zobaczymy ja po raz pierwszy.