Na okładce „Duchologii polskiej", ukrytej pod obwolutą, uśmiechnięci Dieter Thomas i Dieter Bohlen z duetu Modern Talking, niekwestionowani idole muzyczni drugiej połowy lat 80. Niemieckie brzmienia z pogranicza dance i popu rywalizowały wówczas z italo disco, rodzimym zaangażowanym rockiem, piosenką aktorską, Korą, Anną Jurksztowicz.
Wszystkiego było wtedy za dużo: mód, sprzeczności estetycznych, treści symbolicznych, bezrefleksyjnych zapożyczeń ze świata, politycznych znaczeń i różowych bzdur. Ową jednoczesność i współistnienie wielu potrzeb nagle zyskujących nieskrępowany plastyczny wyraz Olga Drenda opisuje w książce będącej ważnym uzupełnienie opisu polskiej transformacji, ale i chyba jedynym obiektywnym, bo materialnym, świadectwem naszej przemiany.
Tytułowa duchologia to epoka, której początek autorka wyznacza na rok 1986, może 1987, i która trwała do pierwszej połowy lat 90. Stach Szabłowski nazywał ten czas „widmowym" i opowieść Drendy potwierdza tę fenomenalną ulotność. Ćwierć wieku od chwili, w której uwielbialiśmy turkus i boazerię, wierzyliśmy Kaszpirowskiemu, jedliśmy hamburgery z przyczep kempingowych i marzyliśmy o sukcesie rodem z „Dynastii", jednocześnie wzdychając nad cierpieniami bohaterów „W kamiennym kręgu", autorka podejmuje próbę dokumentacji wyrazu estetycznego, jaki nadaliśmy nowym ambicjom i pragnieniom.
Można z lektury tej książki uczynić podróż sentymentalną, bo Drenda pieczołowicie zebrała okazy ówczesnej wyobraźni – od typów czcionek funkcjonujących w pierwszych reklamach przez krzykliwe tytuły pisma „Skandale", wersy piosenek Jacka Cygana wiele mówiące o przepoczwarzającej się rzeczywistości po plakaty filmowe czy szyldy uliczne. Ale „Duchologia polska" to znacznie więcej niż wzruszający spacer wśród porzuconych w pogoni za nowoczesnością rekwizytów społecznego spektaklu.
Autorka wykazuje, że wszyscy w tym spektaklu aktywnie uczestniczyliśmy, od małych przedsiębiorców robiących reklamy własnoręcznie przez panie domu używające nagle obcojęzycznych haseł kosmetycznych po projektantów książek eksperymentujących z programami graficznymi dostępnymi na pierwszych komputerach.