Charytatywny marketing globalnych firm

Na pomysł specjalnej linii RED wpadł w marcu 2006 r. wokalista U2 Bono i Bobby Shriver, prezes organizacji DATA walczącej z AIDS w Afryce. Od razu zastrzegli: to nie jest dobroczynność ani specjalna kampania, tylko samodzielna inicjatywa walki o fundusze. Znaleźli też partnerów – wielkie firmy Apple, Gap, Motorola, Converse czy Emporio Armani, które wypuściły na rynek specjalne produkty tej linii, z czego tylko rzeczy dwóch ostatnich można kupić w Polsce.

Publikacja: 13.03.2008 03:16

Na całym świecie RED przyniósł już prawie 50 mln dolarów – ponad dziewięć razy więcej niż kwota, którą Shriver zdobył na walkę z AIDS od 2002 r. Jak podaje jego organizacja, ponad 30 mln dol. już trafiło do Afryki z przeznaczeniem na leki antyretrowirusowe, kampanie edukacyjne i wiele innych projektów.

Kwota może nie jest porażająca, jednak na pochwałę zasługuje sam pomysł. W Afryce z HIV lub AIDS żyje 40 mln osób, z czego codziennie umiera 5,8 tys. z nich. Jedna osoba potrzebuje do przeżycia jedynie dwóch tabletek dziennie – ich koszt to 40 centów.

Ich los możemy poprawić, kupując wyznaczony produkt. Największy w naszym kraju jest wybór butów marki Converse, znanej zwłaszcza z charakterystycznych trampek. Firma przygotowała dla RED kilkadziesiąt linii butów – w tej chwili w Polsce można kupić siedem z nich. – Na jesień planujemy wprowadzić do sklepów kolejnych dziesięć linii – mówi Marcin Mikusek z AmerSport, wyłącznego dystrybutora Converse w Polsce.

Gdy kupuje się produkt z metką RED, nawet do 50 proc. z jego ceny trafia na walkę z AIDS. Mijają dwa lata, odkąd specjalne kolekcje ubrań trafiły do sklepów także w Polsce

Jego zdaniem z sezonu na sezon Polacy coraz bardziej świadomi są tego, co kupują i sprzedaż RED rośnie. Ma na to wpływ fakt, że na temat tych produktów pojawia się coraz więcej informacji. – Staramy się, aby w sklepach sprzedających te linie pojawiało się jeszcze więcej wiadomości na temat tego, czym jest produkt RED – dodaje.

– W naszym przypadku to głównie T-shirty, czy akcesoria, ale klienci raczej nie pytają, czym jest sama inicjatywa i na co trafiają pieniądze – mówi Andrzej Kardasiński, dyrektor handlowy Paradise Group, która wprowadziła do Polski markę Emporio Armani.

Na podobne pomysły wpadają też firmy polskie. Ochnik znany z kolekcji odzieży i akcesoriów ze skóry wspiera Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Warsztaty Terapii Zajęciowej z Miętnego pod Garwolinem. Firma wyznaczyła dziesięć produktów z kolekcji wiosennej i ze sprzedaży każdego przeznaczy po 10 złotych na rzecz ośrodka. Wszystkie rzeczy są specjalnie oznaczone, a Ochnik planuje zebrać w ten sposób 20 tys. zł, które mają zostać wydane na sprzęt rehabilitacyjny.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"